Blog TWW 2017 (8)

Het leuke van cruising met meerdere Drascombes is ook het eindeloos palaveren. Na uren van los overleg kan het zo maar gebeuren dat de zwaar beredeneerde gemeenschappelijke uitkomst plots verruild wordt op basis van wat dan ook. Vaak gewijzigde weer- en wind informatie. Het schijnt dat dat iets specifieks Nederlands is, Britten vinden het keer op keer fascinerend om te zien hoe dat er hier aan toe gaat en dat er zelfs een woord voor bestaat (wat ze hebben over genomen!).
Dit palaver vindt plaats op de Dodemansbol, en de uitkomst is dat Dulcibella midden in de nacht terugkeert naar zoet en dat Batyr, Olle en Sybilla naar de oost gaan richting Wierschuur, Terschelling. Inmiddels bereiken ons berichten dat Drifter 22 Camino de A27 op draait om ergens een helling te zoeken. Dat blijkt later Lauwersoog te worden, waarschijnlijk om zich met Coaster Orion op het oostwad te verpozen. Zo varen er nu minstens vier vloten verschillende routes, misschien wel zes! Zandloper de zoete route vanaf Muiderzand naar de Beulaker, Siskin met materiaal pech ook zoet maar dan van Edam via de Kreupel naar Huizen. Orion en Camino op het oost wad, de west vloot zoals voorgaand gepubliceerd en natuurlijk de Zaanse A-selectie naar onbekende einders. Volg hier vooralsnog Dulcibella op een mega tocht naar thuishaven Huizen en de west vloot naar de Wierschuur.

Donderdag 2-11-2017
Aan boord van Dulcibella wordt het adagium never waste a gentle breeze wel heel serieus genomen. Donderdag wordt een lopende noordwester voor de districten Harlingen, IJsselmeer en Marken voorspeld.  Alle dagen daarna zwak tot sterke zuidelijke winden. Dit gekoppeld aan een verwachte verhoging van veertig centimeter lijkt dat één streep over de platen naar Den Oever de mogelijkheden te behoren.

Afvaart Posthuiswad 0500 waar dan al drie voet water staat, bemoedigend! Maar de beschutting van Bomenland tegen NW5 is daar zoals bekend schijn als je een mijltje verder bent. Sowieso nog altijd doodeng om in pikke donker (maan gaat schuil achter dikke bewolking) over de Waardgronden te varen, niet te veel gang er in dus maar. Dan is de impact van een afgebroken staak of blinde ton ook wat minder…

We missen alles en zien niets, in first light is gelukkig pas het Gasboeiengat de eerste betonde geul.

Tussen de Gasboeiengat 16 en 18 door op 170 graden koers naar NO punt Nesserzand.