NKDE

Viking Cruise 2014 Van Roskilde naar Oslo en terug… Deel 2

Home  >>  Reisverslag  >>  Oude doos  >>  Viking Cruise 2014 Van Roskilde naar Oslo en terug… Deel 2

Viking Cruise 2014 Van Roskilde naar Oslo en terug… Deel 2

On januari 23, 2014, Posted by , In Oude doos,Reisverslag, With Reacties uitgeschakeld voor Viking Cruise 2014 Van Roskilde naar Oslo en terug… Deel 2

Na het van de droogte bevrijden van de Engelse Drifter 22 door drie Nederlandse schepen anker op aan boord van Dulcibella. Door een windshift is het hek toch dichter bij de ondiepte beland dan gepland dus in de troll stand (met de Yamaha enigszins opgeklapt) trachten af te varen. Even vergeten dat dat met mijn motor goed gaat, alleen dan nul ruimte om die te draaien in de bun. In de drukte van de aantrekkende wind op lagerwal toch de motor gedraaid die met een forse klap tot stilstand komt.

Ze start meteen weer maar als we in diep water gas geven, trilt het hele schip ongewenst. Yamaha omhoog en ja hoor, één van de drie bladen van de prop krom. Het is in het laatste avondschemer nog een mijltje naar de haven waar ook de ferry Hundested ~ Kulhus aanlandt dus we kunnen niet anders dan hinkend aan lopen.

Met hulp van allen die de G&T al lang en breed achter de rug hebben, vastgeknoopt met de kop in de wind, vanavond de boegspriet naar de wal, het waait best wel hard. Er blijkt bij inspectie slechts een klein stukje laminaat uit de bun gehapt te zijn maar het blad is te krom. Wellicht helpt de griptang, zeker, maar met een bekende droge klik breekt het kromme deel van het blad nu helemaal af.

Lekker gegeten aan boord van Windroos waar de kok haar onvolprezen rijst met notenvaria serveert voor alle Nederlandse opvarenden, ik schenk er Sailing Chardonnay bij.

De volgende ochtend is het stralend weer en de dank voor de berging is zo groot dat Batyr een nog ongeopende fles gin krijgt aangeboden!

Op naar Gilleleje, zo’n vijfentwintig mijl op een NO koers naar de laatste stop vóór de oversteek naar Zweden. Het is een kust zonder vluchtmogelijkheden en het meteo wonder van de Royal Navy voorspelt buien met windstoten tegen het einde van de dag.

Niet gedraald, hoed op, T-shirt en korte broek aan en op een ruim bezeilde koers de Roskilde Fjord uit, de hoek bij Lynæs Havn om waarna aan de wind de Hesselo Bught in. Aan boord is het eerst verse koffie met stroopkoeken dat het een lust is maar de lunch wordt uitgesteld tot de wind aantrekt, dom – maar leuk! Een target practice terrein van het Deense leger lijkt verlaten dus we zeilen er dwars doorheen om een slag te voorkomen. Eerste rif er in, de temperatuur daalt, de wind trekt aan, tweede rif er in en zeilpak aan. De boterhammen met kaas vliegen bij vlagen gesepareerd door de cabin, even niet in het scheepsmes gaan zitten.

Als laatste arriveren we – maar wel alles gezeild – in onze laatste Deense stop Gillelele Havn. Het is fris maar na de vlagen en hoosbuien wel weer droog. Prioriteit is toch het vervangen van de schroef want hoewel het getril minder is, voelt het niet goed met de komende oversteek en daarna de honderden mijlen langs de Zweedse kust naar Oslo voor de boeg. Gelukkig de ooit vervangen standaardschroef als reserve aan boord maar de bevestiging daarvan benodigt ruggespraak met Yamaha wizzard Dick de Boer in Huizen. Hij adviseert het definitief slopen van de beschadigde werkschroef voor de benodigde onderdelen. Geen tijd om inkopen te doen en diner te maken maar de belangrijkste operatie lukt. De concentratieboog bij zo’n simpel klusje met de laatste onderdelen boven water in plaats van in de werkplaats is hoog. Benieuwd hoe de standaard prop verschilt in prestaties met de werkschroef.

Aan boord van Batyr wordt uitgebreid gekookt, wel verstandig voor we het charmante vissersplaatsje in gaan om Ian’s verjaardag te vieren. De ondergaande zon zet de honderden fel gekleurde houten kottertjes in een warm avondrood, in stilte toch opgelucht dat die motor weer 100% is.

De verjaardag wordt buiten gevierd aan een lange tafel op het terras van het sluitend café Brasseriet alwaar de consumpties voor ieders eigen rekening blijken. Erg gezellig met het internationale gezelschap Drascombevarenden. Morgen de oversteek van de Oresund naar Zweden met veel ècht heel grote vaart tussen de Baltische Zee en het Skagerak.

De ochtend verwachting van Royal Navy (noem het vooral geen Met Office!) commander Ian, opstapper op Drifter Damson, is alweer een ZW wind, later toenemend en ruimend naar NNW, regen. Tijdens het palaver in de lij van het clubhuis van de gastvrije Gilleleje Sejlklub wordt het adagio elke schipper voor zich tijdens deze crossing nog eens onderstreept. Het plan is om na het ronden van Kullens voor lunch te ankeren bij het eiland Hallands Väderö waarna door naar Halmstad, toch zo’n veertig mijl – later aan de wind, weet het niet…

Hoe en waar de dan in de daadwerkelijk aantrekkende wind uiteen geslagen vloot uiteindelijk landt, een helmstok het tijdens de oversteek begeeft en het vervangen van de prop de redding blijkt wordt verhaald in deel drie van de Viking Cruise – Van Roskilde naar Oslo en terug.


Drifter 22 Dulcibella
Michel Maartens

Comments are closed.