Moeten we vaker doen

Er was een strak bewaakte agenda voor nodig om samen met opstapper J. (zie De Professional op voormalige Dras-site) een vijftal dagen vrij te maken voor een tochtje met Drascombe Coaster ZILT.

Maandagmiddag werd de trailer aangehaakt en koers gezet richting Lauwersoog. De weervoorspellingen meldden zuidwestelijke, matig tot vrij krachtige winden, kans op (stevige) buien maar ook periodes met zon. Om alvast wat in de stemming te komen hapten we eerst een visje weg in de visserijhaven van Lauwersoog maar daarna lanceerden we ZILT vlotjes op de prima en zeer betaalbare helling in jachthaven Noordergat, aan de zoete kant. Groot voordeel van Lauwersoog is dat de schutting naar de zoute kant in de regel vlot en probleemloos verloopt en zo bevonden we ons te 1700h zomaar op de Zoutkamperlaag, gaand windje richting het Lutjewad. Het eerste wantij kon nog genomen worden maar 10 mijl verder vleide ZILT zich in alle rust op de bodem van het Pieterburen Wad, om een klein uurtje in alle stilte, helemaal alleen te pronken in de late avondzon.

heel-alleen-op-pieterburen-wad

Een ankerbiertje en de vooraf bereidde prak andijviestamp deden vermoeden dat het leven goed was en dat was ook zo.

Plan was om 0200h de reis te vervolgen richting het Duitse Wad. Dat werd een half uurtje later maar ook een onvergetelijke tocht. W34, vrijwel wolkeloze hemel die in alle kleurschakeringen een prachtig schouwspel opvoerde. Eerst nog sturend op de riem (40-50cm water) maar in het Robbengat kon het roer erin en even later bereikte we groot water, de Eems. Een enkele visserman, loodsvaartuig maar verder rustig. Via de Osterems schoven we Duitsland binnen (gastenvlag werd met enig ceremonieel gehesen). Voor De Ley lagen wat schepen te wachten op hoger water maar voor een Drascombe natuurlijk geen belemmering. Hup zwaard en roer omhoog, riem d’r achter en verder scharrelend belandden we rond 1500h voor de sluis van Greetsiel. In lang vervolgen zeiljaren (1981) bezochten we deze plaats al eens eerder, toen alleen bij hoogwater toegankelijk, nu door een enorme sluis beschermd tegen dichtslibbing. Leuke jachthaven waar iedereen elkaar “moin” wenst, wat zoveel betekent als goede-morgen/middag/avond/nacht/reis/wandeling/dronk/maaltijd kortom het is “moin” wat de klok slaat.

De volgende dag zelfde weg terug richting Eems met als doel verder zuidwaarts af te zakken maar dat was even andere koek. Wind was aangetrokken tot een hele dikke 5 en met wind tegen stroom en pal op de kop, stond er een stevig zeetje om maar eens een understatement te gebruiken. “Is dit leuk?” vroeg opstapper J. zich af maar toen na anderhalf uur de Eems bereikt was, kon de motor definitief uit en met gereefd grootzeil, fok en druil, sportief zeilend (wind bleef vlagerig) werdTermunterzijl bereikt. Een prettig haventje met een lekkere douche was de verdiende beloning.

De volgende dag werd -net de voor de sail-inn van Delfsail- de zeesluis Delfzijl bereikt, om na een schutting het Eemskanaal richting Groningen en Reitdiep in te varen. Bij een Drascombe is het een minimale moeite om de mast te strijken dus werd stad Groningen op die manier doorkruist. Vreemd brugbeleid daar.  Geen doorvaarhoogte vermelding (ik kan u nu uit ervaring vertellen dat dat 150 cm is), 1 rood/groen licht ipv de voorgeschreven lichtseinen, een spoorbrug die geheel onafhankelijk van de rest wordt bediend, geen reactie op marifoon-oproepen maar eenmaal op het Reitdiep waren deze ongemakken gauw vergeten. Zelfs het constant neerdalende hemelwater kon de pracht van dit stukje vaarwater niet verbloemen. Ongeëvenaard mooi! Toen het rond 2000h mooi genoeg was geweest, ging de spijker ervoor (gevolgd door de onvermijdelijke ankerborrel erin). De volgende dag werd het laatste rukje naar Lauwersoog gezeild zoals in vroegere dagen. Kruisend op het hier wat bredere Reitdiep (“het zeilt als een zeilschool Valkje” volgens J.), met een knik in de schoot het Lauwersmeer af en rond 1500h weer op de trailer.

“Moeten we vaker doen” was de afsluitende en terechte conclusie.

Zoutkamp

Gert Schouten
Coaster ZILT