NKDE

Buiskap Longboat

Home  >>  Techniek  >>  Buiskap Longboat

Buiskap Longboat

On januari 12, 2018, Posted by , In Techniek,Uitrusting, With Reacties uitgeschakeld voor Buiskap Longboat

Voor mijn Drascombe Longboat ben ik op zoek naar een Sprayhood. Ik wil vanaf de mastbank tot halverwege de zwaardkast de kuip kunnen overdekken, zodat je uit de wind en droog een kopje koffie kan zetten tijdens het zeilen. Lijkt mij een enorme luxe. De bedoeling is dat het wegklapbaar moet zijn.

Wie heeft ervaring met een dergelijke sprayhood en zou bereid zijn om wat advies te geven. Ik had in eerste instantie in gedachten het zelf te gaan maken, maar als iemand een adres weet waar je het kant en klaar zou kunnen kopen, dan hou ik mij ook aanbevolen.
Alvast bedankt

Erik Schwencke
06-2122 7258
schwencke.faulkner@worldonline.nl

Beste Erik,

Het e-mail adres van mijn broer Antoine die zelf een tent op Navis Longboat heeft ontworpen luidt: antoinem@ision.nl. Wellicht dat hij je wat praktische tips aan de hand kan doen.

Ik weet dat je via de volgende adressen kant en klare buiskappen/tenten kan bestellen, maar dan wel via Engeland. De werf in Nederland lijkt iets minder snel te reageren, maar moet ook wel in staat zijn te leveren.
Honnor Marine Ltd (goedkoop, goede berichten);
McNulty Boats (goede ervaringen van Roel Bouwman – roelbo@zonnet.nl – Hij bestelde een Coaster buiskap die rap en compleet werd geleverd;
Churchouse Boats waar Stewart Brown nooit te beroerd is voor goede raad, advies en soms second hand originele spullen;
R&J Sails in Engeland, de zeilmakers van Drascombe zeilen. sprayhoods, tenten en covers (zeer ervaren met Drascombes, goedkoop).

De meeste zijn via de ElectroBaD link pagina te bezoeken/bereiken.

Succes,
Redactie ElectroBaD
Michel Maartens

Ha Erik,

Ik zal je vanavond cc:-en in een bericht aan een andere Drasser die precies zou vraag stelt. Korte vooruitblik: neerklapbaar is naar mijn inzicht alleen mogelijk als je veel ruimte in de kuip en op de boorden inlevert EN als je de opening tussen voordek en mastdoft open laat. Varen met tent op een Longboat EN koken lijkt me ambitieus en alleen te regelen met een laag tentje met daaronder je primus die vast staat in de buikdenningen en waar het grootzeil zeker geen grip op kan krijgen (brand).

Mijn vaargebied is IJmeer/Markermeer en Waddenzee. Zoals je ook zelf wel weet – onze Longboat is een open boot en zal ook nooit een Coaster of een Cruiser worden. Een sprayhood is niet van polyester – één golfje en hoplakee, je bent ‘m kwijt. Ik vaar er dan ook nooit mee en heb ook niet die intentie gehad toen ik de tent liet maken. Koffie onderweg komt bij mij uit de thermosflask terwijl dat op een Coaster tijdens de vaart kan worden gemaakt. Maar ja, zij hebben dan ook geen stahoogte van voor tot achter. Wat onverlet laat dat verse koffie onder zeil natuurlijk altijd veel lekkerder is.

Op Navis Longboat heb ik gekozen voor wat jij uiteindelijk wilt – namelijk tot de helft en een tweede deel voor naar achteren. Mijn kap ligt, wanneer ongebruikt, bakboord voor op het dek in een foudraal die hem beschermt tegen zonlicht en borgt aan de boot. De buizen zijn van buigbaar waterleiding pijp materiaal. Ik zet de voortent op door de buizen te rond te buigen en tussen de boorden te klemmen – à la de Engelse tent. Er is dus geen klapmechanisme. Stevigheid krijgt het geheel door een vette flap om de mast en spanning op het doek m.b.v. T-Nanx drukknopen op de zijkant de boot plus een lijntje naar de top van de druilmast (optioneel). De voorkant is dubbel uitgevoerd:

Doek loopt over het voordek langs de waterkering; Doek wordt vastgedrukknoopt op de mastdoft. Zodoende is de opening tussen nagelbank en voordek helemaal afgesloten en kan ik tochtvrij in de boot zitten en ook slapen. De Engelse tent is heel stevig en stijf – klappert daardoor minder. Hij is gemaakt van een zware uitvoering van dat Engelse jagers jassen spul. Is wel uit een stuk gemaakt hetgeen het opzetten nogal tot een gedoe maakt en de hele boot zit dan ook meteen pot dicht. Ik vond dat ongewenst toen ik er mee voer. Bovendien vond ik dat ene stuk te groot om handig op dek op te bergen, in de kuip wilde ik het niet hebben omdat mijn kinderen daar met van alles en nog wat bezig zijn.

Ik denk zelf dat de beste en goedkoopste oplossing is, het kopen van een Engelse tent en hier aan te laten passen bij een zeilmaker – deelbaar laten maken, opberg hoezen, nagelbank afsluiting er op enzo. Ik heb een fortuin aan mijn op maat gemaakte tent uitgegeven (werkelijk belachelijk) en als ik het over zou moeten / kunnen doen zou ik het op die manier aanpakken. Tent uit Engeland en dan hier laten aanpassen aan mijn wensen.

Vanavond mail ik het andere bericht zodat je mijn overwegingen volledig kunt zien en kunt bepalen of er een match is met wat jij wilt.

Tot horens,

Antoine Maartens

Navis Longboat.

Antoine,

Bedankt voor je reactie. Ik zeil zelf ook de laatste paar jaar in het IJmeer gebied en Waddenzee. Wij hebben elkaar dan vast wel eens zien zeilen. Ik lig met de boot in Eemnes (‘t Raboes). De Drascombe is roomwit en de afgelopen twee jaar heb ik met een wit grootzeil gevaren (bruin fok en druil). Ik heb op het moment al, wat je noemt, een Engelse tent. Op de internetsite zag ik er een plaatje van staan (bij FAQ). Ik moet zeggen dat ik daar erg tevreden mee ben.

Na wat oefenen lukt het ons om de tent in een minuut of 5 op te zetten (zelfs bij harde wind). Dit is dan inclusief het insteken van de buizen. Dit is wel een truc die in goede samenwerking en harmonie moet plaatsvinden. Het opzetten van de tent is, na een natte lange dag, ook altijd een goede graadmeter voor de relatie met mijn vriendin. Sneller werkt het als de tent met stokken en al in een hoes gestoken wordt en op het voordek wordt vastgezet. Dit is wat jij doet, geloof ik.

Meestal doe ik dat niet omdat ik het gevoel heb dat de tent hierdoor gemakkelijker beschadigd (bv met ankeren zit je wel erg dicht met het anker bij het kwetsbare tentdoek te rommelen). Dit staat echter nog ter discussie. Dit jaar gaan wij kijken hoe het bevalt om hem op het voordek te binden. Wat ik eigenlijk mis is een plek om wat uit de wind te zitten en spullen wat droger te houden, tijdens het zeilen. De Engelse tent kan inderdaad naar voren opgebonden worden, maar dan kan je niet zeilen (de tent is te hoog voor het grootzeil en je kan niet gemakkelijk naar het voordek lopen). Ik wil dus een neerklapbare sprayhood die neergeklapt wordt als de Engelse tent erop gaat en opgeklapt wordt tijdens het zeilen. Ik heb hier al wel eens een (vaag) plaatje van gezien. Die zal ik als bijlage bijvoegen. Mijn idee is dat het mooier is als het zelfs nog iets lager is dan op het plaatje.

Verder wil ik de buizen van RVS (evt. Alluminium) uitvoeren omdat je met harde wind, je moet kunnen vasthouden aan de sprayhood (met de flexibele buizen van de tent is dat niet mogelijk, denk ik).
Daarnaast moet de sprayhood niet over de banken heen lopen maar alleen over het kuipgedeelte. Hierdoor kan je gemakkelijker langs de sprayhood naar voren lopen.

Tot horens/ zeilens,
Erik SchwenckeLongboat

Ha Erik,

Ik begrijp geloof ik wat je bedoelt. Je wilt een extra tent(tje), sprayhood voor bescherming tijdens de vaart zodat het onbeschutte wat beschutter wordt. Je wilt naar voren kunnen en e.e.a. moet voldoende solide zijn om houvast te bieden als je je verplaatst over de boot. Ik kende het plaatje dat je me hebt gestuurd. Volgens mij heeft de boot die rechts op de foto van Hemelvaart 1995 ligt (zie www.drascombe.nl intro pagina) ook zo’n kap als jij bedoelt.

Zelf heb ik ook naar zo’n oplossing gekeken maar ik ben op een ander resultaat uit gekomen. Hier is waarom.
Wat ik jammer vond aan zo’n soort buiskap is dat dat hele mooie grote gebied waar Thijs en Marnix lekker in rond kunnen darren wordt overkapt en dat ze dan niet van de buitenlucht kunnen genieten. Ik wilde ook geen gevoel van beschutting opwekken waar eigenlijk geen beschutting is, when the shit hits the fan. Ik wilde dus altijd zo ingericht zijn dat ik onbeschut toch comfortabel kon/kan varen. Heb ook gemerkt dat koken tijdens de vaart stopt bij windkracht 2,5 en dat het daarna bijliggen wordt om nog iets te doen – zeker als ik alleen vaar. Zelf heb ik een aantal RVS palen aanboord om de achtertent vastigheid te geven maar ik denk er hard over om die aan de haaien te voeren want ze zijn gewoon te stijf en te groot voor op mijn boot. Tenslotte heb ik de boeken van Webb Chiles gelezen (uitgeleend en nooit meer teruggehad grrrr.) die ook schreef dat hij zo uncluttered mogelijk wilde varen. Dat heb ik stevig in mijn oren geknoopt.

Mijn oplossing is geweest hele goede en winddichte zeilkleding te kopen van respectievelijk Musto en Rey – om in te wonen eigenlijk. Verder heb ik twee grote zuurkool tonnen gekocht met een paar kleinere erbij waarin mijn spulletjes waterdicht (is proefondervindelijk bewezen, geloof me) worden opgeborgen. Deze staan klemvast en geborgd net achter de mast net als de twee jerrycans met water. Alle troep die hier verder niet inpast wil ik niet bij me hebben.

Met jouw sprayhood-idee kan ik je dus niet echt verder helpen, behalve meedenken en dat doe ik graag. Ben ook zeker geïnteresseerd in het resultaat, dus houd me alsjeblieft op de hoogte, direct of bijvoorbeeld via de FAQ’s op www.dracombe.nl . Verder zou je kunnen kijken op de site van de Dinghy Cruising Association http://www.dca.uk.com/, op http://www.onelist.com/community/openboat of op http://www.canvaswindmill.co.uk.
Deze laatste club maakt allerhande tenten en andere handige spulletjes voor mensen zoals wij.

Sorry, dat ik je niet beter kan helpen.

Antoine

Comments are closed.