Een wel heel korte Smiscruise

Na de afgelasting van de Smiscruise dit jaar wordt snel het plan opgevat toch in ieder geval te gaan zeilen met Hemelvaart. Agenda blijft geblokt en de berichtgeving rond het al dan niet bedienen van sluizen en bruggen voor pleziervaart wordt nauwgezet gevolgd. Hieruit blijkt dat ook met Hemelvaart Den Oever de beste optie is. Eerder dit jaar gebruikte ik helling en sluis aldaar al om bevrijdingsdag op het Posthuyswad te vieren.

Donderdagochtend, tot zover het respect voor geblokkeerde agenda’s, rij ik om 9 uur weg uit Hilversum, waarna ik om half twaalf wegvaar bij de helling.

Het Posthuyswad trekt maar Windfinder voorspelt voor zaterdag en zondag 6-7 Bft uit het zuidwesten, dan heb ik twee mogelijkheden, pas maandag terugvaren of een zeer natte en waarschijnlijk oncomfortabele terugtocht op zaterdag en zondag.

Ik besluit naar de Vlakte van Kerken te varen en daar bij het VC baken te overnachten. Mocht de voorspelling veranderen kan ik donderdag later op de dag met het tweede hoogwater me alsnog bij andere Drascombes op het Posthuyswad voegen.

Met een prettig zuidelijk briesje zeil ik, na een vlotte schutting, via de Vlieter richting Texelstroom. Het warmt lekker op en het wordt “korte broek zeilweer”. In de Texelstroom staat nog een beetje stroom mee en ik hou er rekening mee dat ik later zal moeten wachten op voldoende water om verder te kunnen.

Helaas valt daarna de wind grotendeels weg en drijf-zeil ik zeer langzaam richting het vaarwater naar De Cocksdorp. Om zes uur gaat het anker overboord en maak ik het diner klaar. Er staat nauwelijks wind dus doorvaren is zeker geen optie.

De route van de eerste dag, gebruik muis of knoppen om in- en uit- te zoomen

Na het eten scharrel ik nog wat verder de plaat op en geniet van een mooie zonsondergang. Als de zon net weg is komt er nog een Coaster voorbij die, keurig de boeien volgend richting Texel vaart.

Vrijdagochtend zijn de voorspellingen niet wezenlijk veranderd, vanaf zaterdag harde wind uit het zuidwesten. Voor vrijdagochtend wordt Zuid 3-4 Bft voorspeld en in de middag ZW 5.

Om half negen gaat het anker op, doel is via de Texelstroom en vaarwater over de Bollen naar het Amsteldiep te varen en daarna met het avondhoog naar de kust west van de Oever te zeilen om daar beschut te overnachten.

Na een eerste 10 minuten met weinig wind begint het te regenen, in die regenbui trekt de wind heel snel aan, met dubbelgereefd grootzeil gaat het gangboord onder water, niet heel comfortabel als je op het achterdek met de riem staat te sturen.

Snel kan het roer erin en wordt het beter te hanteren, zo snel als de wind opkwam is hij ook weer weg. Het volgende half uur is het lichtweer zeilen en gaat het rif eruit.

De wind is ondertussen naar het zuiden gedraaid en neemt binnen een 10 minuten heel snel toe tot zeker 5 Bft. Kruisend in de Texelstroom, waar de ebstroom nu begint te lopen, wordt het een natte boel en ik haal het grootzeil weg. Na een paar minuten aan de wind hakken besluit ik af te vallen tot halve wind en richting Afsluitdijk te zeilen. Een veel comfortabeler koers en als de wind zuid blijft en verder aantrekt hoop ik gebruik te maken van de luwte van de dijk.

Hoewel er af en toe flinke golven staan en de wind behoorlijk vlagerig is geniet ik van de snelheid, de zon en de warmte. Langzaam wordt de koers steeds hoger, de wind zuid westelijker en nog wat harder. Ik reef fok en druil met 1 slag.

Met deze zeilvoering laveer ik langzaam richting den Oever, ca. 2 mijl voor den Oever trekt de wind nog wat verder aan. In deze golven en met deze zeilvoering is overstag gaan niet meer vanzelfsprekend. Er lijkt een ritme in de golven te zitten, 3 grote golven gevolgd door 4 a 5 wat lagere, ondanks dat ik het zo probeer te timen in de lagere golven overstag te gaan moet ik het regelmatig twee keer proberen.

Een tweemasterje dat op de motor zich richting Den Oever worstelt geeft me alle ruimte en gaat daarna vlakbij een boei voor anker, hij ligt een beetje raar en de schipper is lang op het voordek bezig. Ik kan uiteraard niet helpen maar snap niet wat het probleem is, motorstoring of wacht hij ook tot het water wat lager is en door de platen de golven niet meer zo opbouwen?

De route van vrijdag, gebruik muis of knoppen om in- en uit- te zoomen

Dan loopt er een breker naar binnen en besluit ik zijn voorbeeld te volgen, ik anker in verbazend weinig water, misschien 1 of 2 meter. Ik hoos de boot leeg en verwijder zo’n 30 liter water, drink een kop soep, schuil voor een regenbui en om half vier ga ik anker op. De wind is niet veel minder maar de golven zijn wat lager en ik maak een slag richting wad, al snel raakt het zwaard de grond en ga ik overstag richting dijk. Opnieuw raken zwaard en roer snel de grond. Volgende keer toch maar weer eens op de kaart kijken, er staat hier inderdaad maar 80 cm water en sommig plekken nog minder. Het is wel duidelijk wat het tweemastertje doet…. Ik maak nog twee slagen sturend op de zeilen maar met deze harde wind is dat niet heel fijn.

Ik geeft het op en voor het eerst in jaren vaar ik de laatste mijl op de motor de haven van den Oever in. Blij dat ik vorig jaar in een Torqueedo geinvesteerd heb, ondanks de harde wind, pal tegen, loop ik soepel naar binnen en heb nog 20% accucapaciteit over, ruim voldoende voor schutten en het naar de helling varen.

Na het schutten is het op de trailer krijgen van Andromeda nog wel een dingetje, de helling is pal lagerwal. Met wat hulp van een schipper die ook voor de harde wind naar binnen is gevlucht krijg ik haar op de trailer en nog redelijk recht. Helaas blijkt ze achter toch net naast de rollers te staan. Met behulp van het ruim aanwezige bouwmateriaal zet ik haar voorzichtig weer recht.

Als ik naar huis rij kom ik tot de conclusie dat ik de juiste keuze gemaakt heb maar daardoor wel een heel korte alternatieve Smiscruise gezeild heb, volgend jaar de maandag na Hemelvaart ook maar blokkeren en toch maar beter op de kaart kijken.

Wim Oostra

LBC Andromeda