NKDE

De ‘Penguin Tales’; Darwins Penguin-evolutie: Van ijsberg-principe naar ,,a new breed’’

De ‘Penguin Tales’; Darwins Penguin-evolutie: Van ijsberg-principe naar ,,a new breed’’

On februari 4, 2017, Posted by , In Overig, With Reacties uitgeschakeld voor De ‘Penguin Tales’; Darwins Penguin-evolutie: Van ijsberg-principe naar ,,a new breed’’

Penguins renovatieproces bij de Drascombe-werf in Huizen zou hooguit een dag of tien duren, meende ik aanvankelijk. Dat groeide uit tot twee maanden. Leidend hierin was niet alleen oorspronkelijk prutswerk op de Britse werf, maar ook het ijsberg-principe van alle bootklusjes. Een van de topjes was bijvoorbeeld het streepje water dat je af en toe in de kajuit tegenkwam. Toch een kriebel van onrust.
Je kunt dan de slijplijst demonteren voor inspectie (1). Vijf bouten en moeren in de romp houden die slijplijst op z’n plaats; misschien lekt het bij een van de doorvoergaten. Oh ja, om de slijplijst te demonteren, moeten we wel bij de voorste moer kunnen komen.
Derhalve moet er voorin in de binnenschaal eerst een inspectiegat gezaagd worden (2). Kunnen we meteen de stootstrip inspecteren, zit ook een beetje los (3). In het inspectiegat komt dan later een inspectieluik (4). Als de slijplijst toch los ligt, kunnen we die ook wel renoveren (5). En in de romp, op de plek waar de slijplijst normaal zit, kunnen we ook wat barstjes repareren (6). We zien daar trouwens ook een paar pikkeltjes. We kunnen ook het complete onderwaterschip preventief in een vijf lagen dikke HB Coating zetten met koperpoeder in de laatste twee lagen (7).

in-de-stalling-en-nu-maar-wachten

In de stalling en nu maar wachten….

Zo slaat het ijsberg-principe gaten in schepen en beurzen. Het is frusterend, het kost zeeën aan tijd, maar Drascombe-duo Michel en Dex kent maar één manier om een klus aan te pakken en dat is de goede manier.
Het streepje water bleek overigens mede te worden veroorzaakt door een lek in de pompdoorvoer van kuip naar kajuit. En passant constateerden we dat het gat voor de doervoer indertijd een centimeter te groot was gezaagd, foutje. De oplossing was relatief simpel: ik kocht voor 1,61 euro een pvc-knie met de juiste specificaties. Dat lukte binnen drie dagen, vijf loodgieterszaken en 270 kilometer in Twello. Voor degenen die af en toe ook een streepje water zien: een knie van 90 graden met schroefdraad aan beide buitenkanten, diameter een inch.
Nu is alles klaar. Penguin is geëvolueerd tot een nieuw Drasras: ze is ondanks haar twaalf jaar nieuwer dan in 2004. Ze is nu ook onweerlegbaar vele malen beter toegerust dan toen ze twaalf jaar geleden door de mensachtigen werd afgeleverd. Een luxe idee.
,,Messing about in boats’’ heeft op het droge een nieuwe betekenis gekregen, maar ik kan moeilijk wachten tot de winter voorbij is. In het halfduister van de stalling, glanzend tussen de campers en caravans, wacht Penguin. We kennen elkaar nu echt.

Bas Verschoor

Coaster Penguin

Comments are closed.