Zelfstuurinstallatie response

Antoine Maartens’ artikel over de Huntingford’s Helm Impeder heeft het een en ander losgemaakt.
Meerdere schippers reageerden met foto’s, beschrijvingen en verwijzingen naar andere mogelijkheden.

Pieter Salomons meldde:

Beste Drascombevrienden,

Naar aanleiding van het artikel van Antoine Maartens op onze website het volgende:
Onlangs heb ik een Tillermate aangeschaft die door Michel en Peter op mijn Coaster Queen of Sheba is gemonteerd. Hoewel ik er nog maar weinig meegevaren heb, kan ik al wel zeggen dat hij uitstekend functioneert.
Alhoewel de aanschaf iets meer kost dan Antoine’s oplossing, is het net zo’n simpel alternatief voor de solozeiler, die wel eens de handen vrij wilt hebben, als het touwtje van Vandersmissen.

Voor meer informatie, zie de website: www.tillermate.com

William Daan schreef:

Antoine, ik las op de site jouw artikel over zelfsturing. Toen dacht ik dat mijn helmstok of wel roervastzetter wellicht te gebruiken is voor de liefhebbers.

De foto’s spreken voor zich. Het lijntje is via de helmstok onder 90 graden van het bakboord gangboord naar het stuurboord gespannen. Als het wiel waar de lijn door loopt wordt vast gezet staat de helmstok ook vast. Als de wiel waar de lijn door loopt wordt los gedraaid kan de helmstok vrij worden bewogen.

Groeten,
William Daan

Bob Oosterbroek, schipper van Longboat Totorore, vult aan:

Beste redactie, Drascombe zeilers,

Nu zich op de website een fraaie collectie al dan niet zelf geknutselde zelfstuurinrichtingen ontvouwt, zou ik mijn inmiddels beproefde stuurkam daar graag aan toevoegen.

Klik op foto voor vergroting
Voordelen:

  • Snel in en uit werking te stellen door met een handbeweging de kam op – dan wel neer te klappen.
  • Snel en eenvoudig koers corrigeren door de helmstok op te tillen en een tandje te verzetten.
  • Geen touwtjes of elastiekjes in de kuip.

Nadelen:

  • Je moet niet met je volle gewicht tegen de helmstok lopen want de hefboomwerking die je dan op de constructie uit oefent is enorm.
  • Starre verbinding die niet reageert op golfbeweging van je boot.

Maar, eenmaal goed getrimd, blijft de boot zelfs met ruime wind lang genoeg op koers om even andere verrichtingen te doen.

Groet,
Bob Oosterbroek
Longboat Totorore

Verdere correspondentie verleidde Bob nog tot de volgende aanvullingen over dit Geheime Wunderwaffe:

Deze kam is een idee van mijn vader. Het toeval wil echter dat in de catalogus van Toplicht (versie 2002 pagina 77) een soortgelijk prudukt in RVS werd aangeboden onder de naam “pinnenkamme”. Ze hebben twee maten, waarvan de kleinste 30 x 130 mm meet en toen 33,50 euro moest kosten.

Zelf opmeten is hier eigenlijk het devies omdat de hoogte tussen dek en helmstok bepalend is en dat verschilt nogal eens per boot heb ik gezien. Bovendien heb ik een extra aanslag onder mijn helmstok moeten maken omdat hij te laag over dek liep en steeds tegen de schootklem van de druilschoot aanliep.

Wat de breedte betreft heb ik ondervonden dat een uitslag van een graad of tien naar loef en naar lij ruim voldoende is. (vijf graden was net te weinig, dus heb ik de kam moeten verbreden) De rest moet je met trimmen opvangen.