Even voorstellen

……… en een nieuw zwaard

Na twee keer een drascombe gehuurd te hebben, een Coaster en een Longboat Cruiser, wist ik het zeker: ik wil een Longboat Cruiser! Na het nodige geld gespaard te hebben, startte de zoektocht naar een geschikte boot, het liefst in originele staat. Uiteindelijk vond ik in Engeland, najaar 2018, een mooie longboat Cruiser. Na wat mailen en bellen  hebben we vliegtickets gekocht voor een bezichtiging: samen met mijn vriendin en dochter een weekendje weg in Engeland en een boot bekijken!

We werden door de Engelse eigenaar bijzonder aardig ontvangen, zijn vrouw kwam ons zelfs ophalen vanaf het vliegveld. De boot voldeed aan mijn verwachtingen en de koop was dan ook snel gesloten. Op mijn verzoek werden de wiellagers van de trailer vervangen. Een paar weken later huurden we een busje om onze boot in Engeland op te gaan halen. Een verkoopovereenkomst werd opgesteld om problemen bij de douane te voorkomen; bij het boarden van de ferry mochten we echter zo doorrijden.

Vertrek vanuit Engeland

Gelukkig was er nog net een plekje in de binnenstalling vrij en kon ik aan het onderhoud beginnen. Hoewel de boot in principe vaarklaar was, wilde ik toch graag wat dingen aanpakken voordat er gevaren ging worden. Zo maakte ik het onderwaterschip kaal en schilderde ik anti-osmose verf en anti-fouling, heb ik romp en dek gepoetst, de kielbalk en scorvels gedemonteerd en opgeknapt, de roerlagers vervangen, de roerkoning opgelast en opnieuw verzinkt, en een kookkist gemaakt en een nieuw zwaard gemaakt.

De Kookkist

Het oude zwaard heb ik gedemonteerd met behulp van een kraan, als de boot in de kraan hangt, is het zwaard eruit te halen. Dit kostte echter enige moeite omdat het zwaard klem zat door de roest, de roest bleek dusdanig dat een nieuw zwaard nodig was. 

Het oude zwaard.

Een op een kopiëren van het zwaard zou kunnen, maar ik wilde meteen de arm aan het zwaard iets aanpassen zodat de zwaardkast wat hoger zou worden. Dit om minder water in de boot te krijgen tijdens het varen.

Met een mal van MDF heb ik de vorm van de arm bepaald, zodat alles past binnen de bestaande zwaardkast. Het resultaat is een ronde arm die hoger boven de zwaardkast uitkomt, de breedte van de arm heb ik i.v.m. de sterkte gelijk gehouden aan het originele zwaard. 

De mal van MDF

Het resultaat hiervan is dat de opening aan de voorzijde van de zwaardkast 7 cm hoger kan worden. Om dit dicht te maken, maakte ik een polyester plaatje dat ik in de binnenschaal van de zwaardkast heb vastgelijmd met sikaflex. Best een lastig klusje maar uiteindelijk zit het netjes vast. 

Polyester plaatje t.b.v. het verhogen van zwaardkast

Op basis van de mal van MDF en het oude zwaard heb ik een tekening gemaakt van het nieuwe zwaard. Deze tekening is gebruikt om het zwaard uit 10 mm dik staal te snijden, dit heb ik overigens laten doen. 

Hierna heb ik het zwaard laten verzinken. De roerkoning was erg ingesleten op de posities waar de roerlagers zitten. De roerkoning heb ik opgelast naar de originele dikte, hierna heb ik de roerkoning en het roer ook laten verzinken. 

Het resultaat is geweldig, als nieuw!

Roer en zwaard verzinkt.

Tijdens het varen deze zomer kwam slechts af een toe een spatje water binnen via de zwaardkast. Een hele verbetering in vergelijking me de Longboat Cruiser die ik eerder huurde.

We hebben veel plezier gehad afgelopen zomer en ik ben ook even naar de Waddenzee geweest om daar te zeilen en het droogvallen uit te proberen.

Droogvallen bij Vlieland

Maarten Tromp

Drascombe Longboat Cruiser “Paloma Blanca”