ZILT bezoekt wederom Zweedse zeeën

In juni 2021 zeilde ik van Kiel naar Stockholm. Boosdoener was een studerende dochter aldaar. Ik schreef daar eerder over.
Die dochter woont daar nog steeds, inmiddels werkend. Een betere aanleiding is niet denkbaar om nogmaals die kant op te trekken. Nu met veel minder tijd dus werd ervoor gekozen om richting Stockholm te rijden met ZILT op de trailer achter de auto. 

Op 4 juni liet ik haar te water in Saltsjöbaden, net onder Stockholm. Een plekje voor de trailer zoeken was nog een uitdaging maar dankzij GoogleStreetView lukte dat uiteindelijk.


Dochter inschepen en het ruime sop op. “Ruim” is een relatief begrip maar ook niet te onderschatten. Er is altijd wel een beschermend eiland te vinden (ze hebben d’r 30.000 van) maar daartussen kan het ook echt open zijn.

Saltsjöbaden


De eerste tocht voerde naar Sandhamn, grote verbintenis met Zaandam, thuishaven van ZILT maar vooral bekend van de TV serie Sandhamn murders. Zoveel ‘crime’ op zo’n piep eilandje……
Sandhamn heeft de reputatie in de zomer overdruk te zijn en daar kunnen we ons iets bij voorstellen. Want hoe Zweeds wil je het hebben? Heel sfeervol en die stemming werd onderstreept in een restaurantje, gevonden op aanwijzing van een local.

Sandhamn


Op aanraden van een collega van dochter zochten we de dag daarop een fraaie ankerbaai op. Olielamp aan (niet nodig want in deze periode kun je 24 uur per dag buiten een boek lezen, zogenaamde ‘white nights’) en pannenkoeken bakken. Mooier wordt het zeilersleven niet.


Daarna noordwaarts richting Linanas, een slaperig eiland met het mooiste havenwinkeltje dat ik ooit gezien heb. Helaas moest dochter hier ontschepen, de werkverplichting riep. De rest van de dag werd verwaaid besteed, sowieso veel wind gehad deze tocht.

Linanas


Toen die wind weer handelbaar werd, via wederom een fraaie ankerbaai richting Gräddö. Daar moesten keuzes gemaakt worden. Of door naar het noorden, of rechtsaf naar Åland, Finland. Een oversteek van bijna 40nm, ik denk daar niet licht over. Maar wonder boven wonder was er een prachtig weervenster, weliswaar van maar 2 dagen maar toch. Als ik het nu niet doe, doe ik het nooit. En ZILT deed het. Heen vrijwel volledig zeilend, terug moest door totaal gebrek aan wind de motor een handje helpen.  Die shipping lanes passeren blijft toch niet mijn favoriete hobby maar ze lieten me heel, mede door een nieuw navigatieprogramma met ingebouwde AIS, waarover later meer.

Shipping-lane


In Finland dus, Mariehamn om precies te zien. Prima faciliteiten maar dat mag ook wel voor 40 euro per nacht. Voor een Drascombe met 1 pax!! En voor dat geld kunnen ze maar 1 doucheruimte bouwen, een gemeenschappelijke dus voor M/V/X. Dat leidt tot hilarische taferelen kan ik u melden, althans voor de niet-Finnen onder ons. Een grote ruimte met 8 douchesproeiers and that’s it.

Maar de volgende dag dus terug. Om 06h snorde het motortje, om rond 14.30h weer aan de overkant, in Grisslehamn om precies te zijn, te landen. Hier was de schade maar liefst 45 euro, het is niet grappig meer maar er moest wel wat nieuwe benzine ingeslagen worden dus ankeren was geen optie. 

Hier besloot ik om via het Vaddo-kanaal weer naar het zuiden af te zakken, mede gezien de straffe ZW-blaas. Dit deels hand-gegraven kanaal is ook zo’n eenmalige belevenis. Geweldig om het een keer gedaan te hebben maar hier zal het ook bij blijven. 

Tot slot werd het steventje richting Norrtajlle gericht. Hier is een prima OV-verbinding met Stockholm om de trailer op te halen en niet onbelangrijk een helling. En zo geschiedde het. Na een lange dag stevig doorrijden vonden we ons Zaandijkse huisje weer. Moe maar zeer voldaan.

Zilt op pad


PS1: Ik gebruikte dit jaar voor het eerst een navigatieprogramma met de aparte naam ORCA (https://getorca.com/). Ik heb jaren naar volle tevredenheid gevaren met iSailor maar sinds enige tijd is er onduidelijkheid over het update-beleid. En over ORCA ben ik zeer tevreden. Zeer fraaie vormgeving, makkelijk bediening, auto-routing (inclusief tacking functie), real time AIS, weer(verwachting), golfhoogte, stroming, alles ineen. En niet onbelangrijk zeer betaalbaar. Eén ‘fee’ voor alles, gewoon, simpel, recht door zee. Ook te gebruiken op eigen tablet/phone zoals ik maar ze hebben ook een eigen device. Ik ben fan.

PS2: Over de autoreis: Op de heenweg was die als volgt. Naar Rostock 675km en daar de nachtboot naar Trelleborg. Daar kom je ’s morgens om 06:30uur uitgerust aan om vervolgens weer 650km te rijden. Heel goed te doen en betaalbaar. De terugweg reed ik in een keer, da’s best een stukkie.

Samenvattend: Ik vind Zweden een ongeëvenaard mooi zeilgebied. Ik was wat vroeg in het seizoen en het was best nog fris maar als je het er voor over hebt om 2x een stuk te rijden, dan is het een absolute aanrader.
Ik ga terug, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat een dochter in Stockholm een zeer makkelijke “smoes” is.


Gert Schouten, Coaster ZILT