Vervangen druilmasthouderroerkastafdekplaat

Er is gekozen voor 38 milimeter teak dat precies onder de overloop past als je de lat wegzaagt. Een rvs draadeind is door en door aangebracht.

Mijn nieuwe druilmasthouderroerkastafdekplaat was te smal en dus verbreed door het aan weerszijden verlijmen van twee latten. Ik gebruik polyurethaanlijm, licht bruisend, bijvoorbeeld constructielijm C30 van Frenken.

Het lijmen gaat als volgt:

  • leg een stuk dik transparant folie neer;
  • verlijm de latten en zet ze netjes tegen elkaar (anders werkt het folie zich in de naad tijdens het klemmen);
  • de folie erover heen;
  • de verticale klemmen op de naden vastzetten om de positie te borgen (maar niet al te vast!);
  • als laatste de horizontale klemmen aanbrengen en stapsgewijs op flinke spanning zetten.

De sparing heb ik gemaakt met een decoupeerzaag en bovenfrees.(In een recente BaD stond laatst een artikelt over het maken van een langsgleuf in de mast voor bekabeling, met een bovenfrees is dat een klein klusje: steunlat aan weerszijden tijdelijk monteren en de frees erlangs halen).

De druilmasthouderroerkastafdekplaat zit strak en pas in de polyester sparing. De montage heb ik van onderaf uit de bakskist gedaan met vier houtdraadbouten in voorgeboorde gaten.

Die doet het voorlopig wel weer!

Gerard Jol
Longboat Andromeda