Bob’s mastwiel

Wij varen niet zulke lange seizoenen als sommige Drascombevarenden, maar de inmiddels twaalf lagen Epifanes blanke bootlak van mijn mastje waren langzamerhand toch aan vervanging toe. Nou deed ik dat lakken altijd gewoon buiten op een paar schraagjes. Maar het werd mijns inziens tijd een en ander eens grondig aan te pakken en ik wilde overstappen op het D1/D2 systeem van Owatrol. (Overigens ben ik wel benieuwd wat de praktijk ervaringen daar mee zijn).

Dat eindeloze gebuk tijdens het kaalschrapen en talloze lagen D1 aanbrengen zag ik echter niet zitten dus ik besloot een rolbankje te maken op de juiste werkhoogte. Het is een middagje klussen, maar het het bevalt zo goed dat ik jullie deze tip niet wil onthouden.

De onderkant rust in een uitsparing van een vaste houten klos en de top zit gecentreerd in een wiel dat tussen twee houten wangen op twee kleine wieltjes draait. Het centreren gebeurt door twee plaatjes trespa met komvormige uitsparingen die om de schijf van de grootzeilval passen. Het geheel is soepeltjes te draaien tijdens het schrapen, schuren en lakken. De rvs band heb ik ooit aangebracht om de mast te beschermen tegen het schavielen in de doft en dat werkt goed. De onderkant van de mast was destijds na de eerste zomer bilgewater al dusdanig ingewaterd dat ik haar toen al versterkt heb met glasvezel en epoxy en op een plaatje stevig rubber op het vlak heb staan. Dat zit nog steeds prima en daar heb ik gewoon zeven lagen D2 over heen gezet. De sleuf van de grootzeilval is lastig te onderhouden. Een kwestie van de schijf verwijderen, de openingen afdichten en volgieten met verdunde lijnolie of D1. Liefst een paar dagen vol laten staan.

Veel zeilplezier het komend seizoen,

Bob Oosterbroek
Longboat Totorore