Rob de Bruin en ik zijn bezig voor onze LC White Seal een electrische buitenboordmotor aan te schaffen. Dat werd wat ons betreft een vergelijking tussen de motoren van Torqeedo en ePropulsion, beiden zo’n 3 PK en met een afneembare lithium-accu. Onderstaand staatje geeft een aardige vergelijking.
Torqeedo Travel 1103 CePropulsion Spirit 1.0 Plus voordelen Drijvende accu
Beach modus RVS connector 1 connector
Kleinere motorpod + volledig alu.
Meer opties externe batterijen en zonnepanelennadelen Losse tiller met extra kabel
gashendel komt los als je er aan trekt?
Alle extras ook Torqueedo.Chinees merk
maar 38graden omhoog?
Minder info
Geen gpsLengte tiller ? ? Garantie 2 jaar 2 jaar Geluid 33 dB 55 dB Batterij 915 1275 Vermogen 1100 Wh 1000 Wh Gewicht Motor + Accu 11,3 + 6 = 17.6 kg 10,6 + 8,7 = 19.3 kg Lage snelheid, aantal uur 5 uur 19 uur Midden snelheid, aantal uur 2,5 uur 5 uur Volle snelheid, aantal uur 50 min 75 min Laadtijd 10,5 uur 8,5 uur Kosten 2395 € 2199€ Extra batterij + lader 945+90 € 1145+99 € Totaal 3430 € 3443 € Zoals je ziet ontlopen de motoren elkaar technisch niet veel. Omdat de ePropulsion een 12 V lader kan leveren, waardoor je de vaaraccu kunt laden aan een 12 V huisaccu, kiezen wij voor de ePropulsion Spirit 1.0 Plus R. Die R staat voor Remote, want een afstandbediening is nodig. Voor centraal geplaatste gashendel van de standaard versie staat de druilmast helaas in de weg. Nu komt er een gashendel en een display op de staande wand van de stuurboord kuipbank. Een tweede vaaraccu moet voldoende actieradius geven om van onze winterstalling in Utrecht over de Vecht naar Muiden te motoren, waar de masten omhoog kunnen en hopelijk zeilend naar thuishaven Huizen.:-)
De huisaccu en een nieuw zonnepaneel worden iets voor volgend winterseizoen. We hopen dat een flink zonnepaneel voldoende stroom levert om op langere zeiltochten de vaaraccu op peil te houden.
René Fleur
Lbc White Seal