NKDE

TVW (Tocht Voor Watjes) 2017

Home  >>  Reisverslag  >>  2017  >>  TVW (Tocht Voor Watjes) 2017

TVW (Tocht Voor Watjes) 2017

On november 8, 2017, Posted by , In 2017,Nieuws,Reisverslag, With Reacties uitgeschakeld voor TVW (Tocht Voor Watjes) 2017

Na zondag met een windkracht 8/9 maar thuis achter de kachel doorgebracht te hebben, moet maandag de knoop worden doorgehakt. Gaan we vanaf Almere rechtsaf en noord richting het wad (de TWW variant) of gaan we linksaf de randmeren op (de TVW variant)? Richting wad betekent voor Zandloper met bemanning Rob en Jos een lustrum TWW maar betekent ook opkloppen tegen een noorden wind, een verwachting van dagen achtereen stevige wind 5/6 op het wad (dus waarschijnlijk niet veel zeilen, hoewel het meestal wel meevalt). Daartegenover beloven de randmeren veel zeilen op ruim bezeilde koersen, veel te bezichtigen plaatsjes en overnachtingsplekken; in deze tijd van het jaar ongekende rust en een flexibele planning.

We gaan uiteindelijk voor de TVW variant want we willen ongeacht de stevige wind zeilen en willen ook zaterdag weer thuis zijn. Volgend jaar dan maar het lustrum TWW volmaken. Dus het extra anker, de waddenkaarten, de droogval stootwillen, waadbroek etc kunnen van boord. De foerage (goed voor 10 dagen selfsupporting op het wad inclusief drank en 5x borrelgarnituur voor 8 man want je komt tijdens zo’n TWW veel Dras collega’s tegen op het wad) blijft gemakshalve aan boord.

Het zullen ontspannen, gezellige dagen worden met een gunstige ruime tot halve wind, zodat we er een flink tempo in kunnen houden. Daarnaast zullen we dagelijks voldoende tijd overhouden voor (1) een flinke sight-seeing wandeling in leuke stadjes, (2) een uitgebreid happy-hour (ruime keus uit drank: biersoorten, bittersoorten, wijn en uit snacks: worstsoorten, kaas, chips, toastjes, nootjes etc) en (3) een maaltijd/diner in een restaurant aan de wal (in vergelijking met voorgaande jaren kan de portemonnee dit jaar niet onder in de tas blijven).

Hieronder volgt een impressie van de tocht:

Maandag (NW 4/5), 12NM:

Onder zeil het kleine havenkommetje in Huizen binnengevaren bij de kalkovens voor een uitsmijtertje als lunch.

Door naar Spakenburg voor de eerste overnachting. Volgende dag uitgebreide koffie op het marktplein en tijd voor foto’s en filmpjes in de pittoreske haven (Is weer eens wat anders dan het bekende en pittoreske Breezandijk aan het waddenwater).


Dinsdag (W 4), 22NM:

Laat in de ochtend vertrokken richting het mooie plaatsje Elburg. Na het naviduct in Harderwijk valt tegen lunchtijd het anker achter een eilandje om de stevig gevulde linzensoep soldaat te maken (dat wordt vanavond waarschijnlijk een lichte maaltijd). De brug voor Elburg is 5.40m hoog dus daar kunnen we met gestreken piek en 5.20m wel onderdoor. Als we daar aankomen om 17.30 is het al donker en komt er net een binnenvaartschip met schijnwerper onder het middengedeelte aanvaren. Dan maar de stuurboord doorgang. Die leek dezelfde hoogte te hebben maar ……..heeft een betonnen verdikking van zo’n 35cm! Onder fok voor de wind kun je dan niet veel anders doen dan je billen bij elkaar knijpen en na passage de goden danken voor het 20cm lagere winterpeil. Na een wandeling door het mooi verlichte stadje bestaat de lichte avondmaaltijd uit op de huid gebakken hele zeebaars (toch een beetje het idee dat we op zee zijn) met bijpassend garnituur.

Woensdag (WZW 4), 24NM:

Vandaag is de winterbediening van sluizen en bruggen ingegaan waarbij BOA (bediening op aanvraag) van kracht is. De Roggebotsluis bij Kampen is om 11.00 en daarna pas om 14.00 weer bediend. Gezien ons ambitieuze dagplan wordt het 11.00. Dit betekent dat we na het ontbijt om 9.00 de trossen losgooien. Een wandeling bij daglicht door Elburg schiet er bij in. Tegen lunchtijd komen we aan bij de eilandjes in het oosten van het Ketelmeer bij het Kattendiep. Het water is daar erg ondiep dus zeer geschikt voor Drascombes.

Bij de west-ingang (zie kaartje) blijkt alle recreatiebetonning al te zijn opgenomen. Wordt het nog leuk ook! Met hulp van GPS en door goed uitkijken naar kleine wijzigingen in het golfpatroon lukt het tussen de eilanden door te varen. De geul in het stuk richting noord is gemarkeerd door staken (toch een beetje waddengevoel) van lokale vissers. Omdat er een aantal ontbreken of maar net boven water staan lopen we een aantal keren vast maar varend op de stuurriem is dat zo opgelost. De geplande lunchplek iets oost van de uitvaart (bij pijl) is jammer genoeg niet meer bereikbaar. Er ligt een zanddrempel op 25cm voor de deur en dat is met een zwaarbeladen Drascombe net niet te doen. In de beschutting aan de noordzijde van het eiland geluncht. Ook zonder anker lagen we vast. Na de stevige lunch is de boot gelukkig een stuk lichter en kan deinzend (met enkele keren een vastloper) de geul weer worden bereikt voor het laatste traject van de dag. Tijdens de lunch hebben we bediening aangevraagd voor de brug bij Kadoelenmeer (minimaal 2 uur van te voren) zodat we gelijk door kunnen varen van het Zwarte Meer naar Vollenhove waar we om ca 18.00 uur, in het donker de jachthaven komen binnenvaren. Weer uitgebreid happy-hour, stevige wandeling in het leuke, historische stadje, en dito stevige maaltijd (het begint allemaal al een beetje routine te worden).

Donderdag (W 4), 14NM:

’s Ochtends na ontbijt bij de rokerij aan de kop van de haven warm-gerookte zalm (een aanrader!) gekocht voor de lunch en onder zeil vertrokken richting Blokzijl. Het is werkelijk prachtig om na een uurtje de Havenkolk van dit historische stadje binnen te zeilen.

Het blijkt dat de sluismeester pas ruim na de lunch beschikbaar is dus we hebben uitgebreid de tijd om zelf te lunchen, het stadje te bekijken en de masten naar beneden te doen voor de geplande tocht door de Weerribben in de middag.

De tocht door de Weerribben is werkelijk prachtig. Moeras, bos, veel watertjes, rietvelden en dat allemaal in een afgegraven veengebied. Wij zijn de enige bezoekers en kiezen voor een kanoroute (moet kunnen met een Drascombe). De winterzon kleurt de rietvelden goudgeel. Herten blijven doorgrazen, maar zwanen moeten toch wat ruimte geven.

Terug in Blokzijl voor het gebruikelijke happy-hour, lichte avondmaaltijd en overnachting.

Vrijdag (Z2), 8NM:

Vandaag de laatste TVW dag met weinig wind. Op de motor via het Giethoornsche Meer naar de Beulakker Wieden. Daar een rustig zeiltochtje tussen de eilandjes door in de noordwesthoek en naar de Beulaeke Haven waar we Zandloper een nachtje laten liggen en met bus en trein op huis aan gaan. Het is wat ingewikkeld om de trein en bustijden van de regio Giethoorn uit het chinees vertaald te krijgen maar dat lukt uiteindelijk.

Zaterdagochtend wordt Zandloper op de trailer naar de thuishaven gereden.

Zo’n TVW is zo gek nog niet. Volop zeilen, lekker met de wind mee, veel zien, goed eten en drinken en reuze gezellig.

Rob Moot

Coaster Zandloper

Comments are closed.