Ònirò, een houten kampeerlugger met elektromotor


Na twaalf mooie jaren in onze Coaster Antartis in 2022 weer een Lugger gekocht, de voor ons ook nostalgische Castor & Pollux.
De kuip en de rondhouten waren toe aan een refit. Alles netjes in orde gemaakt, fijne zeildagen volgden …

Maar dit voorjaar viel mijn oog op een houten Lugger. In de 20 jaar Drascombe heb ik altijd interesse in houten Drascombes gehad. Een aantal keren een boot bezichtigd maar deze konden niet tippen aan de polyester uitvoering, tot de boot van Hans. En zo stond Castor & Pollux al na twee jaar weer te koop.

In april 2024 heb ik een houten Lugger in een uitmuntende staat gekocht. Een boot met een mahonie afwerking.

Een noviteit voor mij was de elektrische motor. Wat een verademing om niet-zeilend geluidloos te varen. Helaas was het vermogen te beperkt maar ik ben wel gevallen voor de elektriek!

Enkele kringgenoten om info gevraagd. Hiervoor nogmaals dank. Welke motor gaat het worden? Bij de importeur heb ik een ePropulsion plus motor gekocht. Spannend, want wat gaat dit betekenen op het water?

De motor is de afgelopen periode goed bevallen.

In allerlei omstandigheden heb ik de ePropulsion op de proef gesteld. De motor heeft een vermogen van 1 kw en de accu een capaciteit van 1276 watt. Bij bft 3 heeft de boot bij een verbruik van 250 watt een prettige snelheid. Tegen bft 5 heb ik zo’n 350 watt nodig om de boot de juiste snelheid te geven. Het verbruik bevalt me prima.


Toen ik de boot kocht, werd de motor gevoed door een lithium lifepo4 24 v 50 ah. Deze gebruik ik nu voor de aanwezige stuurautomaat en wat interessant is, voor het bijladen van de motoraccu. Ik schakel de 12 v lader op de 12 v-uitgang van de lithiumaccu. Er wordt dan 70 watt overgepompt van de ene naar de andere accu. Bij een verbruik van 250 watt kan ik dan 70 watt in mindering brengen. Dit vergroot de actieradius. En vergeet niet, het gaat om een zeilboot!

Tijdens de bouw eind 2001 bij McNulty Boats Ltd stond er een tweede houten boot op stapel, de Caboteur Anne-Lise II voor Jean-Louis Grenier. Dit is misschien wel de ultieme kampeerdrascombe.


Mijn Lugger heeft ook een uitstekende kampeervoorbereiding. Op mijn eerste Lugger Trizonia heb ik in 2004 een “zeesponde” gemaakt, maar het stouwen van de bedplanken was altijd lastig. Op mijn “nieuwe” Lugger is dit geen enkel probleem: de slaapvloer is door McNulty aangebracht en wanneer de planken niet gebruikt worden, dan kunnen deze in het achteronder geschoven worden in speciale voorzieningen.


Kortom, een langgekoesterde droom is uitgekomen met de Lugger Ònirò.

Voor een impressie van de Lugger is hier een video van de laatste tocht in 2024.

Gijs van Kemenade

Noot van de redactie: bij de scheepsnaam Ònirò vroeg uw redacteur van dienst zich af wat daar de betekenis van is. Welnu, het blijkt – heel passend- Grieks te zijn voor ‘de droom‘. En eerlijk is eerlijk: Ònirò is een droom van een Lugger!