NKDE

Semaine du Golfe Morbihan 2019

Home  >>  Reisverslag  >>  2019  >>  Semaine du Golfe Morbihan 2019

Semaine du Golfe Morbihan 2019

On juni 10, 2019, Posted by , In 2019,Nieuws,Reisverslag, With Reacties uitgeschakeld voor Semaine du Golfe Morbihan 2019

Met oude studiemaat Jakob Pinkster naar de Semaine die voor de 10-de keer gehouden werd. Een aantal schepen van Natuurlijk Varen zou er ook zijn, evenals de Merlijn, Struner (helaas kort),  en Jan Pieter Vos met z’n Scaffie. Het was me vooraf nog even een raadsel hoe het bemanningstransport vanaf de wal van en naar de schepen in Flottielje 3B zou verlopen, daarom had ik opvouwbootje Origami gebouwd. Nu, die is 1,5 week in de auto gebleven, van en naar de boeien met de Ribs van de organisatie is vele malen eenvoudiger! Hetzelfde geldt voor (onrustig) slapen aan boord van Drascombe Coaster Medusa, slapen op een tentje op de camping Campeole is vele malen eenvoudiger! 

Van de (kleine) campings onderweg, op de heenreis zondag 26 Mei Pont Romaine in Le Mans en terug op zondag 2 juni Du Chateau in Feuilleres niets dan goeds. Ze zitten er niet mee als je met een boot aan komt zetten in plaats van een caravan en de laatste camping, niet ver van de A1, had vanwege de enorme partij files gewoon de poort voor ons opengelaten, 20.00 uur zouden we niet halen. Het is eenvoudigweg niet in 1 dag te rijden.

Aankomst en te water laten in Larmor Baden was een fluitje van een cent. Wel wat bijzonder als er een Fransman aan m’n stuur staat te draaien bij het achteruit rijden. Ook bijzonder is het voor de eerste keer je boot achterlaten op een boei met een (open) Bayraider ernaast. Zou het ‘s nachts allemaal wel goed gaan? De Engelsen met de Bayraider hebben we daarna nog vaker gezien evenals de Engelse Drascombes met Dick Pizey als contactpersoon. ‘s Ochtends bleek het, ondanks het wat onrustige water, toch goed te zijn gegaan. 

Na de brieving (met een weekje spreek je vloeiend Frans) door de Chef en gedeeltelijke vertaling in het Engels door een keurige dame, het water op naar Ile d’Arz voor een eerste kennismaking met de Golfe. Wat een partij water en zo weinig boeien. De (kano) kaart liet de ondieptes wel zien maar was door het vele paars en geel slecht te lezen. Een kompas is ook wel nuttig, het geeft tenmiste de algemene vaarrichtig aan. Een GPS met Open Streetmap helpt je weinig. Een Garmin elektronische kaart kopen was me te duur en het is ook niet nodig.

Wat een partij boten bij de picnic op Ile d’Arz en wat een partij toeschouwers. Zelf wat eten en drinken meenemen is de boodschap hier! Op de terugweg even een stukje wijze les van de Golfe gekregen, donk donk zeiden het zwaard en roer, weet dus waar je vaart en let op de kardinalen. Daarna houd je je wel aan de algemene koers van het Flottielje en vooral de tijden. Waarom komt ook later in dit stukje. 

Op woensdag via via richting Locmariaquer, wachten om de Belem (3-mastbark) te mogen begeleiden. Dan kom je erachter dat 10 meter ketting en 15 meter ankerlijn toch wel wat kort is. Op de to-do-list maar evenals andere fenders (die in een haakvorm). ‘s Avonds in Locmariaquer en uniek, hier waren drijvende steigers. Er lopen veel mensen rond om je te waarschuwen dat je toch nog droogvalt… Het voordeel van het bus transport naar de camping na wat oesters, cider en witte wijn moge duidelijk zijn, niet meer hoeven rijden. Maar die ene eerste bus is toch wel wat weinig voor 80 mensen, je moet er een uur tevoren zijn om met zekerheid mee te kunnen. Natuurlijk zijn er daarna ook bussen, maar het getij regeert dus weer vroeg op!

Van Locmariaquer de rivier op naar Auray met halverwege 2 pontons van vissers midden op het water met uiteraard weer oesters en witte wijn. We zijn wel afgemeerd maar kwamen niet aan deze heerlijke zaken toe om de boot heel te houden. Chaotisch afmeren van een aantal boten voor de wind en met dikke stroom mee. 

Veel beter was het in Auray waar in het smalste stuk rivier op een boeienlijn met voor en achter vast werd afgemeerd. Ontvangst weer uiteraard met lekkere dingen. Op het laatst bedacht dat je misschien hier ook wel droog zou vallen, terug met de Rib naar Medusa om even het roer eruit te halen. Daarna weer feest natuurlijk.


Op vrijdag een enorm stuk varen, eerste stuk rivier op de motor, naar Port Anna, een schattig haventje waar op boeien werd gemeerd. Alleen waarom verloopt de aankomst zo chaotisch waarbij je voorstrooms door een rijtje schepen manoeuvreert en daarna als de wiedeweerga bakboord uit moet en tegenstrooms op een boeitje tussen een andere rij schepen uit moet zien te komen? Gelukkig zijn er meerdere Engelse Drascombes om langszij af te meren, dan weet je dat je fenders een beetje passen. Een Drifter schipper had zijn schip maar eenvoudig weg in de havenkom droog gezet.

Laatste dag Grote Parade, op tijd Port  Blanc passeren. We werden wat afgeleid door de mooie schepen die er al lagen en dat hebben we geweten. Tegen 7 knoop valt met een Coaster met 8 pk niet tegenin te varen, daarom de kentering afgewacht op een boei bij een strandje aan de overkant en daarna naar een drijvende ponton in Port Blanc. Die ponton zijn we niet afgeweest vanwege de forse stroom en het was een prima plek om foto’s te maken, varend is het daarvoor te druk en de stroom leek wel een achtbaan.

Nadat de grote schepen waren gepasseerd door een geultje naar een werf achter Port Blanc. Lopend de trailer ophalen en trailer en auto langs de dagjesmensen wurmen. De boot was er snel uit (Michel: dank voor de zelfrichtende wieltjes op de trailer) ondanks dat dit knooppunt van auto’s, trailers en boten weinig voorrangsregels leek te kennen. Naast de camping alles maar rustig aan met een drankje erbij transportgereed gemaakt. Laatste nacht in het sheltertje van m’n dochter en rijden maar weer.

Het was een geweldige ervaring. Goed dat je twee jaar hebt om bij te komen voor de volgende keer.

Comments are closed.