Sporen in het slik

Afgelopen zomer, september 2019, beleef ik een paar prachtige dagen met zoon Thomas, 12 jaar, scharrelend onder Schier. Zaterdag meteen na de voetbalwedstrijd vertrekken we naar Lauwersoog met Brave op de trailer voor een echt mannenweekend. Het is aardig weer, maar vanavond zal een frontje over komen en ik maak dus haast. Brave gaat vlot te water, voorraden worden gestouwd, en we bellen de sluismeester om onnodig wachten te voorkomen. Zo liggen we mooi op tijd op zout water, en is er zelfs tijd om nog even een visje te halen. Maar daarna is spoedig vertrek eminent.

Eerst alleen op fok en druil omdat zoonlief het toch wat spannend vind, maar al snel gaat het grootzeil bij en varen we koersje 60’ recht op de eilanderbalg af. We mikken op een Cornish Crabber die reeds voor anker ligt en wel erg begint te zwaaien als we dichterbij komen. Maar we zien jullie echt wel hoor! En een Crabber vaar je niet zomaar doormidden. Blijkt er een Drascombe vaarder op die boot te zitten met, sinds de geboorte van de eerste, behoefte aan meer comfort. Wij voelen ons meteen uitgenodigd en blijkt het daar net borreltijd te zijn. Soms zit het mee! Maar niet te lang, donkere wolken komen aanzetten en we zetten Brave wat dichter onder de kust aan de grond. Snel de tent er op, en meteen vallen de eerste druppels. We zijn tevreden met de timing, en genieten samen van een geïmproviseerd diner waarna we meteen de slaapzakken uitrollen, inclusief bivakzak. Het waait inmiddels een halve storm met onweer en striemende regen, en dat is wat veel van het goede. De tent lekt maar de bivakzakken redden onze nacht, een ongekende luxe op een Longboat onder Schier.

De ochtend met prachtig weer na een omstuimige nacht.

De volgende ochtend is het droog, de zon schijnt en er staat een rustig windje. Een wereld van verschil. Genieten, zeker met de wetenschap dat het water valt en we nog geruime tijd droog zullen liggen. We hebben een heerlijk rustige ochtend.

Kleine stroompjes belemmeren een lange wandeling langs de Eilanderbalg

Pas aan het eind van de middag komen we los door een schrikbarende verlaging. Toch verkennen de route onder schier door richting de haven, maar niet met de door mij gekoesterde Navionics app, maar met Googlemaps! Het geulenpatroon was daarop verrassend strak te zien, en ik was benieuwd hoe deze alternatieve wijze van navigatie zou uitpakken aangezien niet te achterhalen was hoe oud de satelliet opnamen waren. Het resultaat was zeer bevredigend, op de hele route tot aan de haven hebben we nooit minder dan een meter water gehad, en vroeg in de avond lopen we de haven van Schier binnen. Als ik later de gevaren route nog eens in detail bekijk en ver inzoom blijkt onze route intensief te worden bevaren….. Over de gehele route zijn scherpe strakke lijnen in het slik getrokken. Het kan niet anders dan dat we niet de eersten zijn geweest! Bij nadere bestudering blijken de meeste wantijen van dergelijke strepen te zijn voorzien.

De route van Schier terug naar Lauwersoog gaat over diep water, en zonder navigatorische uitdagingen bereiken we de helling en sluiten we een kort maar prachtig tochtje af, de Eilander Balg was weer niet te versmaden!