Hoe ver kom je daar nou mee?

Dit is de één van de eerste vragen die altijd gesteld worden als mensen zien dat ik met een elektromotor vaar. Op het forum van de Drascombe Association is dit ook een regelmatig terugkerend onderwerp. Omdat ik sinds 2006 altijd elektrisch gevaren heb leek het mij tijd om mijn ervaringen te delen.

Toen ik in de zomer van 2005 Andromeda (een Longboat Cruiser) in Londen ophaalde zat er een gratis 8 pk Mariner bij, de verkoper kreeg hem niet meer aan de praat, misschien kon ik er iets mee. Nou ik kon er niks mee en mensen die echt verstand hadden van buitenboormotoren ook niet, dus die ging op marktplaats.

Andromeda lag bij een zeilvereniging in een box, in een dode maasarm en het bleek geen enkel probleem roeiend of wrikkend de haven in en uit te varen, ik voelde me een beetje Hans Vandersmissen. Al snel bleek echter dat veel havenmeesters het niet op prijs stellen als je roei-zeilend havens in en uit vaart. Na ampele overweging besloten dat er toch een ijzeren zeil moest komen.

Nu had ik mij eerder op andere boten behoorlijk geërgerd aan de penetrante benzine lucht en ik was de stankvrije Andromeda extra gaan waarderen. Begin 2006 kocht ik een trolling motor met tractie accu. Omdat ik voornamelijk in het weekend voer hield een zonnepaneel op het dak de accu vol. De 55 lbs stuwkracht, vergelijkbaar met zo’n 0,8pk, heeft me vele havens en sluizen in- en uitgebracht. Het moge duidelijk zijn dat met zo’n vermogen ik nog regelmatig betrapt ben op het zeilen in havens… Een enkele keer hebben mede Drascombe-vaarders, met echte motoren, me geholpen bij de vloot te blijven.

In die jaren heb ik vaak gekeken naar sterkere elektromotoren maar de prijs en het geluid waren showstoppers. Oudere Torqeedo buitenboormotoren maken een hoog piepend geluid wat ik als bijzonder irritant ervaarde. Dat laatste probleem is opgelost met de introductie van de Torqeedo Travel 1103CL, zo’n 3pk vermogen en werkelijk fluisterstil. In mei 2019 heb ik hem voor het eerst aan Andromeda gehangen. Sinds maart 2021 gebruik ik hem voor Coaster Butterfly.

De voordelen:

  • fluisterstil, ook op vol vermogen hoor je het water “kolken” je hoort de motor niet
  • geen stank…
  • Gewicht, de motor weegt ca 12 kg en de batterij ca. 6 kg en je draagt ze apart
  • Start altijd!
  • laadt op met een zonnepaneel

De nadelen:

  • prijs…..
  • beperkte range in vergelijking met een benzinemotor zonder stroming en met matige wind (3-4Bft) kun je zo’n 10-15 km varen, afhankelijk van de gekozen snelheid
  • op een coaster en een Longboat Cruiser komt de Motorhendel tegen de druilmast aan.

Het laatste nadeel is eenvoudig op te lossen, de hendel van de Travel is een lege aluminium buis die eenvoudig in te korten is, de foto hieronder laat zien hoe het dan precies past.

Met de Torqeedo kan ik zonder problemen, ook met harde wind, sluizen in- en uitvaren, tot 6 Bft recht van voren is geen probleem. Met het zonnepaneel is de accu weer meer dan 90% opgeladen aan het eind van de Smiscruise.

Ook op het Drascombe forum komt 1 vraag altijd terug, hoe zit het met getijdewater en stroming? Het antwoord is “dat hangt ervan af….”. Een electromotor doet het uiteraard ook op stroming en net als een benzinemotor zul je meer gas moeten geven, de beperkte batterij zorgt er uiteraard wel voor dat je niet uren tegen de stroom op kunt boksen. Nou is dat iets wat toch al niet mijn hobby was, ik heb een goed anker en wacht wel tot het tij keert. Maar bijvoorbeeld bij Lauwersoog voor de haven de zeilen strijken en naar binnen varen kan wel, in de praktijk zeil ik nog steeds naar binnen en strijk daar de zeilen.

Torqueedo is niet de enige mogelijkheid, de ePropulsion lijkt een zeer goed ( misschien wel beter) alternatief, voor een vergelijking zie het filmpje hieronder.

Overigens kan de Torqueedo batterij ook opgeladen worden met een 12V batterij middels een ‘sigarettenaansteker’ aansluiting.

Voor mij is het antwoord ‘ver genoeg’ en een stuk verder dan op een trolling motor, als je vanuit een ander referentiepunt start, een 6 of 8 pk benzinemotor, heb je misschien een andere mening!

Wim Oostra

Coaster Butterfly