NKDE

Veiligheid

Een verlichtend antwoord.

Een terugkerende vraag is welke verlichting op de diverse Drascombes officieel gevoerd dient te worden. Lichtopbrengst. In tijden van weleer ...
Verder Lezen

‘n idee, misschien kun je er wat mee (10): ROLFOK-LIJN OP SPANNING

Eerst weer een stukje uit het verslag van de Smis Feeder Cruise van 2011, waarbij we met drie bootjes van ...
Verder Lezen

‘n idee, misschien kun je er wat mee (9): DRUILMAST VAST

Ik heb het van nabij meegemaakt. Het gebeurde bij de coaster van onze Engelse gastzeiler Douglas Hopwood. Uit m’n verslag ...
Verder Lezen

Geen begin van het nieuwe zeilseizoen

Omdat ik de winter gewoon ben blijven doorzeilen zal voor mij het zeilseizoen over een paar weken niet beginnen maar ...
Verder Lezen

Beting op het voordek en een alternatieve sleeptros bevestiging

Degenen onder ons die wel eens op open water een boot hebben gesleept, of die bij harde wind, met bijbehorende ...
Verder Lezen

Personal Locator Beacon

Met enige regelmaat vaar ik solo met Brave op de Waddenzee, en soms daarbuiten. In het algemeen met rustig en ...
Verder Lezen

Alternatieve radarreflector bij nood

Een poos geleden las ik een spannend verhaal op de oude site van NKDE over een ontmoeting van een dras-groepje ...
Verder Lezen

Pompen, of…

Reeds veertien jaar zeil ik met veel plezier in mijn Cruiser Longboat Ichthus. Inmiddels hebben wij samen, al of niet ...
Verder Lezen

Hoe Seagull aan zijn boordverlichting kwam

Dit is het verslag van een gebeurtenis die in het volgende lijstje van zeer prettige dingen een plaats heeft gekregen: ...
Verder Lezen

Motorophanging tijdens transport

LS Miss Marple in het jaar 2007: Na een grondige schilderbeurt ziet de boot er als nieuw uit, de uitdaging ...
Verder Lezen