Nieuwsoverzicht

De toch geen Tweede Slenk tocht…

Na overleg met Sytse is het duidelijk, we kunnen ons geen ‘groepsvorming op de Boschplaat’ permitteren. De Tweede Slenktocht gaat als NKDE evenement niet door,…

Tweede Slenktocht afgelast

Tot onze spijt hebben we de Tweede Slenktocht af moeten lassen na dinsdag aangekondigde aangepaste Coronamaatregelen. Gezien de beperkte groepsgrootte die buiten toegestaan is kunnen…

Hollands Glorie en “De Tas”

Jaap Kiers plaatst op zijn website regelmatig video’s over zijn tochten met Drascombe Coaster Hollands glorie, de redactie ontving onderstaande uitnodiging die we met plezier…

Zomerbijeenkomst

De impressie van de Zomerbijeenkomst door de stadskrant van Edam is binnen, de redactie kijkt uit naar uitgebreidere verslagen en meer foto’s!

Terug in de tijd tijd tijd…

Het lijkt eind mei 1993, Hemelvaart, als Hans ‘Smis’ Vandersmissen zijn opstapper aan boord van Cruiser Longboat Pride of the Fleet als movable ballast heeft…

DrasComfort

Nooit beseft dat Comfort iets van doen had met onze Drascombe Cruiser Longboat. Mallemok is er echt op vooruit gegaan, sinds diepte-investering in zonnepanelen en…

De Lier

Bij het te water laten van mijn Argo, keek ik beteuterd naar mijn lierband: die was helemaal gerafeld en ingescheurd! Dat had ik niet gezien…

Sporen in het slik

Afgelopen zomer, september 2019, beleef ik een paar prachtige dagen met zoon Thomas, 12 jaar, scharrelend onder Schier. Zaterdag meteen na de voetbalwedstrijd vertrekken we…

Zeilen op de Maas

Medusa ligt in een jachthaven bij Maasbommel op de Maasplas de Gouden Ham. Een leuke plas maar de vertes roepen. Nu zag ik op de…

Wadvaarders: Geul Noordpolderzijl

Van de Wadvaarders vereniging ontving de redactie onderstaand bericht: De geul en de haven van Noordpolderzijl zijn in april gebaggerd. In de toegangsgeul zijn drie…

Een wel heel korte Smiscruise

Na de afgelasting van de Smiscruise dit jaar wordt snel het plan opgevat toch in ieder geval te gaan zeilen met Hemelvaart. Agenda blijft geblokt…

Welk type boot is dit?

Hans Fischer benaderde ons met de volgende vraag, antwoorden graag naar het redactie email adres: Beste mensen, Onlangs heb ik een open, polyester zeilbootje op…

Zeilseizoen begonnen

Het zeilseizoen is nu echt begonnen en meer en meer Drascombe schippers trekken erop uit. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen en willen graag verhalen…

Actuele informatie Den Oever

27 april 2020 Dit is de staat van de gerenoveerde helling tegenover het KNRM gebouw aan de Zuiderhaven te Den Oever. Er is een nieuwe,…

De Grevelingen in beweging.

Coaster Ravenaas is thuis op de Grevelingen. Met een vaste ligplaats in Brouwershaven vaart ze het zoute water dun. In de loop der jaren zijn…

A Lid for a Lugger

Via Carol Fuchs kreeg de redactie een oud artikel uit Practical Boat Owners dat we hier mogen publiceren.

AFGELASTING SMISCRUISES

Tot onze spijt heeft De Kleine Kring moeten besluiten de Smiscruises dit jaar af te gelasten. Dit geldt voor zowel de Droge Smiscruise (9 mei)…

Zomertocht met Mellon

Nu de Voorjaarsbijeenkomst helaas is afgelast wil Carol Fuchs van Coaster Mellon graag via de website zijn plannen voor de zomer delen en kijken of…

Een Zwanenzang

Eind 2019 heb ik afscheid genomen van de Swarte Swan. De beslissing viel na mijn laatste herfsttocht op Vänern. Het was een 5-daagse tocht met…

Voorjaars bijeenkomst afgelast!!

Voorjaarsbijeenkomst NKDE afgelast vanwege corona virus Gisteren heeft de Nederlandse regering in het belang van de volksgezondheid en om de verdere gevolgen van het corona…

Ankeren.

Ankeren is dé manier om te overnachten als je gauw last hebt van buren . Je kunt op de meest afgelegen plekken overnachten zonder iemand…

Voorjaarsbijeenkomst

Het verheugt De Kleine Kring u te kunnen melden dat we voor de aanstaande Voorjaarsbijeenkomst oceaan roeier en wereld omzeiler Mark Slats hebben weten uit…

NKDE EVENEMENTEN IN 2020

De Agenda voor 2020 begint al aardig vorm te krijgen, hieronder alvast een overzicht, meer informatie binnenkort op de website! Voorjaarsbijeenkomst 21 maart De NKDE…

Een winterse ontdekkingstocht (update)

Nadat begin november een waddentocht sneuvelde wegens stormwindvoorspellingen, leek het laatste weekend nog een mogelijkheid om met Coaster Tyke het wad op te gaan. Een…

De Britten komen, help!

Beste redaktie, Hier een verzoek uit een grijs en regenachtig VK. We hebben elkaar in het verleden ontmoet tijdens de Ashlett Regatta en ook in…

Winterlectuur

Via onze donateur Carol Fuchs bereikte ons onderstaande tip voor spannende winterlectuur (al dan niet aan boord…) Het gaat over zeemannen, een heropleving van de…

Even voorstellen

……… en een nieuw zwaard Na twee keer een drascombe gehuurd te hebben, een Coaster en een Longboat Cruiser, wist ik het zeker: ik wil…

TWW

Via Cptn. Chris zijn er enkele foto’s van het TWW binnen gekomen:

Lac d’Annecy Saint Jorioz 1990

Een verhaal van schippersbijstand In augustus 1990 namen wij met een bevriend echtpaar vakantie in Saint Jorioz, aan de oever van het bredere deel van…

Gaten in de buiskap, oplossingen

Tijdens het zeilen en het manoeuvreren kan de platliggende buiskap van een coaster beschadigen door schavielen. Om hier een oplossing voor te vinden, heeft Joost…

Gaten in Buiskap, een vraag!

Op de meeste coasters is een buiskap geplaatst. Dat levert een heerlijk comfortabel zitplekje tegen de roef op tijdens ankeren. Maar tijdens het zeilen is…

Verslag Zomerbijeenkomst 2019

De Zomerbijeenkomst vond dit jaar, 2019, plaats aan het randje van het IJselmeer, in een klein haventje aan de kop van het Zool bij Workum.…

Pride of the Fleet-bokaal 2019

Op vrijdag 20 september was het de hele dag marinegrijs, bewolkt en vrijwel windstil. Maar de dag daarop kwam naar goede Helderse gewoonte het zonnetje…

Een update van POA

Ontwikkelingen  aan boord van POA in de  winter en het voorjaar 2018-2019. Drascombe Cruiser POA is geüpdatet met moderniteiten, gadgets en andere on-zinnige verbeteringen. Wij…

Dieptemeter, een antwoord

De redactie ontving een eerste antwoord van Erik Oosterhof: Als je de dieptemetertransducer bij het toilet monteert kun je er relatief makkelijk bij, dat is…

Vraag over dieptemeter

Beste Redactie, In onze Coaster Boslust ben ik een NASA Clipper dieptemeter aan het inbouwen met een in hull transducer. Deze transducer wil ik aan…

Impressie zomerbijeenkomst 2019

Voor iedereen die er geweest is, en voor de anderen die er niet bij konden zijn, hier wat foto’s van de zomerbijeenkomst in Workum, met…

Zaterdag is het zover!

De weersverwachting van het KNMI geeft aan dat het komende zaterdag wellicht perfect Drascombe-weer gaat worden voor de Pride of the Fleet Bokaal! 21 graden,…

Au bout du lac d’Annecy 1984

Een verhaal van goed zeemanschap In juli 1984 waren wij met drie gezinnen (6 volwassenen en 9 kinderen) op vakantie in Frankrijk aan het meer…

Deel 2 Nog een stresstest..

Woensdagavond 5 juni 2019 Drie dagen later zijn we alweer terug in Lauwersoog voor een Pinkstercruise. Goed visje genuttigd als voorbereiding op de dag van…

Deel 1

Spoedcursus wadvaren ofwel stresstest In het voorjaar, klussend aan Coaster JOOP op de Drascombe werf te Huizen, vroeg Michel Maartens (Coaster JUNO) of ik de…

In Memoriam Emmanuel Groenland

Op de langste dag van het jaar ontviel ons bij een dramatisch vliegongeval in de buurt van Willemstad, Kringgenoot en schipper van Coaster Tumbler,Emmanuel Groenland.…

In memoriam Claas Hoogewerff

Op 20 juni 2019 heeft in Diepenveen het afscheid plaats gevonden van onze op 14 juni overleden Drascombe-vriend: Claas Hoogewerff. Het was een bijzonder, liefdevol…

Planning en een wereldrecord

Planning is alles als het op vakantie aankomt en helemaal als dat inhoudt dat je op het Wad wilt gaan varen. Mijn mei-vakantie viel daarom,…

Semaine du Golfe Morbihan 2019

Met oude studiemaat Jakob Pinkster naar de Semaine die voor de 10-de keer gehouden werd. Een aantal schepen van Natuurlijk Varen zou er ook zijn,…

Aanloop Noordpolderzijl mislukt…

Gisteren 6 juni 2019, waren er een drietal Drascombe zeilscheepjes onderweg naar Noordpolderzijl. Bij aanloop van de haven is één van de drie scheepjes, coaster…

Smiscruise West (Slot)

Onder leiding van Captain Chris heeft de vloot het Posthuyswad bereikt, Naast dat dit een machtig mooie plek is om wakker te worden kun je…

Zo hoog…

Van Jeroen Brakelé, Drifter Paddington, ontving de redactie de volgende reactie: Geachte redactie, Ik heb ooit op de door u aangeven wijze de hoogte berekend…

Hoe hoog is een Drifter?

De redactie ontving de volgende vraag van de schipper van Drifter Pebble, Jan Piet Kuit: “Wat is de doorvaarthoogte van een Drifter (oud) met volledig…

Overboord, 2

In mijn eerste jaar [2017] met onze Drascombe Coaster “Dragonfly” voeren mijn vrouw en ik van Genemuiden naar het Ketelmeer over het Zwarte Water. Halverwege…

Leuke filmpjes!

Wij van de NKDE hebben zulke leuke, enthousiaste lezers! Een van hen, Hilbert, kwam een paar leuke filmpjes tegen op You Tube over een Lugger…

Over de rand!

Jarenlang met veel plezier heel wat tochten en tochtjes in kleine boten gemaakt. Sinds 2004 in verschillende Drascombes. Het was nog nooit gebeurd en dan…

Agenda update

De Evenementen pagina is aangepast met de activiteiten die aangekondigd zijn tijdens de Voorjaarsbijeenkomst, ook is er meer informatie over de Pride of the Fleet…

Winnaars NKDE fotowedstrijd 2019

Uit alle foto’s die dit jaar gepubliceerd zijn op de site heeft de jury de volgende foto’s geselecteerd: 1e Prijs: Raf Rooijmans 2e Prijs: Michel…

GPS week nummer roll over

De GPS Week Number Rollover (WNRO) vindt eens in de 19 jaar plaats. De eerstvolgende rollover vindt plaats op 6 april 2019. Vergelijkbaar met odometers…

Marker Wadden verkend

In oktober zag ik kans in een vrij weekend legaal naar de Marker Wadden te varen, ik had dat eerder al geprobeerd maar werd toen…

Strijkhulp, de antwoorden

Er zijn bij de redactie diverse suggesties binnengekomen hoe het strijken van de mast single-handed veilig uit te voeren. Hartelijk dank aan alle inzenders. Hier…

Een verlichtend antwoord.

Een terugkerende vraag is welke verlichting op de diverse Drascombes officieel gevoerd dient te worden. In tijden van weleer werd regelmatig zonder verlichting of met…