Check, check & double-check

De winterperiode. Voor de meeste Drascombe-varenden een periode waarin de boot in de winterstalling staat en we wat tijd kunnen vrijmaken voor onderhoudsklusjes.

Het meest in het oog springende is natuurlijk de buitenzijde van de romp. Daar gaan we dus met verschillende niveau’s van enthousiasme aan de slag met schoonmaakmiddelen, poetslappen, cleaner en was, antifouling etc. Maar vergeet vooral niet om ook een paar wat minder in het zicht zittende onderdelen te controleren. Denk bijvoorbeeld aan:

De buitenboordmotorplankjebevestigingsbouten

Check de bevestigingsbouten van het plankje waar -bij de meesten van ons- de buitenboordmotor aan is bevestigd. Als dat gegalvaniseerde bouten betreft, dan kunnen zij er aan de buitenzijde nog prima uitzien, terwijl zij in het hout zelf al flink zijn aangetast. Vervangen door RVS 416 M10-bouten is dan het devies!

Het plankje zit vast met 4 bouten, waarvan de koppen goed bereikbaar aan de buitenzijde zitten en de moeren nagenoeg onbereikbaar aan de binnenzijde. Om die moeren los te kunnen draaien is het dan ook handig als u met z’n tweeën bent. Dat wil zeggen u om de boutkop aan de buitenzijde vast te houden (met een dopsleutel of ringsleutel) en een assistent om de moeren los te draaien. Die assistent moet dan bestaan uit hetzij een een orang-oetang (vanwege de lange armen) hetzij een kaboutertje (omdat die in zń geheel in de bakskist past). Mocht u onverhoopt niet de beschikking hebben over een orang-oetang of een kaboutertje, dan is het wellicht een goed idee om in het achterdek twee zogenaamde “O, nu kan ik er wèl bij-luikjes” te monteren. Dat bespaart u een hoop gedoe.

U ziet hier zo’n luikje aan boord van Seanymph.

Het midzwaardophaalbandje

Als u een midzwaard ophaalt door middel van een trommel, dan heeft u hopelijk het staalkabeltje van die trommel al vervangen door een stukje webbing (band). Zo niet, dan is dat iets dat u beslist eens moet overwegen. Webbing kinkt niet en roest niet. Staaldraad wel. Maar ook zo’n webbing moet van tijd tot tijd worden gecontroleerd en wellicht vervangen. En controleer dan ook even de staat van het midzwaardgebeuren. Dat betekent dat u de afdekplank van de zwaardkast moet demonteren en het zwaardmechanisme wat omhoog moet halen. In dit document Zwaardband Coaster vervangen, the easy way staat een beschrijving van één van de manieren om dat te doen.

Het brandstofsysteem van uw buitenboordmotor

Met de huidige brandstoffen is het oppassen. Want zij kunnen uw buitenboordmotor héél erg milieuvriendelijk maken. Milieuvriendelijk in de zin dat het ding na enig gesputter volledig zwijgt en niet meer aan de praat is te krijgen. Of zoiets nu gebeurt net op het moment dat u in een woest schuimend zeegat vrij moet varen van de brekers of op het moment dat u in het Amsterdam-Rijnkanaal een aanstormend binnenvaartschip wilt ontwijken: het komt altijd op een ongewenst moment. En het kan leiden tot levensgevaarlijke situaties.

De oorzaak van al dat ongemak: het toevoegen van bio-ethanol aan de benzine. Dat kan, vooral bij motoren die niet dagelijks of wekelijks worden gebruikt, leiden tot het versneld “verouderen” van de brandstof en het aantasten van rubberen onderdelen zoals benzineslangen. Resultaat: verstopte sproeiers.

De beste remedie is om uw buitenboordmotor niet weken ongebruikt te laten staan met bio-ethanolhoudende benzine in de carburateur of benzineleiding. Alles dus helemaal leeg laten lopen vóórdat de motor de winterstalling in gaat.

En als u benzine tankt: neem dan geen “normale” Euro 95 benzine (E10) maar kies voor “super” Euro 98 (E5) of, indien mogelijk, benzine waar helemaal geen ethanol in zit. Alkylaatbenzine (o.a. van het merk Aspen) bevat geen bio-ethanol maar is met meer dan €.4,- per liter fors aan de prijs.

Bovendien kan het overstappen op Aspen óók leiden tot problemen, vooral als het gaat om oude 2-takt benzinemotoren.

Als een gebruikte motor erg (inwendig) vervuild is met koolaanslag en er wordt ineens volledig overgeschakeld op Aspen, dan zal er door die nieuwe, schone benzine de koolaanslag worden losgebrand. Het kan dan gebeuren dat er te veel kool ineens los komt. Dat kan dan weer leiden tot een “vette bougie”.

Een ander aspect waar eventueel rekening mee gehouden moet worden is dat sommige (oude) motoren nog uitgerust zijn met pakkingen met een hoog gehalte aan natuurrubber. De oplosmiddelen in gewone benzine (zoals tolueen) zorgen ervoor dat natuurrubber wat gaat opzwellen. Aspen bevat echter veel minder van dergelijke oplosmiddelen. Dit kan in een enkel geval voor problemen zorgen. Zo kan bijvoorbeeld het membraan van de carburateur wat verharden.

De meeste fabrikanten passen al jarenlang pakkingen en materialen toe die hier geen of veel minder last van hebben.  De volledige tekst van de waarschuwingen voor het overstappen op Aspen staat hier.

Als uw carburateur schoongemaakt moet worden dan is het wellicht te overwegen om -al dan niet gezamenlijk met anderen- een ultrasoonreiniger aan te schaffen.

Wie meer over dit onderwerp wil weten: Google op de woordcombinatie “ethanol” en “outboard” (of “buitenboordmotor”) en huiver.

Last but not least: maak gebruik van de tips en truuks van de ervaringen van anderen

Op Internet is plenty te vinden over diverse modificaties aan de verschillende typen Drascombes. En in sommige gevallen zijn zulke modificaties zelfs te beschouwen als verbeteringen!

Dabber-liefhebbers kunnen bijvoorbeeld eens kijken naar deze pagina: Modifications to a Dabber.

En voor Lugger-schippers is de site van Tim Pettigrews eigenlijk wel een must. Daar staat een hele rits van noodzakelijke, nuttige of handige tips voor dat type Drascombe.

Wie een Coaster heeft, zal veel kunnen hebben aan de tips van Douglas Hopwood, de helaas overleden schipper van Appuskidu.