De terloopse app van het redactielid Roel Smidt dat er een leuke Lugger te koop stond zette een aantal onverwachte gebeurtenissen in beweging. Waar dat ging eindigen kon ik niet bevroeden. Of eigenlijk toch wel…
Een aantal jaren geleden hadden wij onze Coaster ‘Kittiwake’ verkocht, om ruimte te maken voor wat grotere aspiraties. Dit kreeg vorm door de aanschaf van de Frances 26 genaamd ‘Grace Darling. Een superfijn schip waarmee we de grenzen konden verleggen voor wat betreft het najagen van de wat verdere horizonten. Hetgeen dan ook af en toe gebeurt.
Terug naar het moment dat ik het bewuste appje kreeg van Roel Smidt over een te koop staande Lugger. Het was de avond voor de jaarlijkse “Race rond de Razende Bol”-wedstrijd (vanuit Den Helder) en ik was aan boord met een borreltje, want er moest vanwege het getij vroeg gestart worden. Na korte ruggespraak met de schippersvrouw heb ik de eigenaar gemaild met de mededeling dat ik geïnteresseerd was en graag per omgaande zondagochtend wilde komen kijken. Deze kwam meteen in de lucht en de afspraak om de Lugger ‘PAUA’ gelegen aan het Zuidlaardermeer te bekijken, stond. Binnen een half uur was alles besproken en ging ik vervolgens te kooi met het vooruitzicht op een uitbreiding van de vloot.
‘PAUA’ is een Lugger die volgens de overlevering een deel van haar leven gesleten heeft op Borneo, alwaar ze medio de 70-er jaren door een Shell-medewerker mee naartoe genomen is. Daarna is ze nogmaals een aantal malen van eigenaar gewisseld om uiteindelijk bij de verkopende eigenaar te belanden. Deze bood haar aan met zeil en treil en een bijbehorende wegtrailer. ‘PAUA’ is de benaming van de grote met parelmoer bezette schelpen die op Borneo gevonden worden. Google Translate wist overigens nog aanvullend te melden dat het in de Maori taal ‘stomdronken’ betekent! Wel geestig, maar toch…
De zondag na de wedstrijd zijn we afgereisd naar Midlaren onder Groningen alwaar de schipper van de ‘PAUA’ ons verwachtte voor de afspraak. De boot werd geïnspecteerd, de zeilen en de rondhouten, alsmede de trailer en alle aanverwante zaken welke binnen de “zeil en treil”-afspraak vielen. De boot stond te koop inclusief een Bramber trailer, dus het was een compleet geheel.
De eerste ontmoeting met ‘PAUA’
Na korte ruggespraak en het overeenkomen van een verkoopprijs is de ‘PAUA’ van schipper-eigenaar gewisseld. Binnen een uur was ze gereed om gehesen en op de trailer geplaatst te worden. Na goede controles en secuur sjorren kon de terugreis naar de nieuwe thuishaven Den Helder aanvangen.
De tevreden blik van scheepshond Ginny spreekt boekdelen: ‘PAUA’ is ook door haar goedgekeurd!
De terugreis verliep probleemloos en ‘PAUA’ had haar nieuwe thuishaven gevonden. Op de trailer tussen sloepje ‘Kokkel ’ en Cornish Cormorant ‘Jenny Wren’ (die nu wegens overtollig te koop is) staat ze nu op het erf voor een onderhoudsperiode, zodat ze voor de komende winter als Waddenboot gebruikt kan worden.
Ook bij de eerste proefvaart op het Amstelmeer gaf Ginny aan zeer tevreden te zijn met deze aankoop.
Voor het onderhoud had ik een plan om al het gelakte houtwerk van een nieuwe laag te voorzien, wat feitelijk alleen voor de mastplank, de BBM-plank en de zwaarddoorvoer/ druilplank benodigd was. Het boeisel was blank teak en behoeft geen aandacht. De rondhouten, peddels en vlonders waren goed gelakt en kunnen de winter wel doorkomen.
De bouten van de BBM-plank waren deels gecorrodeerd en heb ik dus vervangen. Ik heb gelijk de druilplank van een dwarsbalkje voorzien om de krachten beter te kunnen verdelen. Ook het roer is gestript en opnieuw van een laag verf voorzien. De zwaard-scharnierpen heb ik geïnspecteerd, en deze ziet er goed uit. De trailer heb ik van nieuwe assen voor de kielgeleiderollen voorzien, en de stroppen die de wielas met de langsligger verbinden heb ik ook vervangen (en gelijk goed uitgelijnd). Daarna heb ik de romp met Renskib gepolished en in de was gezet. En dat was spectaculair! Turquoise!!
Tijdens de werkzaamheden bemerkten we steeds dat de naam ‘PAUA’ als naam maar niet wilde wennen. Er is dus hard en diep nagedacht over hoe de boot dan wel te noemen. Diverse namen zijn de revue gepasseerd, echter we zijn uiteindelijk uitgekomen op de naam ‘JUNE’. Dat was de naam van onze geliefde Scottish Deerhound welke we in een ver verleden hebben gehad.
Het kersje op het toetje was de aanschaf van een knappe 6 pk 4-takt Yamaha buitenboordmotor ter vervanging van de 0,8 KW. elektromotor (waar je op het Wad niet ver mee komt).
Het lak- en poetswerk is afgelopen zondag door vrienden en kennissen bewonderd en het kon de goedkeuring wegdragen. De ‘JUNE’ zal eerdaags op de Marine jachtclub (KMJC) de ligplaats van de ‘Grace Darling’ gaan innemen, zodat we op een mooie winterse dag toch even fijn de platen op kunnen.
Tot ziens op het Wad!
Marc Langbroek,
Lugger ‘JUNE’