René Fleur stuurde ons zijn verslag van de ‘Droge Smiscruise 2025’. Dat is de bijeenkomst waar ‘Captain Chris’ de theorie en de fijne kneepjes van het specifieke wadvaren met Drascombes uitlegt.
Het was ook dit jaar weer een zeer leerzame bijeenkomst want René schreef de redactie: ‘Ik heb door de vele interessante stof geen moment eraan gedacht om foto’s te maken’.
En kijk, dat is eigenlijk het ultieme bewijs van een boeiende lezing!
De redactie heeft zelf dus wat illustraties toegevoegd.

Als je Kalenberg nadert merk je gelijk: dit is een bijzondere plek.
Een smalle, bochtige weg langs vaartjes, weinig bebouwing maar wel een steeds mooier en waterrijk landschap.
Parkeren doe je aan de rand van Kalenberg en dan is het nog een mooie wandeling over een smal fietspad naar het houten huis van Chris van den Broek.
Boven de Kalenberger Gracht cirkelen drie ooievaars met roerloos gestrekte vleugels op de thermiek, als kleine zweefvliegtuigen. Achter het huis een ruime, eveneens houten schuur waar Chris ons ontvangt met koffie en koeken.
Na een voorstelrondje onder de ongeveer twintig Kringleden trapt Chris af met een uitleg over trimmen en sturen van een Drascombe.

Verrassend voor mij is dat het verplaatsen van het gewicht van je bemanning je boot loef- of juist lijgierig kan maken.
Het volgende verhaal gaat over getij en stroming, dat van astronomische theorie inzoomt op de fijne kneepjes van hat varen op stroom en hoe je er optimaal gebruik van kan maken bij het plannen van je tocht.
Tijdens de pauzes werden er ervaringen uitgewisseld, de meegebrachte lunch verorberd en mooie wandeling gemaakt langs de Kalenberger Gracht. Chris kent als vrijwilliger bij het landschapsbeheer de Weerriben op zijn duimpje en weet boeiend over te vertellen over het ontstaan van de legakkers en de teelt van het riet dat geldt als het beste van Nederland.
Boeiend is ook het hoofdstuk over ankeren en droogvallen, waar Drascombes zo geschikt voor zijn.

De laatste uiteenzetting gaat over veiligheid en bevat natuurlijk informatie over reddingvesten, EPIRB en ernstvuurwerk, maar vooral nuchtere tips over hoe je schip opgeruimd te houden, geen glaswerk aan boord vanwege de kans op scherven en de bemanning droog en warm te houden, met warme dranken en bijvoorbeeld soep in een thermosfles. Deze maatregelen helpen om jou en je bemanning alert te houden, met een helder hoofd zodat je, ook bij verslechterend weer en andere lastige omstandigheden,op een veilige manier kunt handelen en binnen de mogelijkheden van jou en je schip blijft.
Na deze serieuze woorden is er gelukkig een borrel en gezellig napraten. Altijd fijn met mensen te zijn die dezelfde passie voor avontuurlijk zeilen delen.
Chris, dank je voor je boeiende en zeer informatieve uitleg over alle aspecten van het wadvaren met de Drascombe, en natuulijk voor de gastvrije ontvangst.