Wie kent ze niet? De verhalen die Hans Vandersmissen schreef over de keren dat hij een oversteek maakte naar Engeland. Positie bepalend door middel van het uitpeilen van radiostations, slapend terwijl Pride Of The Fleet koers hield met behulp van een stuurtouwtje enzovoorts. Het zijn verhalen waarbij de gemiddelde Drascombe-varende wegzwijmelt wanneer het buiten te guur is om maar te denken aan een mooie tocht met hun eigen trots.
De verhalen doen verwonderen, bewonderen, inspireren en bovenal dromen. Dromen van een oversteek op eigen kiel met kans op even heroïsche avonturen en verhalen voor later.
Dromen die waargemaakt kunnen worden.
Ik neem jullie mee naar hoe het begon. Tijdens de Smiscruise van 2023 ontmoetten meerdere enthousiaste Drascombe-schippers elkaar op het Lauwersmeer. Ikzelf (CL Midi) nam daar voor het eerst deel aan de Smiscruise en was op dinsdag al aanwezig voor een introductie inclusief hands-on training door Chris van den Broek (CO Olle). Op woensdag lagen we klaar om het wad op te gaan echter was het nog even wachten op een deelnemer. De deelnemer was nog onderweg vanaf Ameland naar Lauwersoog. De schipper waar wij wachtten was Maarten Tromp (CL Paloma Blanca) die samen met zijn dochter Lola al voor de Smiscruise op het wad aan het varen was.

Ik weet nog dat ik hier bewondering voor had en het stoer vond dat hij met zijn dochter op het wad aan het scharrelen was. Hij maakte daarmee indruk op mij zonder dat ik hem had ontmoet. Wat op zich al best knap is, want ik ben niet snel onder de indruk.
Tijdens de Cruise leerde ik Maarten beter kennen, in eerste instantie niet zozeer door hem te spreken, maar door zijn daden. Wanneer we met de Cruise besluiten om richting het Oosten van het wad te varen en de deelnemers op het Hornhuizerwad de geul verkiezen boven een avontuur over een plaat, kies ik de route over de plaat van het Pieterburenwad.
Waar ik dacht dat ik de enige was die deze koers had gekozen zag ik als snel de Paloma Blanca die dezelfde koers had gekozen. Beiden verkozen we een kortere route over de plaat boven de gangbare geul en voor de rest van de tocht varen we samen op naar onze eindbestemming, het Groninger Wad boven Noordpolderzijl.

Aldaar besluit ik na een maaltje om nog even te lekker wat te zeilen, terwijl de rest achter hun spijkers lag te wachten en te borrelen. Ik oefen met mijn boot te varen zonder roer, sturend op fok en druil. Ik vermaakte me kostelijk en verbaas me enigszins dat mijn actie om nog lekker wat aan te klooien geen navolging krijgt. Totdat ik de Paloma Blanca zie varen, jawel de schipper in kwestie zag er ook wel heil in om nog wat op het wad aan te klooien met zijn bootje.

Nogmaals trekt de schipper mijn aandacht, net als ik verkiest hij actie boven comfort en lanterfanten, dat past me wel.
Later leerde ik, tijdens de palavers en de momenten dat we droog vielen, Maarten en zijn dochter beter kennen. Tot slot wist hij nogmaals indruk op mij te maken door zijn eigen koers te varen en zich niet tegen zijn overwegingen in te committeren aan het plan van de Cruise. Dit is een schipper die in is voor avontuur, weloverwogen beslissingen neemt, zeilvaardig en een tikkeltje eigenzinnig is.
Gedurende 2023 hebben Maarten en ik nog wat contact gehad over Admiraalschap tijdens tochten van de NKDE en onze zeilplannen voor 2024. Helaas kreeg Maarten te maken met een hernia waardoor hij niet aan zeilen toe kwam in 2024. Ondanks zijn afwezigheid op het water hebben we gedurende dat jaar wel wat contact gehouden over zijn herstel onze vakanties en mijn zeiltripjes.
Medio augustus 2024 stuur ik Maarten een appje over wat ideeën voor nieuwe zeilavonturen, zo vraag ik of Maarten al eens de 24-uurs race op het IJsselmeer heeft gevaren. En vertel ik dat het mij leuk lijkt om de race eens met een Drascombe te varen. Er stond immers geen Drascombe op de deelnemerslijst van deze race. Maarten had de race al eens eerder gevaren en ziet het wel zitten om hier eens met elkaar over te sparren. Echter heeft Maarten ook een suggestie. Hij noemt daar voor het eerst de Small Ships Race (SSR) (https://www.toerzeilers.nl/cat37/1379-small-ships-race-2022) en dat het hem leuk lijkt om daar aan deel te nemen. De lijst met veiligheidseisen (https://www.virtualware.nl/wp-content/uploads/Veiligheidslijst-SSR.pdf) is dusdanig dat het haast onmogelijk lijkt om met een Cruiser Longboat hier aan deel te nemen.
We spreken af om elkaar eens te ontmoeten om te sparren over de 24-uurs race en delen nog wat zeildromen die we verder nog hebben.
In november 2024 spreken we af bij Maarten thuis om te sparren en te fantaseren over mogelijke zeilavonturen. Samen met mijn vriendin en zoontje worden we warm onthaald. Eten en drinken wat, Paloma Blanca wordt bewonderd en ondertussen delen we onze passie voor het zeilen en de Drascombe in het bijzonder. Al snel ging het niet over de 24-uurs race, maar kwam de vraag van Maarten of ik het leuk zou vinden om de SSR te doen. Ik ben enthousiast en geef aan dat ik dit heel graag wil. Een oversteek naar Engeland is iets was zeker op mijn wensenlijst stond. Maar wat te doen met die enorme lijst met veiligheidseisen?
In december laat Maarten weten dat Hans Grul (organisatie SSR) langs wil komen om Paloma Blanca te beoordelen en te kijken of ze geschikt is voor een deelname aan de race. Op donderdag 13 december krijg ik een app’je van Maarten: ‘Hans Grul is vandaag geweest en we mogen meedoen aan de SSR! Ga je mee?’ Ik stuur Maarten terug: ‘JA ik ga mee!’
En daarmee is het plan gesmeed om in juni 2025 deel te nemen aan de SSR!
Wat is de Small Ships Race?
Voor wie droomt van het zeilen naar Engeland op eigen kiel, is de Small Ships Race hét moment om die droom waar te maken. Deze zeilregatta, speciaal bedoeld voor kajuitzeilboten tot 7,50 meter (24 ft), voert de deelnemers over een uitdagend traject van ongeveer 100 zeemijl van IJmuiden naar Lowestoft aan de Engelse oostkust.
In 2025 vindt deze avontuurlijke tocht plaats rond het Pinksterweekend, van 5 t/m 9 juni. De deelnemers verzamelen zich op woensdag 4 juni in IJmuiden. De organisatie is in handen van de Commissie Uiterton van de Toerzeilers, die zich al jaren inzet voor veilig en inspirerend zeezeilen.
Onder het motto ‘Kleine schepen, Grote Schippers’ biedt de Small Ships Race een unieke kans voor minder ervaren zeezeilers om, goed voorbereid en in groepsverband, hun eerste oversteek te maken. Het avontuur is bedoeld voor schippers die beschikken over enige ervaring met zeilen op ruim water en ’s nachts, bij voorkeur op hun eigen schip. Want hoewel het spannend mag zijn, moet deze tocht nooit onverantwoord worden.
Ter voorbereiding worden diverse bijeenkomsten georganiseerd waarin veiligheid centraal staat. Onderwerpen zoals de uitrusting van het schip, navigatie, communicatie, comfort aan boord, energiebeheer en zeilvoering komen uitgebreid aan bod. Doel van deze voorbereiding is dat iedere schipper tijdens de overtocht volledig zelfredzaam is. Want hoewel de tocht in een groep gevaren wordt, blijft op volle zee hulp van anderen vaak beperkt en moet in noodgevallen een beroep worden gedaan op reddingsdiensten.
Eenmaal aangekomen in Lowestoft wacht de beloning: een warm welkom en een feestelijk diner in de Royal Norfolk & Suffolk Yacht Club. Tijdens dit slotmoment vindt ook de prijsuitreiking plaats en wordt de felbegeerde wisseltrofee overhandigd.
De terugreis wordt individueel afgelegd. Sommige schippers kiezen ervoor om hun reis voort te zetten langs de sfeervolle Engelse oostkust, bijvoorbeeld richting Pin Mill, terwijl anderen koers zetten naar huis.
De Small Ships Race is meer dan een regatta – het is een ervaring die vertrouwen geeft, verbindt en inspireert. Een mijlpaal voor elke schipper in een klein schip.
Voorbereidingen
Zo’n oversteek vergt nogal wat voorbereidingen en veruit de meeste aandacht is uitgegaan naar de veiligheid. Maarten heeft sinds hij zijn Cruiser Longboat heeft al behoorlijk wat verbeterd ten behoeve van de zeewaardigheid van Paloma Blanca. Zo heeft hij zijn zwaardkast uit elkaar gesloopt om er een betere variant van te maken die minder water binnen laat.


Daarbij hij zelfs zijn zwaard aangepast. En hij heeft het tussenschot van de kuip naar de kajuit waterdicht gemaakt.


Ook heeft hij het luik van de achteronder waterdicht gemaakt.


En ook qua elektronica is er het een en ander verbeterd. Zo heeft Maarten een extra accu geplaatst en is er een heuse AIS (verplicht tijdens SSR) aan boord gebracht.
Naast al deze aanpassingen hebben wij ons ook op gebied van persoonlijke veiligheid voorbereid. Zo is er een reddingsvlot aan boord en hebben we allebei een nieuw reddingsvest aangeschaft en een MOB2 geïnstalleerd. Verder hebben we naast de vaste marifoon ook een handheld marifoon die altijd op de man wordt gedragen.
Ter voorbereiding op onze oversteek hebben we meerdere informatiebijeenkomsten vanuit de organisatie gevolgd en veel informatie verzameld. We hebben regelmatig overleg gehad. Hierbij spraken we over onze proviand, een E.H.B.O.-set en medicatie aan boord. Ook bespraken we hoe we wachten gaan lopen en welke overige taken we onderweg hebben uit te voeren. Al met al een hoop informatie en teveel om nu allemaal te benoemen. Wellicht kunnen we jullie hier na onze tocht, tijdens een bijeenkomst, meer over vertellen.
Onze oversteek
Op woensdag 4 juni komen wij met de Paloma Blanca aan in de haven van IJmuiden. Hier zullen wij de laatste voorbereidingen doen en is er vanuit de organisatie nog een meeting. Na een drankje en sterke praatjes gaan we op tijd naar bed. De volgende dag, donderdag 5 juni, moeten we vroeg op. Rond 06:00u het laatste palaver en vervolgens uitvaren voor de race naar de overkant.
De verwachting is dat wij bij goede weersomstandigheden vrijdagochtend, het liefst heel vroeg in de ochtend, aankomen in Lowestoft, Verenigd Koninkrijk. Vrijdagavond worden wij warm onthaald en zijn we welkom voor een feestelijk diner in de Royal Norfolk & Suffolk Yacht Club. Tijdens dit slotmoment vindt ook de prijsuitreiking plaats en wordt de felbegeerde wisseltrofee overhandigd.
De terugweg vaart men onder eigen kiel. Maarten en ik zijn, net als andere enthousiastelingen in de groep, van plan om van deze gelegenheid gebruik maken om de kust aan de overkant te verkennen.
Op zaterdag 7 juni varen we richting Pin Mill. Nadat we Pin Mill hebben verkend en alle culinaire hoogstandjes hebben verorberd zullen we bij goede omstandigheden zondag 8 juni of maandag 9 juni weer richting het Oosten vertrekken en verwachten we maandag 9 juni of dinsdag 10 juni weer aan te komen in IJmuiden.
Wil je ons volgen?
Tijdens onze tocht zijn wij via de AIS van de Paloma Blanca te volgen. Gebruik hiervoor Marinetraffic of Vesselfinder. Op deze sites kun je schepen op naam zoeken en volgen. Let op! Buiten het bereik van de AIS kan het lijken alsof we stilstaan, dit komt doordat het signaal niet meer wordt doorgegeven. Dus niet meteen in paniek raken. Verder zijn we te volgen in de SeaPeople app. Ook hier kun je ons volgen zolang we binnen bereik zijn. Uiteraard zullen wij, indien mogelijk, ook wat foto’s met jullie delen.
En zo wordt een droom door twee zeilzotten werkelijkheid gemaakt en gaan we in het kielzog van… u raadt het wel.
Herman Zijl, Cruiser Longboat Midi.
Noot van de redactie: Maarten en Herman hebben op de dag vóór vertrek helaas geen tijd om eventuele bezoekers te ontvangen (veel te druk met alle laatste voorbereidingen). Maar een ontvangstcomité bij terugkeer is natuurlijk wèl heel erg leuk.
Gelet op de aard van deze tocht verwachten wij dat wij nog diverse ‘updates’ zullen ontvangen. Die plakken wij dan aan het bovenstaande vast.
Dinsdag 3 juni 2025: Paloma Blanca proeft alvast de condities buiten de pieren van IJmuiden. Er is in ieder geval geen tekort aan wind en als we die snelheid van 6,8 knopen zo zien (ruim boven de rompsnelheid), wordt er lekker gesurft!


Onderstaand filmpje is van dinsdag 3 juni, dus tijdens het proefvaren. Het grootzeil is dubbel gereefd en de boot spuit door de golven! Niet verwonderlijk, want Paloma Blanca’s schipper Maarten Tromp heeft in de afgelopen jaren met deze Cruiser Longboat al heel wat mijlen afgelegd.
En dat was echt niet altijd met een vlak zeetje. Hij was dus goed voorbereid op de tocht.
Woensdag 4 juni 2025: bericht van Herman.
I.v.m. de harde wind die wordt voorspeld vertrekken we i.p.v. morgen vandaag al. Om 12u gaan de trossen los!
De redactie probeert uiteraard de tocht van de Paloma Blanca te volgen en deze pagina als een soort ‘blog’ bij te houden.
Hier onder een schermafdruk.
De windrichting (in combinatie met verkeersscheidingsstelsels, verboden gebieden etc. etc.) noodzaakt tot opkruisen.
Om 16:00 uur, 4 uur na vertrek, is Lowestoft nog niet echt in zicht…
Maar Paloma Blanca ligt wel vooraan in het veld!

Update Woensdag 4 juni 2025, 23:00 uur.

Update donderdag 5 juni 2025, 08:00 uur
Paloma Blanca is inderdaad, net als de overige deelnemers, overgestapt op Plan B.
Zij ligt nu weer veilig in IJmuiden.
Terugkeren was een verstandige beslissing.
Want zoals elke Drascombeschipper zal kunnen beamen: ‘Beter ten halve gekeerd dan ten heele omgeslagen.’
In de avond en nacht van 6 op 7 juni is Paloma Blanca, samen met nog een aantal andere deelnemers aan de race, van IJmuiden naar Den Helder gevaren.
Update vrijdag 13 juni 2025
Er staat op de site van het blad Zeilen een artikel over de Small Ships Race. Met daarin -uiteraard- een foto van Paloma Blanca.
