Reisverslag Dulcibella Cruise 3

van 23 tot 30 juni 2016

Het doel was:
– de plek te bereiken, waar de historische Dulcibella op de „Hohenhörn Sand“ aan de grond is gelopen en
– de tocht verder te vervolgen tot de Eider, vanwaaruit Davies daarna via een kanaal de Oostzee bereikt heeft.
En: …..het is gelukt!

De tocht begon met vijf Drascombes,  later bleven er vier Drascombes over.
Het was een internationaal gezelschap met:

Gig Hippo met schipper Jim uit Engeland – jammer, de start van de cruise op 23 juni was ook de dag van de “Brexit”

100

Co Tyboat met schipper Jack uit Ierland

101

Co Delta met schipper David uit Noord-Ierland – David is vanuit Neuwerk in een dagtocht terug gevaren naar Hooksiel.

102

Co Argo met schipper Peter uit Nederland

103

Co Mellon met Christel en Carol uit Duitsland

104

Met deze vloot zijn we de route gevaren zoals je op deze kaart kan zien:

105

Alles bij elkaar maar ongeveer 117 nm, maar over het wad en over de rivieren zat er ook een heel erg lange dag tussen.

Regen en onweer, maar ook veel zon: wij zijn bruin, maar niet geroosterd.

Een roer een beetje verbogen, geen verdere schade, van de andere kant hebben de Engelse / Ierse Skipper nu kennis gemaakt met een echte Nederlandse Borrel….

Heel veel vis gegeten, altijd lekker en vers.

Onze tocht was ook bedacht als een verkenningsreis door de uttermost wilderness of the North – zo noemde Davies het hele gebied in “Riddle of the Sands”, en dat was het ook.

Het is niet te vergelijken met de Nederlandse of de Oostfriese waddenzee, geheel uitgestorven en verlaten, kleine haventjes – meestal droogvallend – enkele lokale boten, maar geen intensief toerisme (m.u.v. de tijd tussen 9 en 5 uur in de grotere plekjes, dan komen de toeristen met de autobussen en worden weer opgehaald), prima Drascombe vaar- en ontdekkingsgebied.

En nu komen enkele details en foto’s van deze tocht.

– Dag 1

Vanuit Hooksiel over de Jade en via de ondiepe Kaiserbalje naar Fedderwardersiel. Haven valt droog.

106   107

– Dag 2

Van Fedderwardersiel heel vroeg over een kort stukje wad en dan over de Weser. Na een tijstop via het ondiepe Weser-Elbe-Fahrwasser naar Spieka-Neufeld. Haven valt droog, booten liggen 1m boven water.

108   109

110   111   112

– Dag 3

Van Spieka-Neufeld verder via het ondiepe Weser-Elbe-Fahrwasser en na een tijstop aan de Hohenhörn Sand naar het eiland Neuwerk. Op de Hohenhörn Sand hebben wij enkele vlaggen gehesen – met een bijzondere vlag voor de D3 Cruise, en een foto als bewijsstuk gemaakt.

113

114   115   116

117

Een foto voor het Riddle of the Sands-album en voor future Drascombers.

hohenhörn_Beweis

De haven van Neuwerk is volgens mij bijzonder geschikt voor Drascombes. Hij valt droog.
Vlak bij kan je douchen bij een restaurant….

119   120

– Dag 4

Van Neuwerk over de Elbe met een (ongeplande) tijstop even voor het Zehnerloch – ondiepe invaart, maar volgens de kaart staan daar bij LW nog steeds 0.7m water !!

121

Het roer van Tyboat was een beetje krom, maar Tyboat was te voet bereikbaar en met hulp van een tijdelijke opstapper lukte het toch om het roer op te halen.

122   123

124

Na dit avontuur zijn we verder langs de zeehondjes en over de zilveren ondieptes van het Dithmarscher wad naar Büsum gevaren. De haven van Büsum is – voor onze Engelse vrienden – nu binnenkort weer een Port of Entry.

125   126

127   128

– Dag 5

Büsum: een havendag met buien, regen en droge borrel.

129   130

– Dag 6

Van Büsum buitenom naar de Eider en de oude haven van Tönning.

131   132

133   134

135

– Dag 7

Van Tönning op de Eider naar Friedrichstadt, met trein en taxi auto’s en trailers ophalen.

136   137

– Dag 8

We maken gebruik van de trailerhelling – een beetje steil, maar goed te doen.
Peter rijdt met de Argo direct naar thuis.  We genieten nog wat van Friedrichstadt,  een stad die is bekend als een “Holländerstadt” – ze is opgericht door Nederlanders in de 17e eeuw.

138   139

140

Jack rijdt  in de middag in de richting van Ierland.
Op dag 9 hadden wij het laatste ontbijt met Jim – ham and eggs natuurlijk, maar coffee in plaats van thee.

Een hele mooie tocht.

Christel & Carol Fuchs
Coaster Mellon