Bij het eerste gebruik van mijn Pega-trailer had ik last van een tekortkoming: de uitschuifbalk waar de lichtbalk aan is bevestigd, werkte zich los en ging zwiepen. Die uitschuifbalk wordt met de hand vastgezet in een koker, door middel van een bout met knop.
Het probleem heb ik opgelost door een gat te boren dwars door uitschuifbalk en koker, en daar een bout doorheen steken, vastgezet met een vleugelmoer. Bout en vleugelmoer worden verwijderd bij elke tewaterlating. Daarmee is de uitschuifstang bevestigd op 2 punten en werkt de bout met knop zich niet meer los.
Op de terugreis van Langweer (zomerbijeenkomst) bleek na het vertrek echter dat de lichtbalk op en neer zwiepte: er was niet mee te rijden. En de bout met knop was niet meer vast te draaien. Dolgedraaid?
Het lukte me het mechanisme met de steel van een hamer vast te tikken in de buis. Daarmee heb ik Helmond gehaald, maar was het duidelijk dat er een reparatie van de trailer nodig was.
De trailer krijgt regelmatig een BOVAG-beurt, maar daarbij wordt de trailer steeds ingeleverd met Argo er op. Nu kreeg ik het verzoek de trailer zonder boot voor reparatie aan te bieden. Dan was er meer werkruimte en liep men niet het risico dat de boot beschadigd zou worden.
Het was even zoeken naar een geschikte plek in Helmond. Ik weet in de buurt geen helling te vinden. Ten zuiden van de zuidelijkste brug in de Oude Zuid-Willemsvaart vond ik een plek bij een kanoclub, met niet te veel niveauverschil tussen de kant en het water, en genoeg manoeuvreerruimte voor de auto met trailer.
Ik maak de stang die de kantelfunctie vrijgeeft, los bij elke tewaterlating, maar dat is altijd op een helling. Alleen bij de eerste tewaterlating in 2003 heb ik echt gebruik gemaakt van de kantelfunctie. Destijds was de trailer echter gekoppeld aan een speciale paal en niet aan de auto.
Bij gebruik van de kantelfunctie op een helling, komt het kanteldeel niet echt ver omhoog. En nu dan na 19 jaar voor het eerst een tewaterlating zonder helling met de trailer achter de auto.
Dat ging vlot en aan het eind van de dag kwam Argo ook weer gladjes op de trailer.



Bij het bekijken van de foto’s viel me echter iets op dat niet tot me doorgedrongen was bij het te water laten en het bergen van de boot: de uitslag van het kanteldeel werd beperkt door het stuk met de 2 rollers, voor op de trailer. Ik ben altijd gewend geweest om de trailerband over die twee rollers te laten lopen.
Nu zie ik dat dit deel vertikaal kan staan, wanneer de trailerband tussen de 2 rollers door wordt gevoerd. Op een helling maakt dat niet uit, maar bij een kademuur kan het kanteldeel niet hoger komen, omdat de uitslag wordt beperkt door het horizontaal staande 2-rollerdeel.
In dit geval verliep het gelukkig zonder problemen, al zag de combinatie auto-trailer er wel erg gewaagd uit. Maar in het vervolg voer ik de trailerband tussen de 2 rollers door, zoals het waarschijnlijk hoort.
(bij de reparatie is de oorspronkelijke bout vervangen door een met grotere diameter, en is er opnieuw draad getapt in het oude systeem).
Peter Hendrix, Coaster Argo