NKDE

Ankeren.

Home  >>  Nieuws  >>  Ankeren.

Ankeren.

On maart 10, 2020, Posted by , In Nieuws,Techniek,Uitrusting, With Reacties uitgeschakeld voor Ankeren.

Ankeren is dé manier om te overnachten als je gauw last hebt van buren . Je kunt op de meest afgelegen plekken overnachten zonder iemand lastig te vallen of voor de overnachting te betalen.

Welnu mijn manier van ankeren was anker overboord gooien (met de nadruk op gooien),  een stukje achteruit roeien en klaar is de schipper. Zo heb ik het op het Haringvliet en op het Wolderwied gedaan. 

Vorig jaar 2019 heb ik meegedaan met de Smiscruise Om de Oost vanuit Lauwersoog.  Op het wad is ankeren toch heel anders dan op het Wolderwied .

Proefondervindelijk en onvoorbereid kwam ik daar achter tussen Schiermonnikoog en Lauwersmeer. Een dag eerder, onder het Rif,  lukte het nog wel op mijn manier maar onder Schiermonnikoog mooi niet. Gelukkig voor mij was ik in goed gezelschap en hielpen Jos en José van Coaster Cornelia Dionesia mij.

Cornelia Dionesia onder Simonszand, bijna LW

Zij hebben zich over mij ontfermd en ik kreeg anker-les op getijdenwater.

Dat is maar goed ook want wij gingen naar Simonszand om daar voor anker te gaan en te genieten van de zeehondjes en wat al niet meer. En zonder deze lessen zou ik waarschijnlijk onvrijwillig buitenom gegaan zijn! Dit voorval bleef in mijn achterhoofd spelen en daarom ben ik gaan zoeken naar het waarom en welk ander anker beter is.

Ik had het Danforth anker van mijn broer bij. Ik kwam tot de ontdekking dat er een verschil  tussen de ene Danforth en de andere Danforth is. De voorste op de  foto is het anker van mijn broer. De achterste is het originele Engelse Drascombe anker dat ik thuis had gelaten. Het verschil is dat de vloeien van de voorste dichter op elkaar staan (waardoor er steentjes en schelpen in de vloeien vast kunnen komen te zitten) en de verdikking (om het anker schuin te zetten en in te laten graven) lager is, waardoor dit anker moeite heeft met ingraven. Je ziet ook goed het verschil in de verdikkingen . De voorste ziet er robuust uit maar graaft zich niet vlug in.

Ik snapte niet waarom er uitstekende delen waren. Ik overwoog ze af te zagen om in het achterdek als 2e anker te plaatsen . Maar bij nadere bestudering kwam ik erachter dat ze dienden om te zorgen dat het anker niet draait bij het ingraven. Want in deze constructie graaft het anker eerst eenzijdig in. Dit zou verbeterd kunnen worden door de vloeien anders te verstevigen.

Op zoek naar een goed anker kwam ik een nieuw soort anker tegen, dat als je de filmpjes gelooft zich meteen ingraaft en vasthoudt. Merken Rocna ,Mantus en nog een stel schopankers . 

Ik wil dit jaar weer mee  met de Smiscruise maar dan met een goed anker dus had ik een 6 kilo Mantus gekocht , maar die bleek te groot. Zonder rolbar had ik het wel weg kunnen werken op het voordek maar het bleef een monster . Dus heb ik het ingeruild voor het 3½ kilo type die altijd nog als tweede anker kan dienen,  omdat het uit elkaar kan. 

Ik ben benieuwd naar de werking van de Mantus want er wordt geschreven dat ze beitelscherp zijn en dit wordt gedemonstreerd door bij het anker een beschermhuls te leveren .  De mijne werd echter geleverd zonder beschermhuls en dat is ook niet nodig want beitelscherp is ie niet.

Dus ik wacht de werking af…..

Breedte 33 cm lengte 53 cm Hoogte 27 cm

Wel weer een les geleerd.  

Nu nog de Mantus een plek geven op het voordek en op naar 20 mei waar ik ongetwijfeld weer een of andere les op zal lopen en dit verhaal een vervolg krijgt.  Maar waar ik mij in goed gezelschap zal bevinden!

Ik wens ieder een fijne voorjaar .

Hilbert Gorte 

Schipper van de Dragonfly.

Comments are closed.