NKDE

Zeemanschap

Geen begin van het nieuwe zeilseizoen

Omdat ik de winter gewoon ben blijven doorzeilen zal voor mij het zeilseizoen over een paar weken niet beginnen maar ...
Verder Lezen

Door schade en schande ….?

Van Pieter van der Meer onderstaande kenter-ervaring. Als kanttekening voegde hij eraan toe: Wil je van zoiets leren, dan is ...
Verder Lezen

Beting op het voordek en een alternatieve sleeptros bevestiging

Degenen onder ons die wel eens op open water een boot hebben gesleept, of die bij harde wind, met bijbehorende ...
Verder Lezen

Ankeren kun je op verschillende manieren….

Je kunt zo’n onhandig zwaar ding aan een stuk ketting overboord laten zakken (het zogenaamde ‘anker’); je kunt ook een ...
Verder Lezen

Hoe sleep je een Drascombe Cruiser? (zie antwoord)

Er is een vraag binnen gekomen via de website: Wie heeft ervaring met onbemand slepen van Drascombe Cruiser ? Gekruiste ...
Verder Lezen

Bijboot voor coaster

Wij zijn op zoek naar een bijboot bij onze Drascombe Coaster. Wij hebben voor onszelf de volgende wensen opgesteld, waarbij ...
Verder Lezen

Twee masten

Soms lijkt het wel dat de brugbediening bij voorkeur veranderd wordt als de nieuwe wateralmanak net uit is. Op zichzelf ...
Verder Lezen

Omslaande Booby’s (deel 1)

Links en rechts slaan Drascombe’s om tegenwoordig, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Zo sloeg de “Mallemok” ...
Verder Lezen

Omslaande Booby’s (deel 3)

Licht in de duisternis Graag geef ik een toelichting zoals gevraagd op de website en dank ik Jeroen voor zijn ...
Verder Lezen

Omslaande Booby’s (deel 2)

Beste Erik, Over het omslaan van Drascombes in het algemeen kan ik je niet meer informatie bieden dan al geschreven ...
Verder Lezen

Het lichte reizen

Ik ga op reis en ik neem mee… Dat is een bekend spelletje waarbij het vooral aankomt op een goed ...
Verder Lezen

Het gebeurt altijd onverwacht

Tweede Pinksterdag, half twaalf. Na het onweer van gisteren is de lucht opgeklaard. Wind: zuidwest vier. Mooier zeilweer kun je ...
Verder Lezen

Eindelijk: Droge zwaardkast op Cruiser en Longboat

In de periode 1978 – 1991 heb ik met veel plezier een Drascombe Longboat Cruiser gevaren, voornamelijk op IJsselmeer en ...
Verder Lezen

Droge zwaardkast voor Cruiser- en Open Longboats

Een terugkerende vraag op de werf is die naar het verschil in zwaard kast constructie van Cruiser- en Open Longboats ...
Verder Lezen

Aanlanden en een roeraanpassing

Met een aflandige wind kan aanlanden problemen geven als je alleen bent. Je moet naar voren klauteren en dan ben ...
Verder Lezen

Zwaar weer met Drascombes

Deel uw ervaringen Volgens de CE-normen zijn Dracombes geschikt voor categorie C: kust tot en met 6 Beaufort, golven tot ...
Verder Lezen

Drascombe Longboat door de “North West Passage”?

Van Mike Jaques te Hadnall (UK) kwam een briefje binnen waarin mijn oordeel werd gevraagd over de geschiktheid van de ...
Verder Lezen

Van Botter tot Drascombe

De Octopus was 12 meter lang! Toen die te zwaar werd overgestapt op de zeepunter Tantra van 9 meter. Met ...
Verder Lezen

Marifoon aan boord (2)

Huizen, 15 december 2003 Beste Bob en lezers, In reactie op je vraag over het hoe of wat van marifoons ...
Verder Lezen

De kentering van de “Restless”

Dit is het verhaal van de kentering van de “Restless”, een Drascombe Coaster uit 1979 (Bouwnummer 8). In oktober 1994 ...
Verder Lezen