DRASCOMBE NEDERLAND Smis Ervaring 2021 (update)

Dabber Bluebelle schipper Hester van Rees heeft recent een prachtige aquarel van Hans Vandersmissen ter beschikking gesteld. De hoogaars BRU 6 vaart hoog aan de wind, terwijl ze op de tweede afbeelding met gestreken fok en gekat grootzeil lijkt binnen te lopen om aan te leggen. Er wordt vanuit de kuip een keesje geworpen naar de wal, of is het bereiken van een nat bemanningslid het doel van de manoeuvre?

Drascombe Nederland is aangewezen de voorstelling van de BRU 6 vanaf heden jaarlijks toe te kennen aan degene die zich Drascombevarende in de geest van Hans’ schipperen met Pride of the Fleet heeft getoond.

Ernst en Til de Jonge ontvangen de aquarel uit handen van Michel Maartens

We zijn daarvoor dit jaar zonder twijfel uitgekomen bij Ernst en Til de Jonge met hun Coaster Riddle of the Sands.

Riddle of the Sands kwam september 2016 onder hun bevel toen het schip werd over genomen van haar eerste eigenaren Jan Maurits en Jacoba Jonge. Zij voeren haar sinds 1985 meer dan dertig jaar naar de Britse eilanden, Schotland, Denemarken, Noorwegen en maakten diverse Kanaaloversteken. Maar het meest bekend onder Drascombevarenden werd Riddle of the Sands in de negentiger jaren als onvermoeibare rear admiral tijdens de door Pride of the Fleet geleide Hemelvaart waddentochten.

Afkomstig uit veel grotere schepen was het voor de nieuwe eigenaren, persoonlijk niet gezegend met de ideale Drascombe afmetingen, in het begin ‘even wennen’.

Echter, het adagium van Longboat Akka schipper (en 2012 Wisselminiatuur houder) Klaas Lubbers dat je een schip te leen hebt om het in betere staat door te kunnen geven aan haar volgende eigenaar, is Ernst en Til niet vreemd.

De licht vochtige Riddle was na dertig jaar hard gevaren te zijn toe aan een intensieve overhaul, waartoe doortastend werd besloten.

Maar voornamelijk hun schipperen met Riddle zoals we dat heden ten dage te weinig meer zien, heeft de doorslag gegeven bij de toekenning van de eerste Smis Ervaring. 

Begin oktober 2018 duikt Riddle of the Sands als eerste op uit de nachtelijke mist en komt geruisloos ten anker op de drempel van de Kobbeslenk onder Schiermonnikoog. Dit is waarlijk de scene van Erskin Childers waar Davies en Carrruthers onder Memmert arriveren! 

Nadat de Kobbeslenk bevaren is, twee keer drooggevallen en weer vlot gekomen, is daar de exit die in mijn geheugen gegrift staat. Een stevige verlaging, nog net komend – maar al wel uitstromend – water en aantrekkende wind tegen stroom die wit breekt op de drempel. Maar daar stoomt Riddle als een streep naar buiten met Ernst en Til schijnbaar onvermoeibaar aan de palen: The Perfect Stroke tot in detail geperfectioneerd. 

Daarna zijn de wadden alleen maar meer een blijvende uitdaging die wordt afgesloten met sportieve deelname aan de Dorus Rijkers Prestatie Tocht om de Pride of the Fleet Bokaal vanuit de Koninklijke Marine Jacht Club.

De prijswinnende foto van Riddle of the Sands in de brekers onder de Richel terwijl haar schipper zich over het potdeksel naar voren beweegt om zijn grondtakel te inspecteren spreekt boekdelen.

Ernst en Til, gefeliciteerd met jullie voorbeeld!

DRASCOMBE NEDERLAND

Michel Maartens