NKDE Zomerweekend 2016 en nog meer Drascombes

Traditiegetrouw vaart White Seal op eigen kiel naar het NKDE zomerweekend. Zo ook nu naar Brouwershaven. De tocht begint en eindigt op het Nuldernauw en zal ongeveer drie weken duren. Een deel van het traject kan gezeild worden en op een flink stuk moeten de masten naar beneden en de motor aan. Het is eind augustus nog warm en de vooruitzichten zijn dat het voorlopig nog warm zal blijven. We boffen dus! Mooi weer is bijna altijd een garantie dat er veel Drascombers zullen deelnemen. We gaan het zien.

Co Penguin

De eerste Drascombe die we onderweg zien ligt voor anker op het Gooimeer, het blijkt te gaan om co Penguin, haar eigenaar zal zo rond de tijd dat wij haar passeren, lid worden van de NKDE! De volgende Drascombe zien we liggen op de Vecht in Weesp, namelijk co Ultreia, nu nog gewoon thuis.

Het is prachtig weer en dus druk op de Vecht met grote en kleine sloepen en blije mensen die genieten van zon en water. Drascombe nummer drie ontmoeten we in Gorinchem. Bijna bij de Lingesluis aangekomen komt co Uiver ons tegemoet varen.

Onze reis gaat van Gorinchem naar Werkendam We overnachten in de Biesbosch, Gat van de Zuiderklip. Het is er nog druk met bootjes, veel mensen gaan aan land en nemen een kijkje op de uitkijktoren. Diverse bootjes lopen vast in het ondiepe gedeelte van de plas! Van de Biesbosch naar Willemstad, daarna via het Volkerak (door de groene soep!) naar de Krammer. Via de Krammersluis naar het Zijpe. We schutten bij Bruinisse naar de Grevelingen.

Volkerak, “Groene Soep”

We zijn nog niet zo lang op de Grevelingen als co Argo en co Mellon ons toevallig zien liggen bij Mosselplaat! De eerste ‘borrel’ is een feit.
Na de overnachting gaan we de volgende ochtend richting Brouwershaven, maar er is zo weinig wind dat we maar voor anker gaan bij Stampersplaat. Voor de nacht gaat het groepje uiteen.

De volgende dag blijkt Zandloper ook al in het water te liggen en we spreken af elkaar te ontmoeten bij De Archipel. Dat lukt maar ten dele, op de Archipel is het héél erg druk met allerlei grote boten, dus wij wijken uit naar het ondiepe water achter de dammetjes, zuid-oost van de Archipel. Argo, Mellon en Zandloper komen daar ook naar toe. Voor de nacht varen we naar de noordpunt van Hompelvoet en tijdens de borrel aldaar voegt Ultreia zich bij ons.

Zo groeit de groep Zomerweekendvierders gestaag! Rupert Bear blijkt ook al ergens in de buurt te liggen, maar die ontmoeten we pas vrijdag, bij het eerste palaver in Brouwershaven, net als Windroos, Blue Belle, Cornelia Dionisia en Alles Kits.
Altijd leuk elkaar weer te ontmoeten en we spreken af voor de volgende borrel! Die zal plaatsvinden op het ondiepe water bij Voermansplaat. Ieder vaart zijn/haar eigen route daar naar toe en uiteindelijk knopen we de schepen aan elkaar voor die borrel met hapjes. ‘s Avonds gaat het regenen, Mallemok, bemanning net aangekomen uit Friesland, blijft dus in Brouwershaven en komt zaterdagochtend naar ons toe! Rupert Bear is al vroeg vertrokken voor het volgende palaver in Brouwershaven. Akka, Cosmic Danser, Iccanora, Lucy, Matador en Paravion (ex Freya) sluiten zich ook bij de vloot aan. De zeildag is kort, we worden om half 6 alweer verwacht bij Jeanzz, waar we genieten van de goed verzorgde maaltijd. Daar blijkt dat er ook nog trouwe NKDE leden zijn gekomen zonder hun boot!

Groepsfoto Voermansplaat
Zaterdagavond nemen we voor het overgrote deel alweer afscheid van elkaar, de verwachting voor zondag is dat het hard zal gaan waaien en regenen, 6/7 ZW.

White Seal, Windroos en Akka liggen in de haven van Den Osse, naast Jeanzz.
De thuishaven van Akka. Arnoud en Marieke (Akka) nodigen ons uit nog een drankje te drinken in het havencafé.

Cl White Seal in Utrecht

Maandag, met prima zeilweer, westenwindje, beginnen White Seal en Windroos aan de terugtocht. Bij Brouwershaven komt net Mellon de haven uit, zij gaat ook naar de sluis. Mellon vaart na het schutten stuurboord uit naar Stavenisse, WS en Windroos bakboord uit naar de Krammersluis. We overnachten in het gezellige haventje van Hitsersekade. De volgende ochtend vertrekt Windroos naar haar thuishaven Hellevoetsluis en vervolgt WS de reis naar huis. In de Biesbosch, vlakbij Boerenplaat, ligt een Drascombe coaster met de naam
Dragonfly. Een ons onbekend scheepje!

Onbekende Lb op de Vecht

Na het passeren van de Lingesluis gaan de masten weer naar beneden. Het is woensdagmiddag en nog zomers warm, de schoolkinderen zijn vrij, ze zwemmen in het Merwedekanaal en spelen met surfplanken en bootjes. Opnieuw een overnachting in Utrecht, de echte drukte is voorbij.
We liggen er nu bijna alleen.

In de Weerdsluis is het gezellig druk, niet met bootjes maar met scholieren en hun (teken)juf. Aan één kant van de Weerdsluis liggen gemetselde trappen, waar je zittend, met je tekenbord op schoot, kunt tekenen. Juf én scholieren hebben er plezier in. Op de Vecht is het ook weer gezellig druk. Vlak voor Weesp komen we opnieuw een Drascombe tegen. Een onbekende witte longboat zonder naam komt ons tegemoet.

In Weesp is Ultreia weer thuis en Frank is aan boord aan het klussen. We leggen aan voor een kopje thee! Na het gezellige bezoekje gaan we verder naar Muiden en met de masten weer omhoog en een gunstige wind naar het Gooimeer. Voor anker tussen Oud Valkeveen en Huizen. Opnieuw een mooie welbestede dag.

Een laatste zeildag brengt ons terug naar Nulde. Het was een mooie tocht, mede dankzij organisator Pim, en het prachtige weer!