NKDE

Zwaardkast perikelen

Home  >>  Techniek  >>  Zwaardkast perikelen

Zwaardkast perikelen

On januari 13, 2018, Posted by , In Techniek,Uitrusting, With Reacties uitgeschakeld voor Zwaardkast perikelen

Een droog schip door een verbeterde zwaardkast van een Longboat.

Vorige winter ben ik een tijd bezig geweest met het opknappen van onze Longboat Impulse. Een aantal van jullie heeft dit kunnen zien op het wintertreffen 2002 in Soesterberg. De buitenkant was toen al klaar maar de binnenkant moest nog gebeuren. Dit was meteen een reden om de zwaardkast eens flink onder handen te nemen. Mede dankzij wat adviezen van de vorige importeur Austin Lion gaf dit een grote verbetering.

Terwijl de boot op zijn kop lag heb ik de bovenkant van de zwaardkast volgeschuimd
met pur schuim zodat deze veel stijver werd. Buiten- en binnen schaal zijn nu
dan ook aan elkaar gelijmd door de pur. In geval van vollopen of kenteren geeft
dit ook weer wat meer drijfvermogen. Daarna heb ik de sleuf in de zwaardkast aan
de voorzijde over een lengte van circa tien centimeter dicht gemaakt. Nu moet
het water wel heel hoog komen wil het er hier nog uitkomen. Ook bij eventuele
golfslag blijft het hier kurk droog (proefondervindelijk vastgesteld).

Hierna heb ik de hele zwaardkast nog eens verhoogd door er een eiken balk van zo’n vijf centimeter op te schroeven. De reden hiervan is dat onze Longboat van het oude type is waarbij de zwaardkast lager ligt dan bij het nieuwe type. Bij het nieuwe type ligt de zwaardkast gelijk met de zitbanken aan bak- en stuurboordzijde terwijl bij de oude types deze een stuk lager ligt. Bij een eventueel vollopen van het oude type kun je deze niet droog hozen omdat zij via de zwaardkast blijft vollopen. (Ik vraag me overigens af of je, als de boot vol met water staat, haar überhaupt wel leeg krijgt zonder hulp van derden). Daarop is de originele zwaardkastplaat van teakhout weer gemonteerd.

Ook het zwaard moest nu nog worden aangepast. De steel werd afgezaagd en vervangen door een andere welke er aan de andere kant met een tussenblokje weer aan vast werd gelast. Daarna de hele boel gezandstraald en opnieuw gegalvaniseerd. Klaar voor de volgende twintig jaar varen! Op de foto is een knik in de steel te zien wat afwijkt van de originele zwaardsteel. Dit is omdat onze mast een strijkbok heeft gekregen waardoor de mast heel gemakkelijk naar achter kantelt. Doordat de mast tegen de zwaardsteel kwam moest er nog even een knikje in om het geheel goed te laten functioneren. Een bijkomend voordeel is dat je je schenen niet meer zo snel tegen de zwaardsteel stoot.

Na een jaar proefvaren kan ik vertellen dat het prima werkt!

Marcel Antheunisse
Longboat Impulse

Comments are closed.