Zeilen op de Maas

Medusa ligt in een jachthaven bij Maasbommel op de Maasplas de Gouden Ham. Een leuke plas maar de vertes roepen. Nu zag ik op de app Zeeweer dat maandag de wind met B3 nog in de ZW hoek zou zitten maar daarna verder zou ruimen naar O, ook B3. Een tripje de Maas op dan maar? Aldus gedaan en maandag in de loop van de ochtend de trossen los. Lieden die mij kennen weten dat veiligheidshalve 25 l 2-takt benzine meegaat want je kunt het maar nodig hebben! Gelukkig was dat niet zo. De Maas kronkelt best wel en een aantal bosschages zorgen er voor dat de wind soms wat minder wordt. Dat is zeker zo onder de bruggen. Daarvoor is nu juist een buitenboord motor handig. Acht pk Yamaha, te veel vermogen eigenlijk, 2-takt en niet zo zuinig maar dank zij Dick de Boer in Huizen (minimaal elke 2 jaar een beurt) doet ie het altijd (ook: bij een weekje niet meer varen de carburateur leeg draaien en op EURO 98 varen).

De eerste aanloop haven was Ravestein (je kunt onderweg ook wel wat kleinere haventjes bezoeken) en dat werd gemakkelijk op tijd gehaald. Een telefoontje ruim vooraf naar de havenmeester voor een plekje in de jachthaven en de beste man stond al klaar om een lijntje aan te pakken. Natuurlijk niet echt nodig met een Coaster, maar wel fijn. Meestal meer ik a la Monaco af, hier met de bb-motor het schip achteruit naar de steiger trekken. Met manoeuvreren het zwaard wat omlaag. Altijd leuk te zien wat er langs komt en een praatje te maken.

De volgende ochtend naar Linden, een plas bij Cuijk. Dan zie je hoe handig een Coaster eigenlijk is, veiligheidshalve de gunter wat laten zakken en je kunt onder alle Maasbruggen (> 6 m) door. Niet echt nodig maar toch even melden op VHF 20 bij Sluis Grave. De sluiswachter: U kunt met de volgende schutting mee. Wat wil je nog meer?

Even wat motoren nog bij Linde, aan SB de werkhaven van Cuijk in en weer een 2-tal bruggen naar de plas. Leuke plas, hier en daar de bodem met waterplanten zichtbaar. Er wordt niet veel gezeild, veel stalen motorboten, sloepjes, snelle motorboten. Jachthaven ‘t Loo ligt aan deze Kraaijenbergse Plassen en er is een aardige bistro. Ik weet dat andere Drascombe schippers graag ergens afgezonderd voor anker liggen, deze schipper mag echter graag eerst een dutje doen, daarna een glaasje witte wijn in een jachthaven restaurant drinken en vervolgens over te gaan op de beruchte kip saté met pindasaus. Corona of niet, afzien in comfort is het motto! Echtgenote kwam langs voor het diner. Bistro of niet, toch gaat er niets boven ‘s ochtends aan boord zelf koffie zetten, een eitje bakken, een jus-tje.

De havenmeesteres gaf, zonder borg, de sleutel van de toiletten met het verzoek die in de brievenbus te gooien, vanwege verwacht vroeg vertrek. Maar de wind was uiterst goed, meestal schuin achter B3-4. Sluis Grave weer gepasseerd zonder enige probleem 2 meter omlaag, omhoog die lappen. Weer langs Ravenstein en onder de brug door. Vanwege de brandende zon de buiskap opgezet en, met wind achter, werkt dat als een soort waterzeil. Veel probleemloos gijpen, ik heb geen giek en wil die ook niet. Heb wel een uithouder. Onderweg nog even gesproken met een andere zeiler, die echter vanwege zijn masthoogte slechts tussen Grave en Ravenstein kon liefhebberen. Medusa was weer terug op de Gouden Ham in Maasbommel eind van de middag, eigenlijk toch wel een leuke plas. Wat drukte houd ik wel van, destijds veel gezeild  op de Nieuwe Meer, Westeinder, Kaag, Loosdrecht, Vinkeveen. Misschien volgende keer eens de onderkant van de Maas doen tussen Lage Zwaluwe of Woudrichem naar Maasbommel? Of toch een rondje IJsselmeer? We zien het wel…

Henk Wels

Coaster Medusa