NKDE

Waarom een Drascombe

Waarom een Drascombe

On januari 13, 2010, Posted by , In Overig, With Reacties uitgeschakeld voor Waarom een Drascombe

Ik ben zojuist toegetreden tot de Kring van Drascombe Eigenaren.

Wie ik ben? Mijn naam is Jan Hamburg, woonachtig in Heerhugowaard. Zeilen heb ik geleerd op het Noord-Hollands Kanaal in een Flits. Na mijn stuurmans opleiding ben ik nu werkzaam bij een transport bedrijf op de planning.

Zeilen is nog steeds mijn grote passie, dus een zeilboot moest er komen. De keuze viel op een zwaar verwaarloosde Flytour (open, gaffelgetuigde kielboot, polyester romp en houten dek). Hiermee heb ik een aantal malen een flinke tocht gemaakt. Vaste ligplaats De Haukes op Wieringen, het Amstelmeer als vaste stek, lekker rustig, met tien boten noemen wij het druk. Kaag, Alkmaardermeer, overal gevaren, maar zo vol, het lijkt de Kalverstraat wel.

Daarna het IJsselmeer verkend, ook windkracht zes kon ons niet deren. Daar ben ik voor het eerst een Drascombe tegengekomen (een Longboat) en eigenlijk direct verliefd geworden. Maar ja, als je net je schip zover hebt dat niets onmogelijk lijkt, zoek je niet verder. Tot afgelopen zomer: de zinnen hadden (mijn broertje en ik) gezet op een tocht naar Italië, oversteken naar Elba, Napoleon achterna zogezegd.

Boot op de trailer en gaan. Nu was ik al een jaar eerder in Italië geweest en had aldaar een mooi startpunt gevonden, hooguit vijf mijl varen naar Elba, dus daarheen koers gezet. Van tevoren had ik het telefoonnummer opgezocht op internet en gebeld; geen probleem, een kraan was ter plaatse. Op de haven aangekomen bleek er helemaal geen kraan te zijn, bovendien was het een privé haven. Een kraan laten komen en daar te water zou ons halve budget hebben opgeslokt en een mens kan nu eenmaal niet van water leven. Uiteindelijk bleek dat we op de verkeerde haven stonden, 20 km naar het noorden was de haven die ik gebeld had. Toen was alles in orde. We hebben een schitterende tijd gehad, de oversteek was prachtig. Zelfs dolfijnen gezien, een unieke ervaring.

Toch was het niet ideaal, een meren- en plassenboot is nu eenmaal niet bestand tegen de krachten die je op zee tegenkomt, bovendien bracht het kraan incident me op het idee dat een midzwaardboot eigenlijk makkelijker is. Dus wat doe je? Eisen: trailerbaar, midzwaard, ruime kuip en liefst met kajuit. Uitkomst: Drascombe.

Nu kocht een vriend van mijn vader (Martien Keppel) een Drascombe Coaster, één keer meegevaren, maar de erg kleine kuip vonden we niet ideaal. Mijn twee nichtjes varen ook regelmatig mee dus minimaal vier man moet in de kuip kunnen zitten. Toevallig hoorde Martien in Enkhuizen dat er een Cruiser te koop lag, al tijden ongebruikt, dus snel een afspraak gemaakt. Die boot bleek dermate verwaarloosd dat niet direct werd beslist, bovendien vroeg de eigenaar erg veel geld. Daarom maar verder gezocht en gevonden: Miss Marple gelegen in Wierum (Friesland). Gevonden via de website van de NKDE.

Eind november, woensdagavond, op weg. Een tocht van twee uur naar het eind van de wereld. De eigenaar, Albert van Capelle, woont aan de dijk, aan het eind van een doodlopende weg. Direct bij aankomst viel de goede staat van de boot met complete inventaris op, dus de kogel was door de kerk.

Bijna in vaarklare staat ligt Miss Marple nu in de winterberging, het enige wat ik nog moet versieren is een goede pomp en een goede tweede kooi aan stuurboordzij. Hiervoor wil ik graag uw hulp inroepen.

Wie kan mij helpen aan een goede nieuwe pomp of weet of de pomp (waarvan de hendel van het membraan is gescheurd) nog te repareren is? Wie heeft in een Cruiser aan stuurboord een kooi gemaakt en heeft eventueel een tekening voor mij?

Reacties zijn van harte welkom:
tel. 072 574 72 44, fax 072 571 95 98
E-mail janhamburg@hetnet.nl


Jan Hamburg

Comments are closed.