NKDE

Onderhoud (of liever over het nalaten daarvan) van de riemen

Home  >>  Techniek  >>  Onderhoud  >>  Onderhoud (of liever over het nalaten daarvan) van de riemen

Onderhoud (of liever over het nalaten daarvan) van de riemen

On januari 13, 2018, Posted by , In Onderhoud,Techniek, With Reacties uitgeschakeld voor Onderhoud (of liever over het nalaten daarvan) van de riemen

Subject: Onderhoud Riemen
Date:Fri, 4 Jan 2002 14:16:03 +0100
From: “E. van der Zee” <ei.vanderzee@12move.nl>
To: <redactie@drascombe.nl>

Allereerst zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Eeltje van der Zee, sinds 1997 woonachtig te Heeg en in juli j.l. eigenaar geworden van de Coaster Potter. Rondom die naam is misschien nog wel eens een verhaaltje te vertellen in BaD.

Ik heb de volgende vraag: Wie kan mij iets vertellen over het onderhoud (of liever over het nalaten daarvan) van de riemen?

Eveneens in juli kocht ik twee drie meter lange essenhouten riemen bij Miedema in Leeuwarden. Ik hoorde dat deze riemen het voordeel hebben onderhoudsvrij te zijn. Na enige weken begonnen ze, vooral op de plekken waar ze in het gangboord rusten, al aardig te verweren.

Gebeld met Miedema om meer informatie en kreeg daar te horen dat deze riemen wel degelijk goed gelakt moeten worden. Ik zit echter niet om dit werk te springen. Ook zullen de riemen het gehele seizoen in het gangboord moeten liggen. Is er een eenvoudiger onderhoudssysteem (bijv. Owatrol) of toch maar rustig laten verweren? Die riemen staan uiteraard vanwege hun functie nogal bloot aan mechanische beschadigingen en met lak blijf je aan de gang (ellebogenstoom).

Nu we het toch over riemen hebben, ik hoopte met de aanschaf van die dingen de, overigens perfecte, buitenboordmotor naar de rommelzolder te kunnen verbannen als reserve-aandrijving voor slechtere tijden (ik ben 66 jaar oud). Ik heb geen problemen met het roeien op zich en beschik over voldoende kracht en uithoudingsvermogen om dit een uur of langer vol te houden, maar we komen geen meter vooruit (nou ja geen meter, het gaat wel erg langzaam).

Zijn er in de Kring misschien ‘medelijders’ die mij wat moed kunnen inspreken, of moet ik die stinkende lawaaimaker toch maar in de bun houden? Ik ben benieuwd naar reacties. Misschien kan dit epistel in (Electro)BaD geplaatst worden.


Subject: Re: Onderhoud Riemen
Date: Fri, 04 Jan 2002 19:19:53 +0100
From: Redactie ElectroBaD <redactie@drascombe.nl>
Organization: NKDE
To: “E. van der Zee” <ei.vanderzee@12move.nl>

Beste Eeltje,

Wij zijn altijd op zoek naar verhalen, zeker over naamgeving en zoet water avonturen!

Ik heb een aantal riemen bekeken en de Owatrol behandelde zien er goed uit. Mijn eigen riemen zijn in de Multipox (via Evecom) gezet en afgelakt met het Double D, Double UV systeem. Dat houdt goed, maar wel steeds een laagje lakken eens in de twee jaar (mijn riemen zitten opgeborgen in een hoes), bij konstante blootstelling aan zonlicht elk jaar. Ik zou Alan Veth van Evecom ook eens vragen naar zijn ervaringen. Bij gebruik van de riem als vaarboom (omgekeerd) en als wrikriem zie je toch beschadigingen optreden aan het blad. In ieder geval de handgreep niet lakken maar kaal laten, dat geeft een veel betere grip en minder blaren op den duur.

Op de plaatsen waar de riemen in de dollen liggen (verschillend bij roeien en wrikken) kan je lederen stukken (via Churchouse Boats Ltd.) naaien of nagelen, dat werkt erg goed. Ook heb ik schepen gezien waar de dollen omwikkeld zijn met touwwerk of waar een stukje tuinslang in is gemonteerd, werkt ook afdoend naar verluid.

Vaar zelf ook zonder motor, het ergste wat ik heb meegemaakt is van Muiderberg naar Huizen roeien, een twee uur durende tocht maar wel afwisselend met een andere roeier aan de palen. Achteraf een fantastische, mistige, maanbeschenen tocht door een ondiep natuurgebied vol slapende zwanen! Maar vooruit komen doet een Coaster natuurlijk niet echt goed. Laat op de langere stukken slechts een puntje zwaard staan en haal het roer op, zeilen zoveel mogelijk bergen. In de haven manoeuvreert het schip roeiend of wrikkend met zwaard naar beneden veel beter.

Hans Vandersmissen geeft in zijn boek The Shallow Sea Drascombe (te bekomen via de NKDE secretaris) ook een aantal zeer bruikbare roei- en wrik tips. In ieder geval vaart het schip zonder motor en met alleen stootwillen in het achteronder beduidend sneller. Het roeien van een Lugger, Dabber of Scaffie is vergeleken met een Coaster een waar genot.

We zullen je stukje opnemen in de (Electro)BaD, dan levert vast veel meer tips op en zoals gezegd, hoe meer leuke verhalen hoe beter!

Met vriendelijke groet,
NKDE
Redactie ElectroBaD


Subject: Re: Onderhoud Riemen
Date: Sat, 5 Jan 2002 14:23:04 +0100
From: “E. van der Zee” <ei.vanderzee@12move.nl>
To: <redactie@drascombe.nl>

Hartelijk dank voor je snelle reactie.

Dat in hoezen stoppen van de riemen vind ik een hele goeie. Ik ga dat zeker doen. Ook denk ik voor Owatrol te kiezen, daarmee heb ik ervaring opgedaan op mijn plastic (foei) boeiertje in de jaren zeventig. Ik denk dat ik dan alleen de D1 behandeling toepas, het gaat uiteindelijk alleen om het conserveren.

Mijn dollen zijn bekleed met dikke tuinslang en dat bevalt goed.

Het commentaar van jou op het roeien geeft mij weer moed. Mijn ligplaats bij Ottenhome is ongeveer een kilometer vanaf het Hegermeer, maar dat is wel een half uur roeien, dus laat ik het motortje nog maar even in de bun zitten.

Het boek The Shallow Sea Drascombe heb ik, evenals de meeste boeken en artikelen van Hans Vandersmissen. Het artikeltje zal ik maken, dat zie je dan t.z.t. wel.

Hartelijke groeten,

Eeltje van der Zee


Comments are closed.