Beste mededrascombevarenden,
Als nieuw lid van de NKDE leek het me aardig om me vanaf deze plaats even voor te stellen. Sinds twee weken eigenaar van mijn houten Coaster, heb ik het reuze naar mijn zin, zoals u zich kunt voorstellen.
Vorige week was de eerste tocht, zonder een zeil te hijsen. Het was op het Lauwersmeer snikheet, met drie kinderen aldaar niks gedaan en we hebben zeker niet geoefend om samen te zeilen. Na de tweede nacht aan boord verzuchtte mijn dochter toen ze wakker werd of ze nou ook in bed al zonnebrandcreme nodig had. Na een bijna-aanvaring en een volgende onhandige actie was het me duidelijk. De schade viel mee, maar van het genoegen van de buitenboordmotor had ik toen genoeg.
Deze week is de oefenweek. Begonnen op de Fluessen in het gebied waar ik heb leren zeilen op Valken en Tjotters. Een vaart opkruisen ging best aardig: met de genua en de druil gezet gingen op sommige kruisers de duimen omhoog. Sympathiek, voelt goed. En voor het eerst het IJsselmeer op, rechtdoor naar Enkhuizen om vervolgens de Markerwadden te bekijken.
De boot heeft een roeibank met een slede op de brug, en de kleine stukjes die ik roei geven me in elk geval het gevoel dat ik er fitter van word. Dat terwijl ik met de 4-takt aan zelf juist uit ging, wachten tot het voorbij was.
Stap voor stap zeilt de boot beter. Nu op de terugweg naar Friesland, waar de auto staat, lukt het zelfs om zonder handen te zeilen met zo’n eenvoudig struikeldraadje over de kuip.
De grote vraag waar ik graag advies voor krijg en zeker ook Youtube ga raadplegen, is hoe men zo’n hooggepiekt gaffelzeil netjes zet. Vooral mijn grootzeil, maar ook de bezaan, krijgt nauwelijks spanning op het boven- en achterlijk. Wie kan een paar foto’s delen van een perfect gehesen zeil op ruimewindse en aandewindse koersen?
Ik denk dat een boot je moet passen. Vandaar ook de naam ‘Lanterfant 2.0’. Het is enerzijds een advies aan de schipper om voldoende tijd te nemen om ook te niksen en in het geklooi met de elementen wat rust te zoeken. Anderzijds ervaar ik dit veelzijdige drascombevaren ook als een gevorderde vorm van lanterfanten.
De boot moet zo goed zijn als de verhalen deden vermoeden, want zelfs terwijl het grootzeil nauwelijks bijdraagt is er al zoveel mogelijk. Ik zie ernaar uit om elkaar te ontmoeten en van u te leren.
Hartelijke groet
Erwin van Doeselaar, Groningen
coaster Lanterfant 2.0