Op zaterdag 16 september 2023 is vanuit de KMJC in Den Helder de Dorus Rijkers Tocht gevaren. Het was die dag werkelijk prachtig weer met een lekkere temperatuur en volop zon. En wat de wind betreft: laten we dat maar samenvatten met ‘Nou ja, er hoefde tenminste niet te worden gereefd’…
Voor een aantal deelnemers betekende dat een gedeelte drijfzeilen en -om niet voorbij de haven te spoelen- uiteindelijk toch een beroep op de ijzeren fok.
Er deden 10 Drascombes mee, te weten 2 Gigs, 1 Drifter 22, 1 Lugger, 2 Cruiser Longboats en 4 Coasters.
De Gig Wadrover van Bernard Proot kwam niet geheel onverwacht als eerste over de finishlijn, gevolgd door de -eveneens Gig- Pittarak van Franck Hogervorst. Daarna volgde de Cruiser Longboat Paloma Blanca van Maarten Tromp en dochter Lola. Voor hen dus respectievelijk de 1e, 2e en 3e prijs. De Pride of the Fleet-Wisselbokaal ging dit jaar naar Ernst de Jonge van Riddle of the Sands.
Het was een geslaagde dag met na afloop een gezellige gezamenlijke Chinese Rijsttafel aan boord van Pittarak.
Op die prachtige avond was het moeilijk voor te stellen dat enkele dagen later de eerste officiële herfststorm van 2023 zou woeden. Met op dinsdag 19 september stevige buien met windstoten van 10 Beaufort op het Marsdiep en bij het Posthuiswad, waar toen de Coasters Juno en Joop lagen.
De officiële datum voor de Dorus Rijkers Tocht van volgend jaar is nog niet vastgesteld, maar het zal waarschijnlijk zaterdag 14 september 2024 worden. Die dag zal het getij (met laag water om 10:08 uur en hoog water om 16:05 uur) vrijwel zeker dicteren dat we na de start richting Molengat of Schulpengat gaan.
Uit welingelichte kringen is vernomen dat ergens op een zolderkamertje in Den Helder al driftig wordt gepuzzeld op een leuke route voor de Drascombes!
En misschien komt er in die route dan een extra rak voor de Gigs (het ‘Pitta-Rak’ ?) om de winkansen tussen de Gigs en de kleinere schepen wat gelijk te trekken.
In dit bericht plaatsen we alvast de eerste foto’s en filmpjes die bij de redactie zijn ontvangen. En hopelijk ontvangen we ook nog één of meerdere uitgebreidere verslagen van de deelnemers.
Zo zag de uiteindelijke route er uit. In verband met de combinatie van tegenvallende wind en felle ebstroom ingekort tot 12,8 NM (23,7 km) .
Maar sommigen legden in werkelijkheid een fors grotere afstand af. De track van deze schipper (nee, we noemen geen namen…) heeft een lengte van maar liefst bijna 17 NM (31,5 km).
Uit de track is op te maken dat zo rond 10:30 uur de eb er in kwam en de vaart er helemaal uit ging. En oh oh, die boei W1 werd niet gehaald dus dat betekende diskwalificatie…
Na de boei B5A (om 13:57 uur) was het met de stroom mee terug richting Den Helder. Maar tegen die tijd hing het vlaggetje geheel slap aan de druilmast en werd het drijfzeilen.
Dat de gemiddelde snelheid op het laatste (rode) deel van de track omhoog schoot naar 5,21 knopen heeft alles te maken met de aanwezigheid van een buitenboordmotor.
Paloma Blanca had de dag daarvoor al een proefrondje gevaren. Heel slim! Toen met behalve het vaste bemanningslid Lola nog een extra opstapper.
In het ochtendzonnetje het vertrek vanuit de KMJC naar de startlijn (foto’s Marc Langbroek, Frances 26 Grace Darling)