Een handig en vooral lichtgewicht trailer verlichtingsbord.
Ken je dat gevoel? Na een lange vaardag moet het bootje weer de trailer op. Alles aftuigen, spulletjes bij elkaar leggen, rommel in de kajuit proppen, de auto met trailer op de helling positioneren. Dan de boot op de trailer winchen en als laatste dat vermaledijde loodzware verlichtingsrek uit de auto vissen (liefst zonder alles te beschadigen) om deze vervolgens onder de kont in het frame van de trailer te schuiven en vast te maken. Precies de ruggenbreker waar je op dat moment niet meer op zit te wachten!
Toen ik van de zomer de Coaster Jenny Wren van mijn vrouw kreeg, moest daar een trailer bij gezocht worden. We vonden na pittig speurwerk een knappe FREEWHEEL trailer in Sneek, welke nog wel gemodificeerd diende te worden om een Coaster te kunnen vervoeren. De trailer kan 1100 KG dragen, en er zit een navenant stevig uitgevoerd trailerbord bij, welke middels 2 lange vierkante buizen in het frame schuift. Feitelijk een standaard stevige constructie. Maar wel ongelofelijk zwaar! 11 KG weegt het geval. De tweede keer (tevens de laatste keer) dat ik de balk onder aan de trailer moest bevestigen had ik het gevoel dat ik voor dit soort krachttoeren een beetje te oud ben. Dat moet dus beter kunnen!
Na enig technisch denkwerk en wat maatschetsjes gemaakt te hebben heb ik onderstaande houten constructie gemaakt welke uiteindelijk slechts 3,6 KG weegt. Het mooiste is dat het in een handomdraai, vanuit een staande positie, aan de spiegel van de boot te bevestigen is. Dus geen gekruip en krachttoeren meer.
Voor diegene die het geklooi herkennen, en een beetje handig zijn met houtbewerken en voor de rest niets te doen hebben, is de lichtgewicht trailerbalk type “Jenny Wren” uitstekend zelf te maken. De gebruikte gereedschappen hebben de meeste mensen wel in huis, en de benodigde materialen kosten je ook de kop niet.
Crux van de constructie is dat je het samenstel middels een klemconstructie in de opening in de spiegel van de bun plaatst. Twee vleugelmoeren aandraaien en het geheel zit muurvast.
Gebruikte gereedschappen:
- Decoupeerzaag
- Schuurmachine
- Boormachine met houtboortjes
- Schroefbitjes
- Geo driehoek, blokhaak, meetlat, passer en afteken gereedschap
Benodigde materialen:
- Hout (vuren of grenen).
- Multiplex
- Schuurpapier
- Polyurethaan lijm (Bruislijm)
- 2 slotbouten M10 x 65 mm, 2 vleugelmoeren en 2 carrosserieringen.
- 8 spaanplaatschroeven, 4,5 x 50 mm.
- 1 ‘cheapy’ trailerbalk, kunststof
- 2 spaanplaatschroeven 6 x 40 mm, 2 carrosserieringen M6.
- Grondverf
- Lak
- Kwasten
Voor al het ‘ijzerwerk’ (bouten, schroeven, moeren, ringen e.d.) heb ik RVS gekozen.
Diktematen van de componenten verschillen wat omdat ik gebruik heb gemaakt van het toevallig aanwezige materiaal in mijn werkplaats. Eigen aanpassingen doorvoeren waar nodig (bijv. alles 15 mm dik m.u.v. component C is goed mogelijk).
Afsluitend, een terechte vraag luidde hoe nu de verlichtingsbalk te plaatsen aan de trailer als deze zonder boot verplaatst moet worden. Bijvoorbeeld als de parkeerplaats een eind verwijderd is van de tewaterlaatplaats. Dat is een lastig op te lossen vraagstuk, immers, alle trailers zijn toch wel verschillend van elkaar. Echter heb je deze doe het zelf challenge overwonnen, dan is er vast wel inspiratie ontstaan hoe dit vraagstuk op te lossen. Drascombevaarders zijn in de regel vernuftige mensen, dus denk ik dat dat vast wel opgelost gaat worden!
Aandachtspuntjes:
- Tekeningen maten in millimeters.
- De verbindingsvlakken dienen goed vlak te zijn.
- Verbindingen voorboren voordat e.e.a. afgemonteerd wordt.
- Alle verbindingen dubbelen met polyurethaan lijm.
- Randen van de componenten licht afronden (kanten breken).
Succes met dit mini-projectje, foto’s van resultaten mogen gedeeld worden.
Marc Langbroek, Coaster Jenny Wren
Tekeningen:
A: Klemplaat buiten
B: Klemplaat binnen
C: Positioneringsplaat
D en E: Verbindingsflenzen (identiek)
F: Lichtbalk fundatieplaat.
Onderdeel A: Klemplaat buitenzijde
- Zaag de plaat op maat.
- Teken de 4 gaten t.b.v. de koppelflenzen D en E af,
- Boor de 4 gaten op 4,5 mm.
- Teken de 2 gaten t.b.v. de slotbouten af,
- Voorboren op 4,5 mm.
- Rond de hoeken af met een radius van 15 mm.
- Alle kantjes netjes breken (=licht afronden met schuurpapier of schaaf) en het geheel opschuren.
Onderdeel B: Klemplaat binnenzijde
- Identiek aan onderdeel A, m.u.v. de 4 gaten t.b.v. de koppelflenzen. Deze niet boren.
- De 2 gaten voor de slotbouten voorboren op 4,5 mm.
Onderdeel C: Positioneerplaat
- Te gebruiken materiaal moet dunner zijn dan de dikte van het polyester van de spiegel.
- Plaat voorzagen op de breedte van het bungat bovenzijde (Plm. 132 mm.) en een hoogte van 100 mm.
- Op locatie de ronding van de bovenzijde overnemen van het bungat bovenzijde.
- Teken de 2 gaten t.b.v. de slotbouten af.
- Voorboren op 4,5 mm.
- Kanten breken en het geheel licht opschuren t.b.v. conserveren.
Samenstellen onderdeel C op onderdeel A
- Neem onderdeel A en lijm daar onderdeel C op, waarbij de gaten voor de slotboten in lijn moeten liggen.
Pasmaken onderdeel C&A met onderdeel B
- Als samenstel C&A droog is, deze met een lijmtang op onderdeel B klemmen,
- Gaten t.b.v. de slotbouten moeten in lijn met elkaar liggen,
- Slotbout-gaten opboren naar 10 mm.
Klem–samenstel beproeven
- Breng de slotbouten aan door samenstel A en C en sla het 4 kantige vlak achter de kop in het hout.
- Breng nu samenstel A en C van buiten tegen het bungat waarbij de ronde plaat aan de bovenzijde in de sponning valt,
- Breng nu klemplaat B aan en klem het geheel vast met de M10 vleugelmoeren. Let op: de carrosserieringen niet vergeten.
- Er is nu een stevige klemconstructie waar de rest aan opgehangen kan worden.
Onderdeel D en E: Koppelflens
- De koppelflenzen zijn de twee verbindingen tussen het klem-samenstel A &C en de montagebalk F van de lichtbalk.
- De flenzen zijn identiek. Dus 2 X maken.
- Teken de flenzen af en gebruik een passer om vanuit de 150 graden hoek met een radius van 90 mm. de ronding te bepalen.
- Zaag de beide flenzen uit, waarbij de vlakken I en II zuiver vlak moeten zijn.
- Kanten breken en het geheel licht opschuren t.b.v. conserveren.
- Neem nu de gaten over vanuit het samenstel AC op vlak I in beide flenzen.
- Boor nu op beide flenzen de overgenomen gaten op 2,5 mm. (voorboren voor de montageschroeven).
- Monteer de beide koppelflenzen op samenstel AC. Deze proefmontage echter losjes vastzetten en zonder lijm te gebruiken.
- Later zullen de gaten van de montagebalk F op de koppelflenzen overgenomen worden.
Onderdeel F: Montagebalk van de lichtbalk
- Teken de montagebalk af en zaag deze op maat.
- Rond de hoeken af met een radius van 20 mm.
- Kanten breken en het geheel licht opschuren t.b.v. conserveren.
- Teken vanuit de hartlijn (midden van de balk) de 4 montagegaten af voor de 2 koppelflenzen D en E
- Boor de 4 gaten op 4,5 mm.
- Neem nu de gaten over vanuit het samenstel F op vlak II op beide flenzen.
- Boor nu op beide flenzen de overgenomen gaten op 2,5 mm (voorboren voor de montageschroeven.)
- Monteer de beide koppelflenzen op samenstel F. Deze proefmontage ook zonder lijm en losjes vastzetten.
- Indien happy, de koppelflenzen D en E, de montagebalk F en klemplaat AC uit elkaar halen, de vlakken met polyurethaan lijm bestrijken en het geheel definitief afmonteren.
Eindmontage: Lichtbalk plaatsen
- Nu de gehele houten constructie gereed is moet de lichtbalk geplaatst worden.
- Ik heb de goedkoopste kunststof lichtbalk voor 4 tientjes bij de Praxis of zo gekocht, en deze op de montagebalk geschroefd.
- Let op dat je niet door de bekabeling heen boort. Deze bekabeling loopt door de kunststof balk.
- Hierop heb ik het bestaande nummerbord behorend bij de trailer geschroefd. (Let op, bij trailers met een eigen kenteken kun je geen tweede nummerbord bijkopen!).
Gereed!
Noot van de redactie:
De bovenstaande schetstekeningen zijn natuurlijk het meest authentiek en op zich uitstekend te gebruiken. Voor wie e.e.a. toch liever als digitale tekening heeft, is hier een link naar een PDF-bestand. De bron van dat PDF-bestand is een CAD-tekening in DXF-bestandsindeling (gemaakt met het gratis CAD-programma QCad). Het programma waarmee de NKDE-website wordt gemaakt laat echter helaas niet toe om DXF-bestanden aan de site toe te voegen. Geïnteresseerden in dat DXF-bestand kunnen daarom contact opnemen met de redactie.