Elke traditie begint met een eerste stap. Zo vond ik vorige week Drascombe Nederland bereid om volledig belangeloos de levensverwachting van Drascombevarenden te verlengen.
AANBIEDING
Ocean Signal PLB3 van €.695,- voor slechts €.555,- (exclusief portokosten).
Bijbehorend drijftasje van €.15,- voor slechts €.12,75.
Er is een kansje dat bij een groot aantal belangstellenden de prijs nòg lager wordt, dus zegt het voort!
WAT?
De werking van het Personal Locator Beacon vind je hier: https://oceansignal.nl/project/plb3/.
Het komt erop neer dat je het toestel zorgvuldig in je reddingsvest vastmaakt, als het noodlot toeslaat zendt het een signaal naar de Kustwacht, die weet dan waar je bent en komt je helpen. De zoektijd wordt hiermee zo kort, dat je overlevingskans groot wordt.
HOE?
Drascombe Nederland krijgt inkoopkorting en die wordt volledig aan jou toegekend. Je maakt je belangstelling bekend aan Erwin (vandoeselaar [at] gmail [dot] com) met daarbij nauwkeurig je naam, adres en scheepsnaam of andere relevante factuur- en verzendgegevens. Je betaalt op verzoek aan Drascombe NL. Het juiste aantal bakens wordt besteld en jouw exemplaar wordt gedistribueerd.
Ik stel voor dat bestellen mogelijk is tot en met 6 december, en je jouw exemplaar voor Kerst ‘24 ontvangt.
WAAROM?
Afgelopen weekend had ik een prachtige, maar ook erg interessante, tocht op de Lanterfant 2.0. Ik had eindelijk tijd en een reële kans om een achtje te varen om de twee Groninger waddeneilanden. Dat wilde ik al een tijdje wegens de puzzel van de navigatie en het spel van wind en stroom. En wat is het daar mooi!
De hoogtepunten waren om met laagwater door de geulen te varen tussen foeragerende vogels. De zonsopkomst boven Rottumeroog was puur goud. De golven op de Noordzee onder de blauwe lucht waren intens genieten. En achter het zeegat van Rottumerplaat kan je achter de branding langs zeilen: magnifieke brekers. Als de eb tegen de wind loopt bij Lauwersoog kan je ook leuk in de golven spelen.
Het is mijn gewoonte om contact te houden met het thuisfront. Altijd als ik alleen op groot water ben, is er iemand op de hoogte. Ik geef mijn zeilplan en mijn locaties door via de app KNRM Helpt. Dus vooraf spreek ik de bedoeling af en voordat ik anker op ga, stel ik die app even in. Ditmaal was de afspraak om uiterlijk om 19.00 uur contact te hebben, ongeveer een half uur na zonsondergang. Dat is voor mij een handig moment, want het verloopt niet onopgemerkt. En als het contact niet lukt, belt mijn familie het Kustwachtcentrum in Den Helder.
Zondag had ik een rondje gezeild om Rottumeroog, het wantij van Rottumerplaat overgestoken, en was ik door het zeegat al een stukje voor het strand van Rottumerplaat langs gevaren. Met de vermoeidheid van de hele dag telden enkele kleine tegenslagen bij elkaar op en daalde het moreel. Ik gaf er de brui aan: ik vond dat ik in de luwte van het eiland wel een nachtje veilig aan de ankerlijn zou liggen.
De boot was nachtklaar gemaakt en ik pak de telefoon: die had echter geen bereik en bood geen enkele mogelijkheid om de app van de KNRM af te melden. Dan melden op kanaal 16. “Hier de Nederlandse Kustwacht voor zeiljacht Lanterfant. Wij ontvangen u zeer slecht. De aard van uw bericht is niet begrepen.” Dat viel tegen, en 1-1-2 nam ook niet op.
Ik hoorde de Kustwacht wel goed: “Securité, … gale warnings, … Rottum SW7, German Bight SW8.” Op zich geen probleem: 40 meter ankerlijn en het anker van 5 kg zijn adequaat.
Ik had mijn best gedaan en ging slapen. Tot ik werd gewekt door een hard geluid. Boven de boot vloog een kustwachthelikopter. Die vroeg of alles in orde was en of ik mijn thuisfront dat wilde laten weten.
Achteraf heb ik Den Helder opgebeld om te vragen hoe dit voorval voor hen was verlopen. Toen werd me duidelijk dat de Kustwacht verwacht dat iedereen permanent kanaal 16 uitluistert. Om eerlijk te zijn; dat was nog niet mijn gewoonte en zelfs die avond had ik dat niet lang genoeg gedaan. Verder had ik er niet aan gedacht om de vuurtoren van Borkum op te roepen met het verzoek om een bericht door te geven.
Als ik denk over mijn veiligheid, in mijn eentje op ruim water, heb ik de basisdingen op orde. De houten boot blijft ook gekapseisd gedeeltelijk drijven, of met een gat in de romp. Ik heb altijd een reddingsvest aan en zeil vaak aangelijnd. Beide doe ik alleen uit voor de kleine of grote boodschap, die daarom voorzichtig in de kuip plaatshebben. Het resterende risico is dat ik overboord ga en de boot niet meer kan bereiken, ofwel omdat die aan het stuurtouwtje lekker doorzeilt, ofwel omdat de boot gewoon sneller verlijert dan ik met reddingsvest en zeilpak zwem. In die situatie zou ik gescheiden zijn van telefoon, marifoon en noodsein (electronic distress flare). En dan kan het nog flink wat uren duren voordat het thuisfront alarmeert en de Kustwacht zoekt en misschien vindt.
Precies voor dit scenario lijkt het me verstandig een Personal Locator Beacon te hebben. En na wat lezen en overleg, is de PLB3 van Ocean Signal het artikel dat mijn voorkeur heeft.
Wil jij er ook eentje? Laat het alsjeblieft weten.
Hartelijke groet,
Erwin van Doeselaar
Longboat Cruiser Lanterfant 2.0
vandoeselaar [at] gmail [dot] com