Drascombe Nederland® en Just Lugger Joinery
Het zal niemand verbazen dat de samenwerking tussen Europa en Engeland sinds de invoering van de Brexit de Britten (maar ook ons) niet bepaald heeft opgeleverd wat hen werd voorgespiegeld. Integendeel, waar je vroeger overseas je droomschip uitkoos en er blij mee naar huis reed, is de import van Britse bootjes inmiddels een totale gok geworden. Zowel nieuwe Drascombes als pre loved ones bereiken de Europese grenzen amper meer, een hele tak van sport is daarmee voor de Britse bootjes industrie vakkundig de nek omgedraaid. Als je de media daaromtrent gevolgd hebt zijn de diverse faillissementen in deze sector daar een jammerlijk gevolg van.
Wat vindt de Britse douane, hoe staan de petten in Hoek van Holland of Calais, voor welke importheffingen word je aangeslagen? Wellicht nogmaals BTW afdragen over iets waarover dat veertig jaar geleden al lang werd voldaan et cetera. Wat kost zo’n bootje dan uiteindelijk? Als particuliere schipper niet meer in te schatten, het inschakelen van een transporteur loopt in de (amper meer te rechtvaardigen) papieren.
Maar ook de import van originele onderdelen kan zo z’n eigen leven gaan leiden: afgezien van de soms extreme levertijden is zoiets geheel afhankelijk in welke product klasse het onderdeel wordt ingedeeld. Daaraan zijn percentages gehangen, daarover wordt BTW geheven en daarvoor zijn ook douane handelingskosten verschuldigd. Betaal je niet binnen een week, geen probleem, dan wordt het hele pakket zo weer retour UK gestuurd! Het lastige is dat er geen pijl op te trekken is: zo werden simpele kuipzeiltjes ingedeeld in de categorie ‘bronzen lagers voor verbrandingsmotoren‘… Logisch, er zitten namelijk messing ogen aan de uiteinden van de pvc/polyester kleedjes. Bezwaar lijkt zinloos, vertraagt alleen maar meer.
Daarom namen we contact op met Phil Osborne van Dragon Drascombe. Hij runt ’s zomers een vloot van negen Luggers in Griekenland (https://dragondrascombe.com) en ’s winters zijn werf Just Lugger Joinery (https://justluggerjoinery.com) in Wales, N van Cardiff. Phil was ons bekend via ons Griekse contact Gijs van K. en meerdere schippers die bij hem in Lefkas warme droomvakanties met zijn Luggers genoten. Maar ook van Britse Drascombe vrienden die hun schepen bij Phil ter onderhoud hadden gebracht.
Phil is een Drascombe afiliado met het hart op de goede plaats. We spraken dezelfde taal en kwamen al snel overeen dat Drascombe Nederland de voorraad van Just Lugger Joinery zal gaan voeren. Daarmee worden wachttijden voorkomen, kunnen onderdelen vanaf de plank geleverd worden en zijn prijzen vooraf duidelijk.
Woensdag 17 april 2024 vond de levering van de eerste zending plaats, een volle truck en een Longboat vol masten, gaffels, gieken en slijplijsten. Inmiddels hebben de eerste Drascombe-eigenaren de voordelen ervaren, ze voeren na schade dezelfde dag weer uit. Andere schippers konden voor redelijke bedragen delen van hun schip upgraden.
Bijkomend en misschien interessant voor uw 2025 zonnige Drascombe cruise: Phil is bezig een voor- of naseizoen Dutch Rally in the South Ionian Sea voor te bereiden. Dat wordt varend met uw eigen schip of in een gehuurde Dragon Drascombe Lugger, overnachten aan boord of in een lokale Griekse Bed & Breakfast, bepaald aantrekkelijk!
Kom kijken in Huizen of bel zoals inmiddels al weer bijna vijfentwintig jaar voor vrijblijvende tips en adviezen,
DRASCOMBE NEDERLAND®
Michel Maartens