NKDE

Zeilen in Griekenland, enkele tips

Home  >>  Reisverslag  >>  Oude doos  >>  Zeilen in Griekenland, enkele tips

Zeilen in Griekenland, enkele tips

On januari 10, 2013, Posted by , In Oude doos,Reisverslag, With Reacties uitgeschakeld voor Zeilen in Griekenland, enkele tips

Op het verslag van onze Griekse tocht van de afgelopen zomer zijn belangstellende reacties gekomen en zoals het een echte Hollander betaamt, wordt er toch wel regelmatig geïnformeerd naar die `dure` veerboten. Wij zijn dit jaar vertrokken vanuit Triëst. In het verleden gingen we veelvuldig vanuit Venetië maar de vaarschema´s zijn gewijzigd. Vanuit Etten-Leur is de afstand naar Venetië of Triëst zo´n 1350 km. Eén tussenstop op een camping in Duitsland is voldoende. Vanuit Venetië vaart alleen nog ANEK, maar deze maatschappij vaart met wat oudere schepen. Met Minoan Lines zijn we regelmatig overgestoken op een hele prettige manier. Wanneer je op tijd boekt, dan scheelt dat behoorlijk in de kosten. Ik heb in januari alles geregeld. Aanvankelijk meer dan 1000 euro, maar met vroegboekkorting en het lidmaatschap van de ANWB kwam ik op 682 euro voor twee personen, de auto en de trailer in de 6-8 meter klasse. We nemen nooit een hut vanwege de hoge kosten (ongeveer 400 euro extra) maar ook vanwege de airco. Het is geen enkel probleem om op de boot in een tent te kamperen.

Kringgenoten vertelden me over Kroatische havengelden, in Griekenland heb ik voor geen enkele overnachting betaald. Daartegen heb je voor Kroatië geen veerboot nodig. We verblijven het liefst in vissershavens maar hebben ook in baaien en dorpshavens gelegen. Doordat we weinig diepgang hebben, kunnen we in de Ionische zee de vaak drukke flottieljehavens vermijden. Ga hier ook niet eten, maar geniet in een taverna op enkele honderden meters afstand. Het smaakt lekkerder, je zit tussen Grieken en je rekent minder euro´s af.

We varen nooit terug naar de startplaats. We leggen een traject af, laten de boot achter en gaan met het openbaar vervoer naar de auto. Er zijn overal trailerhellingen dus dit kan geen probleem opleveren.

Sinds 2010 heb je voor Griekenland Vaarbewijs 1 en 2 nodig. Niet dat de kans op controle groot is, maar wanneer er problemen ontstaan, dan kijkt de verzekeringsmaatschappij toch snel naar de aanwezige documenten.

De wind is vrij grillig. In Nederland luister je naar het weerbericht en dan heb je toch wel een redelijk idee van de weersomstandigheden. In Griekenland kun je wel naar een Engelstalig weerbericht luisteren, maar in de praktijk heb je hier niet zo veel aan. De invloed van de bergen is immers erg lokaal. Over het algemeen is het in de Ionische Zee in de ochtend vrij rustig, in de middag wakkert de wind aan tot zo´n 4-5-6 Bft. De Golf van Corinthe heeft een ander weerbeeld. Hier kan er dagen aaneen een geweldige schuimkoppenmassa zijn. We zijn jaren terug een week later gaan varen omdat we de boot vanwege de golven niet te water konden laten. In dit gebied zijn geen flottieljemaatschappijen actief.

Wanneer je een auto-met-boot-reis te lang vindt, dan kun je bij Nidri op Levkas uitstekende Luggers huren. Afgelopen zomer zijn we op bezoek geweest bij Phil Osborne, een meubelmaker uit Wales die hier een vloot van vier Luggers heeft. In combinatie met een Lugger regelt hij een appartement of een hotel voor zijn gasten. Wij hebben afgelopen zomer zijn indrukwekkende gastvrijheid ervaren! http://www.dragondrascombe.com/ Wanneer je meer wilt weten, ik ben altijd bereid om te helpen om in dit prachtige zonovergoten, gezellige land te komen en gezellig te verblijven.

Gijs van Kemenade
Coaster Antartis

Comments are closed.