De zeesponde

Tijdens het bezoek van wijlen de heer Te Kloese aan Etten-Leur maart jl. vroeg hij me of ik een technische omschrijving van een Drascombe-onderwerp voor het clubblad en de site had. Ik heb hem beloofd hiervoor te zorgen.

Enkele jaren terug heb ik Rob Moot om advies voor een slaapgelegenheid voor een lugger gevraagd. Zijn advies aangevuld met een eigen invulling hebben geleid tot een comfortabele slaapmogelijkheid op mijn lugger Trizonia.

In de kuip heb ik aan weerszijde latten aangebracht. Ik heb hiervoor bankiraihout gebruikt, 22 mm dik met een lengte van 2220 mm. Dit laten zagen tot twee latten van 10 mm dik. Deze latten gebogen weer aan elkaar gelijmd. Als mal hiervoor het potdeksel gebruikt. Aan bak- en stuurboord de latten aangebracht op zo’n twee centimeter onder de kuipbank en op 420 mm vanaf de achterzijde van de kuip. Deze ruimte is van belang, wanneer de bedplanken zijn aangebracht, als beenruimte om in de tent te kunnen zitten.

De latten gebruik ik om de vloerdelen van de zeesponde op te leggen. Ik heb hiervoor 18 vloerdelen van 18 mm dikte. Dit is voldoende dik om doorbuigen te voorkomen.
De delen hebben natuurlijk verschillende maten. Alle opgegeven maten zijn circa-maten.

   Vloerdeel      Bovenzijde      Onderzijde   
1535 mm610 mm
2610 mm685 mm
3685 mm757 mm
4757 mm816 mm
5816 mm870 mm
6870 mm920 mm
7920 mm966 mm
8966 mm997 mm
9997 mm1035 mm
101035 mm1057 mm
111057 mm1075 mm
121075 mm1086 mm
131086 mm1092 mm
141092 mm1092 mm
151092 mm109 mm
16109 mm108 mm
17108 mm107 mm
18107 mm105 mm

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je tijdens het varen last hebt van deze stapel planken. Alle planken op één na (plank 1) kunnen aan bakboordzijde (of stuurboordzijde) in een vak gestouwd worden. Ik leg ze op volgorde wat natuurlijk het leggen van het bed vergemakkelijkt.
Plank 1 leg ik in het achteronder.

Succes,

Gijs van Kemenade

Lugger Trizonia