Inbouw dieptemeter

Vroeger was mijn dieptemeter op de longboat het midzwaard. Liep die aan, dan was het ruim een meter diep. Bij grotere diepten gebruikte ik de pikhaak om te meten. Liep ik echt vast, dan stapte ik uit en duwde los. Navigatie ging met papieren kaart en peilkompas. Dit was echter de tijd dat ik solo zeilde.Om mijn vrouw mee op de wadden te krijgen was echter een ‘echte’ dieptemeter noodzakelijk met een wat modernere navigatie. Dit werd de Geonav 7 wide. Met veel voldoening gebruikt en mijn vrouw ging mee.

Na een hardware-crash bleek de Geonav niet te repareren en ging ik over op Raymarine. Echter deze modernere plotter communiceert niet met de transducer, die de Geonav gebruikte. Dus er moest een andere transducer komen. Through-hull transducers zijn er volop, in-hull trandsucers echter niet. En welke droogvaller wil een gat in zijn romp, met een transducer die daar door heen steekt? Al met al reden om een through-hull transducer niet throug-hull te monteren, maar in-hull.

 

Inbouw throughhull dieptemeter als inhull dieptemeter.

Meerdere drascombezeilers zullen als navigatieinstrumenten een Geonav wide 7 met een dieptetransducer P79 hebben. Onlangs gaf mijn Geonav de geest en was niet meer te repareren, vooral ook omdat er geen reserveonderdelen te krijgen zijn dankzij faillissement van de leverancier. Vandaar dat ik overstapte op de Raymarine eS75 (met touchscreen en knopbediening). Daarnaast wilde ik de diepte continu in beeld en daarom schafte ik de i40 aan.

De i40 heeft als transducer de P7, maar deze moet door de romp (throughhull) aangebracht worden, terwijl de P79 aan de binnenzijde van de romp (inhull) aangebracht kan worden (scheelt een groot gat). Bij Raymarine bestond er twijfel of de i40 wel kon communiceren met de transducer P79. Volgens de een wel, volgens de ander niet. Omdat ik geen gat in de romp wilde wilde ik de gok wel wagen en ik bestelde daarom alleen de i40 en niet de combinatie i40 met transducer P7. Na monteren van de oude P79 bleek dat er geen data door de i40 konden worden ingelezen.

Op internetfora las ik dat de P7 ook inhull gemonteerd kon worden, met een zelfgemaakte PVC -houder. Uiteindelijk heb ik toch de transducer P7 aangeschaft, met PVC gespeeld en het resultaat gemonteerd. En gelukkig, de i40 ontving data en kon de diepte aangeven. In één keer i40 met P7 aanschaffen kost ongeveer € 50,- minder dan het separaat aanschaffen.

Je kan de diepte ook op het scherm van de eS75 tonen, dan heb je geen apart display nodig, maar de cijfers zijn dan wel erg klein. Ik weet niet of de eS75 kan communiceren met de P7.

Diepte-transducer montage aan binnenkant romp van de Drascombe

Benodigd materiaal

Benodigd materiaal:
P7 transducer met bevestigingsringen, stukje PVC-pijp 100mm,
PVC-verbindingsmof 50mm, PVC-verbindingsmof 100mm en een eindstuk van 100mm.

Bewerkt materiaal

De 100mm pijp wordt in de mof gelijmd met overdadig PVC-lijm. Daarna wordt deze aan 1 zijde schuin afgezaagd (20gr), aan de andere zijde steekt de 100mm buis een stukje uit de mof (20mm), zodat het eindstuk van 100mm er mooi overheen kan passen. In het eindstuk wordt een gat van 50mm gemaakt voor de transducer. Van de 50mm verbindingsmof wordt een stukje van 20-25mm gezaagd, deze zal dienen als afstandshouder voor de transducer. Tevens heb ik een ovaal van PVC gemaakt om de rand van de schuine kant breder te maken (is op zich niet nodig).

detail dieptemeter

Montage van de transducer in het eindstuk.
De afstandsring gemaakt van de 50mm verbindingsmof is hierop goed te zien. De breedte van deze ring hangt af van de maat van de schuin-gezaagde 100mm pijp. Ik heb in het eindstuk een 4mm gaatje geboord, om later olie te kunnen vullen.

DSC_1691

Hier is eindstuk met transducer op zijn plaats geschoven. De transducer mag niet voorbij het schuine vlak steken, maar liefst enige mm er binnen blijven, dus zo nodig de breedte van de afstandsring bijwerken.

Gekit op romp

De houder voor de transducer wordt met Sikaflex 291 aan de binnenzijde van de romp gelijmd. Door de 20gr hoek is de bovenzijde evenwijdig met de waterlijn. Let wel: deze 20gr geldt voor de Drifter. De hoek bij de Cruiser en Coaster zou iets kunnen afwijken.

Het eindstuk met transducer op zijn plaats schuiven (niet vastlijmen!) en vullen met wonderolie (castorolie) via het kleine 4mm gaatje (met hulp van een 20ml spuit-bij huisarts verkrijgbaar). Afdichten met een nippeltje.

werkend display

En hier is het allemaal om te doen. Een werkende dieptemeter.

Ralph Koeleman