De Fiddlers’s Green (FG) is bij nieuwbouw, zo’n kwart eeuw geleden, voorzien van een SILVA1000 kompasje en gezien de kwaliteit zullen er nog best wel meer met dit fijne kompas rondvaren. Toen ik m’n scheepje kocht was het kompas prima: loopt mooi rond, genoeg vloeistof (geen luchtbel) en een mooie heldere bol.
De interne verlichting had ik al vervangen door een zuinig rode LED. Dat wil ik natuurlijk graag mooi houden, maar het probleem is dat er absoluut geen deksels (covers) meer beschikbaar zijn. Na prutsen met net niet passende boterhamdoosjes en 3D printen (geen goed passend (!) ontwerp te vinden) besloten dan zelf maar wat te maken.
Ik heb gebruik gemaakt van materiaal gekocht bij www.polyestershoppen.nl . Hier geen aandelen of reclame, maar alles op voorraad en duidelijke handleidingen en support.
Om met polyester of epoxy een cover te maken moet je eigenlijk eerst een positieve mal hebben (de “plug” ) en dat durfde ik niet in-situ met het eigenlijke kompas te doen. Daarom heb ik eerst het kompas ingesmeerd met 2-componenten (1 op 1) Siliconen gietrubber met Shore 15 flexibiliteit plus een paar druppels verdikkingsmiddel. Om het kompas heb ik een kartonnen doosje geplakt met daaronder wat plastic zakken tegen lekken en knoeien (ik weet dat ik een rommelaar ben). Eigenlijk allereerst vlak voor het opsmeren van het gietrubber is het kompas en het doosje ingespoten met een lossingsmiddel voor siliconen uit een spuitbus, dit maakt een soort vettig laagje wat je achteraf wegpoetst met een droog doekje. Het opsmeren van het gietrubber doe je in 2 keer, eerst een dun laagje met een oude kwast, daarna lekker dichtspatelen met een roerhout. Ziet er een beetje viezig uit maar komt goed (let op: dus niet alles in 1 keer aanmaken).
Na een paar uur wachten (kost moeite, biertje opengemaakt en alvast beetje opgeruimd) peuter je de hele mal zo van het kompas (met wat beleid) en dan heb je een negatieve mal in het doosje. Daarna heb ik in de ontstane mal een 2-componenten epoxy giethars gegoten (iets andere mengverhouding), ook dit doe je in twee slagen. Ik heb het 0,8 Kg pakket van Resion gebruikt, is precies genoeg. Alweer let op: in het chemische proces van het uitharden van zo’n dikke hoeveelheid epoxy komt best wel hitte vrij. Doe dit dus buiten op de stoep of een betonvloer. Je hebt zelfs kans op een “thermal runaway” waarbij de zaak ontbrandt, misschien had ik het achteraf in drie keer moeten doen. Alweer na nog een biertje was de epoxy positieve mal (eigenlijk dus een exacte kopie van m’n kompas) uitgehard en eenvoudig uit het siliconenrubber gepeuterd (dit is flexibel). De positieve mal wordt een plug genoemd. Omdat ik toch wat luchtbelletjes had in de rubberen mal (jaja, de eerste keer en slordig prutsen) heb ik de plug met een beetje plamuur en schuurpapier bijgewerkt. Ook krimpt de epoxy marginaal bij het uitharden.
Over de plug heb ik nu met een keeperweefsel carbonmatje en epoxy de uiteindelijke cover gemaakt (carbon weefsel had ik toevallig nog en dus is FG nu een F1 race-Drascombe, op zoek naar de sponsorgelden) en met heel fijn watervast schuurpapier de binnenkant nog even glad gemaakt, dat schuurt immers tegen het kompas aan.
De buitenkant heb ik met een UV-bestendige lak van Epifanes nog even afgelakt voor de ‘racy look’. En de kompascover is klaar. Nota Bene: je kunt natuurlijk ook glasweefsel gebruiken, als het maar mooi dun, flexibel en plooibaar is.
Eigenlijk vond ik het superleuk (en ook klein beetje spannend) om zoiets te proberen. Met behulp van deze techniek kan je dus bijna overal een kleine kopie van maken, ook van je favoriete smurf-beeldje om maar wat te noemen.
Toch even zeggen als je het zelf wilt doen: operatie handschoentjes en een veiligheidsbril dragen. Buiten laten uitharden en geventileerd werken. Liefst ook een koolstof adem maskertje maar dat laatste heb ik zelf niet gedaan.
De gietrubberen mal is beschikbaar voor NKDE deelnemers als je ook zo’n kompas hebt.
Nu weer zeilen, goede vaart,
Hielke van Oostrum @ Drascombe Coaster Fiddler’s Green