NKDE

Herstellen los roerlager, suggestie voor noodreparatie

Herstellen los roerlager, suggestie voor noodreparatie

On januari 13, 2018, Posted by , In Onderhoud,Techniek,Uitrusting, With Reacties uitgeschakeld voor Herstellen los roerlager, suggestie voor noodreparatie

Gesterkt door het verhaal van Chris van Beek in een eerdere BaD, waarin hij beschreef hoe het onderste roerlager van zijn Rietgans is hersteld op een werf in Zwolle, heb ik deze winter dezelfde reparatie in eigen beheer uitgevoerd.

Bij het in winterstalling plaatsen van de Huldra, is de boot zodanig op blokken gezet dat de kielbalk aan de achterkant vrij bleef. De blokken staan ruim voor de bout die daar ter plaatse de kielbalk bevestigd ( ruim voor de tweede bout van achteren af gekeken ).

De kielbalk is doorgezaagd tussen genoemde bout en de roerkast. Omdat de kielbalk gedeeltelijk in een uitholling van de boot ligt en de laatste 2mm niet doorgezaagd kan worden zonder in de boot te zagen, is dit voorzichtig met beleid afgebroken.

Het lager (bronzen plaatje) kan nu verwijderd worden. Dit lager is weer vastgedraaid met twee schroeven in de daarvoor bestemde uitsparing in de boot. Daarbij zijn de twee schroefgaten voorzien van epoxyplamuur. Binnen in de boot zijn de schroeven, die net door de boot naar binnen staken, afgedekt met epoxyplamuur.

Het verschil met de reparatie van Chris van Beek zit hierin, dat ik een tweede lager (gekocht via Lions) heb gebruikt om de ruimte tussen lager en kielbalk op te vullen. Daartoe moest het tweede lager een weinig in de kielbalk worden uitgesneden. Het tweede lager is op de kielbalk geschroefd en zit dus exact tussen het eerste lager en de kielbalk. De kielbalk is met een tweede, nieuw te plaatsen, bout en moer, met kit ertussen weer bevestigd. Daarbij is op de aanhechting, van de kielbalk op de kielbalk, een dubbele pin en gat verbinding gemaakt en alles verlijmd met PU-lijm.

De gehele operatie vergt ca. 6 uur, waarbij het doorzagen en het laatste stukje afbreken van de kielbalk het moeilijkst was.
Achteraf bezien was het wellicht eenvoudiger geweest om een tweede lager gewoon onderaan de kielbalk te schroeven. ?? Deze laatste suggestie zou als noodreparatie kunnen dienen wanneer tijdens een vakantie het onderste roerlager los zou geraken.

Robert Bloem

Comments are closed.