Het verlengen van een houten lat, voor bijvoorbeeld een berghout

Een teakhouten of Iroko berghout versterkt naar mijn mening de al mooie lijnen van een Drascombe. Het maken en bevestigen van zo’n lat is al eerder uitvoerig beschreven door onder andere Jeroen Schimmel.

Ook ik heb zo’n berghout gemaakt en wel op onze Coaster Tyke. Het pro-bleem waar iedereen tegenaan loopt, is dat het lastig, zo niet onmogelijk, is om de benodigde houten lat in een stuk te verkrijgen.

De oplossing die ik heb gekozen is om twee kortere latten met een schuine las aan elkaar te verlijmen. De schuine las heb ik gemaakt met behulp van een mal en een bovenfrees. Daar deze methode erg zuiver werkt en toch voor de gemiddelde doe-het-zelver goed te doen is wil ik deze graag delen.

De basis is een mal, welke is gemaakt van een plaatje multiplex met aan beide zijkanten een schuine lat van hardhout erop gelijmd en/of geschroefd. Deze hardhouten latten hebben een schuinte van ongeveer 1:8, wat er voor zorgt dat de later te maken lijmverbinding net zo sterk is als de houten lat.

De op maat gezaagde en geschaafde houten latten worden in deze mal gelegd en met een lijmklem vastgezet.

In de bovenfrees gebruik je een rechte frees, de diepte hiervan stel je zo in dat de frees bij het uiteinde van de lat juist de bodemplaat raakt.

Na het frezen heb je vier latten met een mooie schuine kant die naar nul wegloopt. Wees hier erg voorzichtig mee want het uiteinde is erg kwetsbaar. Deze schuine kanten moeten voor het verlijmen goed ontvet worden, zelf gebruik ik als lijm poly-uretaan (bruislijm) of epoxyhars, enigszins ingedikt met aerosil, en teak ontvet ik met aceton.

Zorg voor een vlakke ondergrond waar je de lijmklemmen goed op kwijt kunt en maak eerst een “droge” test (klem alles aan elkaar, maar dan zonder lijm om te kijken of alles klopt en past) zet dan streepjes op de latten om aan te geven waar de latten elkaar overlappen.

Bij het klemmen van de schuine las wil deze de beide latten uit elkaar drukken. Om dit te voorkomen gebruik je extra lijmklemmen om te voorkomen dat de latten verschuiven. Deze klemmen zet je vast voordat de verbinding aangeklemd wordt. De ondergrond voorzie je van plastic folie en de onderste lat klem je vast op de ondergrond. Dan voorzie je de las van lijm en plaats je de tweede lat, zodanig dat de streepjes die eerder zijn gezet met elkaar overeenkomen. Dan klem je eerst de lat vast op de ondergrond, voordat de verbinding wordt vastge-klemd.

Na het uitharden van de lijm verwijder je de klemmen en wordt de verbinding geschuurd.De lat kan nu worden afgewerkt en op de boot gemonteerd.

Maarten Adriaans,
Coaster Tyke