Penguins partnerplekje

Wie een Drascombe Coaster in zijn hart heeft gesloten, wil de ranke schoonheid nogal eens door een rose bril bezien. Voor een levensgezellin kan die beleving anders zijn. Mijn lief bijvoorbeeld, heeft de komst van Coaster Penguin met argusogen gevolgd. Haar herinnering aan het vorige zeiljacht is nog levendig: zo kan ze gedetailleerd de toenmalige voorpiek beschrijven, waar zich een eindeloos groot tweepersoons bed uitstrekte met een dik, lobbig, NASA-koud-schuim-matras.

Eén blik in de ,,spacious cuddy’’  van Penguin was voldoende:  ,,Die kooi is veel te smal en ik wil een veel dikker matras!’’ Een uitspraak om serieus te nemen, zeker gezien mijn meerjarenmissie om haar subtiel maar onontkoombaar te verleiden tot de ‘Drascombe-experience’.

Serieus nemen, maar het hoeft ook weer niet de prijs van een nieuwe buitenboordmotor te kosten. Aan de gang dus! Geen gespecialiseerde nautische meubelstoffeersalon, waar je met een latte macchiato eerst drie keer een voorlopig ontwerpplan gaat bespreken, maar gewoon keihard aan de klus met de Gamma, de Lidl, de schuimwinkel.nl en een kampeerstofje via internet.

Omdat niets op een Coaster recht of haaks is, noch symmetrisch, parabolisch of anderszins logisch te berekenen, maakt het waterpasje overuren. Tussen de zwaardkast en de steunlatten van de twee kooien moeten plankjes komen om de invuldelen van het nieuwe matras op te leggen.

Twee aluminium hoekprofielen worden aan de steunlatten van de kooien bevestigd, nadat de bakboord steunlat een sterkere verbinding heeft gekregen. Wel handig als je de plankjes (en dus ook de kussens) zo vormgeeft dat ze ook makkelijk zijn op te bergen. Per post arriveert een lap schuimrubber van 7 centimeter dik (even dik als de bestaande matrasjes). Met een scherp mesje wordt de lap in drie delen versneden, zodat de stuurboordkooi zich straks over de volle lengte uitrekt tot tegen de zwaardkast en ook het voorste gedeelte is gevuld. De bakboordkooi voor de schipper wordt maar voor een deel breder: bij de uitgang blijft ruimte om te zitten met je voeten op de vloer.

Met de trouwe Husqvarna (1967) naaimachine bekleedt de schipper de kussens; een zijde dichtgenaaid, aan de ander kanten velcro-strips. Het resultaat is in elk geval functioneel.

De apotheose voor vrouwlief komt via de Lidl binnen: een matrastopper van 5 centimeter voor 29.90 euro. Voordat je een topper van 90 x 2 meter op maat hebt gemaakt voor een kromme Coaster-stuurboordkooi, schallen de nodige verwensingen door de huiskamer.  Maar zelf prutsen heeft ook een voordeel: lief heeft welwillend gadegeslagen hoe ik twee dagen druk bezig ben geweest als een merel die een nest bouwt. Monter fluitend, zorgelijk kijkend, verzuchtend, maar altijd ijverig. Voor haar! En straks ziet ze haar partnerplekje, met in totaal maar liefst twaalf centimeter aan schuimwinkel.nl-koudschuim SG40 en Lidl-matrastopper met 7 zones! Als dat die vorige voorpiek niet doet vergeten…

Bas Verschoor
Coaster Penguin

De cuddy voor dagelijks gebruik. De invulplankjes zijn opgeborgen, de drie kussens liggen in de voorpiekruimte en tegen de stuurboordwand.
Het grootste invulplankje is zo gezaagd dat op de bestaande vloer kan liggen, waar het vrijwel geen bruikbare ruimte inneemt. De twee andere plankjes liggen onder de stuurboord-voorraadbak achterin de kajuit. Ook te zien zijn de aluminium hoekprofielen.
Voorste invulplank in de slaappositie.
De kooien verbreed.
Alle plankjes in de slaappositie. De bakboordkooi biedt nog gelegenheid om te zitten met de voeten op de vloer.
De ,,genadeslag’’ voor het partnerplekje: een 5 cm dikke matrastopper (Lidl, 29,90) voor de stuurboordskooi.