NKDE

Hoe repareer ik verzakking zwaardspil Longboat Cruiser?

Home  >>  Techniek  >>  Onderhoud  >>  Hoe repareer ik verzakking zwaardspil Longboat Cruiser?

Hoe repareer ik verzakking zwaardspil Longboat Cruiser?

On januari 13, 2018, Posted by , In Onderhoud,Techniek,Uitrusting, With Reacties uitgeschakeld voor Hoe repareer ik verzakking zwaardspil Longboat Cruiser?

Het lijkt erop dat de zwaardspil van onze Longboat Cruiser wat is verzakt.In geheven toestand komt het zwaard iets onder het schip uit, een paar centimeter. Heeft u wellicht eerder gehoord van dit euvel en mogelijke reparatie-methoden? Alvast dank voor reactie,
met vriendelijke groet
Gelle Klein Ikkink.

Open hartoperatie: zwaardophanging Longboat Cruiser hersteld

Geruime tijd geleden meldde ik in de FAQ dat het zwaard van onze Longboat Cruiser (de Galloper) in geheven toestand enkele centimeters onder het vlak bleef uitsteken, waaraan wij de diagnose ‘verzakte zwaardspil’ koppelden. Je zult er maar mee zitten. Het voor Drascombe zeilers en Volvo 244 rijders aantrekkelijke ‘wachten tot het over gaat’ bleek geen optie meer te zijn toen na enkele weken het zwaard in zijn geheel onder de romp vandaan viel. Met het zwaard kwam een onbegrijpelijk klein asje naar buiten. Deze devastating episode voltrok zich gelukkig in de winterstalling. Nu het verzoenen met de kwaal geen optie meer was en handige gepensioneerde vaders zich niet aandienden, wendden wij de steven naar deskundigen.

Een uitgebreid telefonisch advies kregen wij van Stewart Brown van McNulty in Engeland. Bootsman Peter van den Berg van roeivereniging De Laak in Den Haag, erkend kunststofexpert, voerde vervolgens de reparatie uit. Het asje – de zwaardspil – is in een Longboat Cruiser simpelweg met een ring eromheen ingelamineerd in de wangen van de zwaardkast. Het bleek (zoals met zaklantaarn en lange dunne vingers kon worden vastgesteld) dat de uitsparing voor het asje aan bakboordzijde volledig was uitgejotterd, maar aan stuurboordzijde nog helemaal intact was.

De open hartoperatie kon beginnen. Aan bakboordzijde werd – vanuit de kajuit – een schotelvormig gat met in het midden een opening van ca. 5 cm uitgeschuurd. De totale diameter van de schotel was ongeveer 20 cm. Vervolgens werd van vijftig laagjes dunne glasdoek en epoxyhars een kunststof plaatje van 10 bij 10 cm en 1 cm dik gefabriceerd. De plaat werd in de vorm van een ‘Chinese hoed’ met een doorsnede van 4 cm gefreesd, passend in het schotelvormige gat. In het midden van het hoedje kwam het gat voor de zwaardspil. De zwaardspil werd in het stuurboordgat gestoken, en vervolgens gefixeerd met speciaal gefabriceerde houten fixeerlatjes die van onder en boven in de zwaardkast werden gestoken. Vervolgens kon de Chinese hoed met de vlakke kant naar de binnenkant van de zwaardkast gericht over de spil worden geschoven en vastgelamineerd worden. Dat laatste was nog een heel gepiel, aldus Peter van den Berg. Ook nu weer dunne glasdoek gebruikt, om zoveel mogelijk draden op een klein oppervlak te krijgen, en epoxyhars. Al met al ongeveer twaalf uur werk.

Niet dan nadat we er inmiddels weer een paar rondjes Schier op hebben zitten, mag hier wel gezegd worden dat de stelling onderaan deze FAQ, dat je van deskundigen altijd spijt krijgt, met deze reparatie vakkundig gefalsifieerd is.

Gelle Klein Ikkink
Longboat Cruiser Galloper – Lauwersoog


Comments are closed.