’n idee, misschien kun je er wat mee (9): DRUILMAST VAST

 

Ik heb het van nabij meegemaakt. Het gebeurde bij de coaster van onze Engelse gastzeiler Douglas Hopwood. Uit m’n verslag van de Smis Feeder Cruise van 2011:

”Als ik bij het dijkmagazijn vaar en omkijk zie ik de druil van Douglas vrijwel horizontaal naar lij steken. De red ensign raakt bijna het water. Ik rol de fok vrijwel in en blijf bijliggen tot Douglas bij is, start de motor en ga langszij. Na kort overleg besluiten we het haventje van Oude Zeug in te gaan om de zaak te klaren, Rob vaart ook mee naar binnen. We bekijken de schade. Het achterste stukje van de roerplank is gekraakt. Zonder druil en alleen op de fok gaan we door en gaan naar de jachthaven van Den Oever.”

De oorzaak is dat het hele mastje met zeil en al door de wind of bewegingen van het schip blijkbaar iets kan worden opgetild. Dan schiet de mastvoet uit de uitsparing in het polyester onderin. De houten plank waar de druilmast in steekt is dan natuurlijk niet in staat de mast overeind te houden. Met een gekraakte plank als gevolg.

Daarom borg ik de druilmast altijd. Met een rood lijntje, rood van ’gevaar’.

Het lijntje gaat onder de plank door en over de kikker van de vlaggenlijn, dat is al genoeg om de druilmast op z’n plek te houden. Boren, schroeven of zoiets is niet nodig.

Je hoeft er weinig voor te doen, maar het kan je een hoop narigheid besparen!

 

Met zeilersgroet,
Frank
Coaster Ultreia