TWW 2017

Sinds het uitkomen van een lang gekoesterde droom, Coaster Yraida in 1993, wordt het Traditioneel Wadden Weekend gevaren met een gestaag uitdijend, edoch nog immer select aantal liefhebbers. Toen kraakhelder met standaard ’s ochtends ijs aan dek, recenter vaak met dubbele cijfers, vocht en matig zicht.

Zoals bekend is het wad in november koud, grijs, nat en mistig en cateren de almaar lengende nachten voor een nijpend gebrek aan daglicht. Daarom worden avond- en nachttochten, maar ook extreem vroege ochtend afvaarten in stomende regen niet geschuwd.

Mist en matig zicht stellen professionele eisen aan uw navigationele vaardigheden. Plotters en gedateerde hydrografische kaarten wijken hier voor een scherp gehoor, varen op reuk (Bomenland is vanuit zee te ruiken) en een spiedende blik op gevederde vrienden en stroomrafelingen.

Eyeball navigation pur sang waarbij u uw schip blind dient te kennen. Hier is geen tijd voor rear admirals of steep learning curves, één voor allen – allen voor één geldt hier niet. Ik herinner me een afvaart op een maanloze nacht in horizontale slagregens op NAVIS Longboat waarbij we vanaf de Richel vertrokken. Vlielands Vuurduin was na ankerop in een flits aan het oog onttrokken en slechts met slagaard, kompas en gegist bestek wisten we de kust en de rust van het lokkende Posthuiswad te bereiken.

Tijdens een ander TWW grondde één van de Coasters, roer naar beneden met afgaand tij op de keiharde Steenplaat. Met onverwacht door Scheveningen Radio uitgesproken waarschuwingen W 7>8>9 tot later ruimend NW mogelijk tien was het wijs snel de beschutting van Den Oever op te zoeken. Midden in de nacht het schip krengen en roer onbeschadigd uitnemen zorgde desondanks voor een onvergetelijke tocht met Noordzeetong toe in De Basalt.

Lifelines, reddingvesten en comms dienen op orde te zijn evenals de uitrusting en A1 staat van onderhoud van uw schip.

Als u tot hier gelezen hebt bent u wellicht een potentiële deelnemer of waarschijnlijk een verstandige thuisblijver. De 2017 TWW feeder cruise vertrekt rond vrijdag 27 oktober vanuit Huizen en verwacht dat weekend in de Waddenhaven te Den Oever vast te knopen. Deelnemers die over de weg komen worden verwezen naar het hellinkje naast het KNRM gebouw aan de Zuiderhaven, 0,1 nm ZZW van de zoete sluisdeur Stevinsluizen. Check draai- tijden en spertijden van sluis en brug.

Afvaart maandag 30 oktober. Omdat dit jaar de Dodemansbol pas één maal bezocht is en dus als immer tergend lonkt zal dat zeker een van de doelen zijn. Uitgebreid en langdurig drooggevallen en het achterland verkennen, prettig. Verder staat het verlaten haventje van De Cocksdorp hoog op de lijst en wellicht de Vliehors, een rondje Texel, het vroegere Spanjaardsgat, de Napoleondam, het verlaten Amsteldiep?

De maan is vol begin november, het tij werkt zoals altijd  volop mee, terug in Den Oever of waar het weer ons dwingt zaterdag 4 of zondag ochtend 5 november. Dan zal de wind ongetwijfeld met een matige koelte uit noordelijke richtingen zuchten, tijd voor een afkoelings tocht richting Oude Zuydwal.

Aanmelden mag maar hoeft niet, beperkte communicatie via sms of VHF kanaal 72. Allen die in dit soort omstandigheden uitvaren doen dit zoals gebruikelijk maar in november expliciet voor eigen risico en plezier, garantie daarbij wel dat avonturen tijdens een TWW nimmer uit uw zeilhistorie gewist zullen worden.

 

Drifter 22 Dulcibella

Michel Maartens

0626 02 49 09

 

Van de Redactie: Uw langjarige TWW admiraal schippert tegenwoordig de Newbridge Coromandel Siskin. Hij zet zaterdag 28 oktober vanuit Edam een noordoostelijke koers uit.