’n idee, misschien kun je er wat mee (5): DE MOTOR OP KOERS

Een paar jaar geleden heb ik mezelf getrakteerd op een nieuw motortje. Een éénpitter viertakt, vijf PK, langstaart, met werkschroef en lichtspoel. Doet het altijd, is superzuinig, maar trilt wel veel meer dan de oude tweecilinder tweetakt. Op zich niet zo erg, maar hij heeft vooral bij lage toerentallen behoorlijk de neiging tegen de klok in weg te draaien. Dat gaat heel geleidelijk, de boot wil steeds meer naar stuurboord en ineens merk je dat je naar bakboord staat te sturen om die ’verdraaide’ motor te compenseren!

Nu zit er achter-/onderop wel een klemschroef, waarmee je dat draaien kunt blokkeren. Maar die schroef wil ik niet vastzetten, want als je eens even met de motor wilt sturen moet je er eerst onder duiken om die schroef los te draaien.

Een oplossing was een touwtje om de gashandel. Maar ook daarvoor gold, dat moest eerst weer los om met de motor te kunnen manoeuvreren.

Daarom is het nu een elastiek geworden dat om de kikker gaat en met twee verstelbare acht-knopen aan de beugel van de motor zit. Het is even hannesen om het elastiek op de juiste lengte te krijgen.

De motor stuurt nu altijd netjes recht vooruit en je kunt er toch any time mee manoeuvreren.

Recht zo die gaat!

Met zeilersgroet,
Frank

Coaster Ultreia