Pech op het Wad

Het Waddenweekend Easy Going kwam er eindelijk aan met een zelf bedachte feeder vanuit Huizen naar Harlingen. Meestal ZW wind toch en dus eenvoudig te doen single-handed? De wind werd voorspeld   O – ZO. In Huizen op de jachthaven voor de eerste keer weer m’n Coastertje  Medusa in het water. Niet los staand van de nieuwe slijplijst en de kromming van het roer (wat is er recht aan een Coaster), bleek het roer niet helemaal naar beneden te kunnen. Gelukkig was Drascombe Nederland dichtbij. Dex heeft de lijst iets uitgeruimd en op weg! Ik dacht met de opgelopen vertraging aan te kunnen sluiten op de feeder van Rob Moot, maar die bleek al een week weg te zijn en zat inmiddels op Terschelling. Een avond op de jachthaven met een uitstekende super-saté en frites is toch ook niet verkeerd. ’s Ochtends vroeg weg en midden op het Markermeer totale blakte. Het is toch eigenlijk wel een eind varen! Aan het eind van de middag toch weer B3-4 nu uit het NO. Hoorn was zeker niet te halen maar Volendam met enige slagen wel.

 

Single-handed is varen op het IJsselmeer met relatief weinig wind best te doen. Nogmaals een avond op een uitstekende jachthaven, het dorp Volendam was ik al vaak genoeg geweest. Alweer vroeg weg met een windverwachting O – ZO 3 en dus terug motoren naar het Paard ( de vuurtoren van Marken). Op het Markermeer daarna totale blakte en de wind draaide naar W. Er zat maar een ding op: terug dobberen naar Huizen, Harlingen leek over water niet meer haalbaar. Een coaster vaart goed met halve wind of wind van achteren, maar laveren met weinig wind… Amsterdam zag er niet fris uit met een laag bruine lucht (smog) boven de stad. Direct na de Hollandse brug draaide de wind inderdaad naar O-ZO3 en verder maar gemotord naar Huizen (wat is die oude Zuidwal ondiep) en een nachtje op de jachthaven. Helaas geen super-saté omdat op Maandag het cafeetje op de jachthaven dicht is. Traileren (wat is een Coaster toch prettig trailerbaar) naar Harlingen, bakje koffie erbij, 90 km per uur en je komt er wel. Een prettige ontvangst bij de Harlingse Watersportvereniging voor de sluis.

 

De volgende ochtend mast omlaag (fluitje van een cent met het takeltje-met-lijnstopper) voor een snelle doortocht, de Tsjerk Hiddessluizen op kanaal 22 opgeroepen “Medusa wil graag van zoet naar zout”. Er werd gespuid en de sluismeester stelde voor de Drascombe door de kleine sluis naar buiten te spoelen. Hoezo schutten? Ging best overigens maar er is een soort point-of-no-return. Op naar de Noorderhaven, het bleek laag water te zijn (een plassenzeiler doet relatief weinig aan voorbereiding) en dus onder de bruggen door. Even wandelen door de mooie stad Harlingen. De Coasters en Longboats kwamen langzaam achter elkaar binnen en het werd erg gezellig op de drijvende steiger en in het restaurant “de Tjotter”.

 

De volgende ochtend draaide de brug om 06.45 en op naar het Wad met 1 rif in het grootzeil. Single-handed is toch iets minder eenvoudig, onderweg het rif eruit kost tijd en moeite en er stuurt niemand! Maar Medusa is een snel schip en liep weer in op de vloot. Het geluid van roer en zwaard en schip gaf aan bij boei 26 dat het roer er maar uit moest.  Het roer opgehaald, niet vastgezet (haast,geen plankje eronder) en de riem erin. Dat heb ik geweten! Het roer viel terug en zat vast op de nieuwe slijplijst naast het onderlager. Voor anker! Eruit trekken van het roer hielp niet, alle goede adviezen van Michel Maartens als (letterlijk) rear-admiral ten spijt. Uitgraven ging slecht, het schip een helling geven zodat je er van onder bij kunt ging niet.

 

Dan maar wachten op hoog water en terug naar Harlingen. Het schip gedroeg zich op de 8 pk 2-takt buitenboord motor prima maar het is natuurlijk een eind varen met wat zeegang, B4 schuin van voren en stroom tegen. Wat een geweldig ontwerp, alleen maar wat buizen! Terug naar de Tjerk Hiddes sluis naar de jachthaven en op advies van Michel, bijkomen met een warme douche. Na de alweer prettige ontvangst op de jachthaven van het toch wel erg modderige geheel naast alle schone zeiljachten , eerst schoon schip gemaakt zo goed en kwaad als dat ging en daarna warm worden (de olielamp voor de ingang is alleen voor de foto, brandrisico!).

Heb de nacht minder goed geslapen en alle opties doorgedroomd variërend van bovenste roerlager losmaken zodat er meer beweging mogelijk was (maar zouden de koperen schroeven niet afbreken?) tot in de kraan op een werf met de roerkoning van onder los tikken tot zelfs een dieplader!  Gelukkig bleek de trailer niet ingeparkeerd, Medusa kwam zomaar uit het water en de baas van parkeerterrein Het Ried gaf direct een mokertje. Het roer kwam los! Terwijl de eilandgangers wachtend op de bus nieuwsgierig toekeken, alles weer rustig transport klaar gemaakt en op weg naar Druten. Met dank aan Michel, havenmeester Frank en de mensen van het Ried in Harlingen. Het was een avontuur! Eerst maar weer eens bijkomen als plassenzeiler over 2 weken op de Kaag….

 

Henk Wels

Coaster Medusa